Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.
Close
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.
Close
Fordons- och transportprogrammet

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Oscarsgymnasiet är en av de gymnasieskolor som har lyckats locka till sig fler tjejer. I dagsläget har skolans fordons- och transportprogram 32 elever i årskurs 1, varav 13 tjejer. Årskurs 2 har 32 elever varav 12 tjejer och årskurs har 30 elever, varav 5 är tjejer.

Linnéa Elofsson går andra året, medan Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är inne på sitt sista år och tar examen i början av juni i år. Årskurs 3 ägnas i huvudsak åt praktik, APL, arbetsplatsförlagt lärande.

– När folk säger att jag går fordon för att det är så slappt, så nej, det är det inte! Det är mycket att göra. Vi har yrkestester varje vecka och det är körkortsteori. Det här är saker du måste kunna, fixar du inte det och hamnar på efterkälken så får du inte dina behörigheter. Och då blir det ju ingen examen, säger Karolina Järback.

Eleverna tar C-, CE-kort och truckkort under sin utbildning, och kan också komplettera med andra behörigheter utifrån vilket område de väljer att specialisera sig mot. Just möjligheten att skaffa sig olika körkortsbehörigheter lockar många elever och är ett av skälen till transportinriktningens popularitet. Så populär att Oscarsgymnasiet och flera andra skolor runt om i landet valt att lägga ned mekanikerinriktningarna.

Kör mjölktransporter

Karolina Järback på väg att starta sitt yrkesliv. Hon betonar vikten av att undvika stress och att använda de hjälpmedel som finns för lastning och lossning. Foto: Urban Löfqvist
Karolina Järback på väg att starta sitt yrkesliv. Hon betonar vikten av att undvika stress och att använda de hjälpmedel som finns för lastning och lossning. Foto: Urban Löfqvist

Karolina Järback praktiserar på KÅIS Transport AB som kör för Arla i Kalmar. Och hon stortrivs med att köra mjölktransporter.

– Jag vaknade upp en morgon och insåg att jag vill köra mjölk och nu gör jag det säger hon med ett skratt och fortsätter:

– Längre fram vill jag köra farligt gods, gärna bulkbil med sprängämnen, men då snackar vi mycket, mycket längre fram i tiden.

Elin Olsson har flyttat från Gotland till Oskarshamn för att plugga på fordons- och transportprogrammet. Av sammanlagt 94 transportelever är 16 från Gotland.

– Transportprogrammet med inriktning transport lades ned 2019 på Gotland så det blev att flytta hit i stället, säger hon.

Uppvuxen i en lantbrukarfamilj är det djurtransporter som ligger Elin Olsson varmt om hjärtat.

– Det gäller ha ett gott djuröga och att ta det lugnt och systematiskt. Stressar du blir djuren också stressade. Det är inte bra!

Praktiken gör Elin vid ett åkeri på Gotland, vilket oftast innebär att hon är hemma på ön måndag till och med torsdag. Fredagarna tillbringar hon i skolbänken på fastlandet med teoretiska lektioner.

Rätt utbildning

Linnéa Elofsson går i årskurs 2 och hon är den enda av de fyra tjejerna som har valt att läsa utökat program för att få högskolebehörighet. Hon har ännu inte fått prova på att praktisera, men intresset för fordon är genuint och hon är övertygad om att hon hamnat på rätt utbildning.

– Intresset har alltid funnits där. Det är kul med bilar och motorer. När det var dags att välja till gymnasiet tänkte jag att fordons- och transportprogrammet nog passar mig och att det verkar kul att köra lastbil.

En gemensam nämnare för de fyra eleverna är att bil- och motorintresset kom i tidig ålder.

– Jag har alltid varit med pappa i garaget sedan jag var liten så det här kändes som ett naturligt val. Det stod mellan det här och makeup-stylist. Jag är skitnöjd, kunde inte ha valt något bättre. Stylist i lilla Oskarshamn? Nej, då är det bättre att köra lastbil, säger Karolina Järback, som har valt att specialisera sig mot temperade transporter.

Moa Sääv får prova på blandade körningar under sin praktik vid ett åkeri i Mönsterås, grannkommun till Oskarshamn. Hon får även köra olika typer av anläggningsmaskiner.

– Det är roligt och att köra anläggning är något som jag kan tänka mig fortsätta med i framtiden, säger Moa Sääv.

Goda chanser till jobb

Att arbetsmarknaden inom transportsektorn är mycket god har spelat roll för tjejernas utbildningsval. Många elever på fordons- och transportprogrammet har anställningar att gå till direkt efter examen. APL-perioderna, praktiken, blir ofta en inkörsport till den första anställningen.

I en bransch som fortfarande är mansdominerad stöter Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback ibland på fördomar. I princip är det alltid äldre män som har en trist lilla gumman-attityd.

– Det finns väldigt många fördomar, att man inte klarar av saker, att man är för svag för att kunna hålla på med slangar och att koppla ihop saker, säger Elin Olsson.

Hur bemöter ni det?

– Jag fick en sådan kommentar förrförra veckan. Då log jag bara och sa: ”Nej jag löser det här så bra själv”, säger Karolina Järback.

Elin Olsson ogillar när manliga kolleger oombett kommer och ska hjälpa till.

– I stället för att ta över borde de fråga snällt ifall jag behöver hjälp. De behöver ju inte förminska en genom att ta arbetet ifrån en.

Bra grund

De är alla medvetna om att de har valt ett stressigt yrke som också kan vara fysiskt påfrestande och slitsamt. Men de tycker att skolan ger en bra grund och de får lära sig vikten av att förebygga stress och arbetsskador. Till exempelvis är ämnet idrott och hälsa obligatoriskt i tre år för transporteleverna, vilket inte är fallet på alla gymnasieprogram.

– Om du stressar upp dig i lastbilen så blir det inte bra, du kommer ju att gå in i väggen. Det gäller att du jobbar med dig själv, säger Karolina Järback och får medhåll av Elin Olsson.

– Du får också många bra tips och tricks under praktiken, och du lär dig att du skapar problem när du stressar. I dag finns det också så många hjälpmedel när du lastar och lossar och då gäller det att ta några extra sekunder och använda dem till att göra det ordentligt. På det sättet minskar du risken för arbetsskador.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.