Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Close
Att jobba som hamnarbetare är ett livsfarligt jobb, i krigets Ukraina, berättar Oleg Grygoriuk i hamn- och sjöfolksfacket MTWTU.
Close
Kriget i Ukraina

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

Ordföranden i hamn- och sjöfolksfacket, The Marine Transport Workers Trade Union, är förstås ironisk. Han är på resa i Ukraina för att träffa fackliga kollegor och höra hur de har det när Transportarbetaren når honom. Oleg Grygoriuk träffar fortfarande också andra fackförbund ”ute i Europa”, även om resandet försvårats radikalt efter Rysslands invasion.

– Jag hade kontakt med vårt fackliga kontor i Odessa hamn i dag och de hade fått utrymma och ta sig till skyddsrum, säger han.

Under våren har medierna rapporterat om flera dödliga attacker och ryska robotanfall i Odessa. Vid ett av de större dödades minst 20 ukrainare. Civila, poliser, en sjukvårdare och en räddningsarbetare fanns med bland dem, uppgav New York Times.

– Attackernas sker ofta mot hamnen, infrastrukturen drabbas alltid hårdast, lokalt och centralt.

Säkra korridoren försvann

MTWTU har sin bas i Odessa och hamnen i miljonstadens centrum är Ukrainas minsta, men viktigaste av tre vid Svarta havets kust. Pividenniy och Chornomorsk är de andra två. Vid krigsutbrottet 2022 hade facket cirka 85 000 medlemmar, uppskattningsvis 40 000 av dem var ute till havs och jobbade på utländska fartyg.

Majoriteten av landets hamnar stängde för internationell trafik vid invasionen. Men nu ökar containertrafiken igen, trots att Ryssland i juli förra året deklarerade att de drar sig ur det så kallade spannmålsavtalet, berättar Oleg Grygoriuk.

Avtalet tecknades 2022 och gjorde det möjligt för både Ukraina och Ryssland att fortsätta frakta spannmål över Svarta havet, när oron i omvärlden växte för ökade priser och brist på dagligt bröd.

– Den säkra korridoren försvann, så vi och våra partners började kalla den för ukrainska korridoren när trafiken fortsatte.

En riskfylld passage och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, klassar nu frakter och arbete i Svarta havs-området mot hamnarna i Stor-Odessa som krigsliknande operationer i högriskzoner, berättar Oleg Grygoriuk.

Det innebär att sjömän på fraktbåtarna i områdena, där arbetet kan leda till både skador och dödsfall, ska garanteras extra bonus och kompensation för faran. Avtalet, International Bargaining Forum, IBF, har undertecknats av ITF och Arbetsgivarnas internationella organisation, Associations of Employers. Det innebär också att sjömän i vissa särskilt farliga områden ska ha rätt att vägra arbeta. Men ändå kompenseras ekonomiskt och få hemresan betald av arbetsgivaren.

Fackets och arbetsgivarnas organisationer träffas återkommande och förhandlar om vilka områden som ska klassas som högrisk-områden, berättar Oleg Grygoriuk. Han visar statistik på en ökande containertrafik från Ukraina, där spannmål som korn, majs, vete och sojabönor dominerar.

– En del containrar når fram till vår hamn också, bilar och allt slags gods, men företagen är inte så pigga på att gå till Odessa nu.

Försvaret rekryterar hamnarbetare

Riskerna har gjort det svårare att rekrytera anställda till hamnarna.

– Regeringen tar hamnarbetare till försvaret. 50 procent kallas in i armén den andra halvan får stanna kvar. Försvaret skickar listor på vilka män de vill ha.

Det är en kamp, upplever Oleg Grygoriuk.

– Men i den situation vi befinner oss måste vi acceptera det. Några måste försvara landet.

Kanske kan han själv komma att kallas in men inte nu, av medicinska skäl. Han bor i Odessa med sin fru och 12-åriga dotter, som pluggar hårt och är en av de bästa i skolan, berättar han stolt.

I Ukraina finns både statliga och privata hamnbolag och MTWTU:s viktigaste fråga för hamnarbetarna är att förmå privata företag att teckna försäkringar för sina anställda.

– Det är inte lätt, men vi måste förbereda arbetsgivarna på hur de ska hantera situationen om någon arbetare skadas eller dör. Då ska företaget stå för försäkringen, anser vi. Vid angrepp har hamnarbetare svårt att hinna ner från en kran och ta sig till ett skyddsrum. Arbetsgivarna svarar att det inte finns någon sådan produkt, men vi måste slåss för det!

Lägre löner

Hur är det med hamnarbetarnas löner. Får de ut dem i krigstider?

– Ibland får arbetarna ut dem i tid, ibland inte och de är inte lika höga som före invasionen. Det är en utmaning och handlar också om godsmängden. Är den lägre får de mindre betalt.

Samtidigt är det knepigt när hamnarna får mer jobb, någon fungerande personalpool att hämta hamnarbetare från finns inte, beskriver Oleg Grygoriuk.

Striderna gör det också svårt att resa och företräda arbetarna gentemot arbetsgivarna, konstaterar han. Ofta får han vänta och se var fienden och Ukrainas armé rycker fram.

– Hamnen i det krigshärjade Cherson i södra Ukraina fungerar inte och kan betraktas som stängd och hamnen i Mariopol är ockuperad av fienden, säger han.

Ryssland jämnade stora delar av staden med marken och majoriteten av de tidigare 400 000 invånarna har flytt.

Svårt nå förbi rysk propaganda

Hur mår du? Är du trött på kriget?

– Jag är utmattad, utan reservation utmattad, både fysiskt och psykiskt och det är svårt att utföra något fackligt arbete i den här extrema situationen.

Är det något ni önskar er av Svenska Transportarbetareförbundet?

– Vi får stöd och hjälp från facken i både Sverige, Norge och Danmark. Särskilt viktigt är informationsstödet när våra fackliga kollegor i andra länder berättar om vad som händer i Ukraina och när tidningar, som Transportarbetaren, skriver. Vi har svårt att nå ut och förbi den ryska propagandan så där behöver vi stöd från andra hamnarbetare. Också när det gäller att utesluta Ryssland från olika arrangemang.

Ekonomiskt stöd från andra fackförbund har även bidragit till att hamn- och sjöfolket i MTWTU kunnat hjälpa till att packa bland annat hygienartiklar och vinterkläder och transportera ut till armén och människor som tingats fly.

Oftare strömavbrott

Förutom infrastrukturen riktar Ryssland in sig på att slå ut strömförsörjningen.

– Vi har oftare strömavbrott nu, kan vara utan el i tio timmar så ibland kan vi inte laga mat eller ladda mobilerna. Vi får använda generatorer.

På frågan om han är rädd svarar Oleg Grygoriuk:

– Från början var alla rädda och mådde dåligt, vi var inte riktigt förberedda. Nu har vi vant oss och är utmattade, men fokuserade. Vi som land håller ihop och jobbar mot samma mål, att vinna. Det är tufft men det är det enda som gäller. Jag hyser inga tvivel om att vi vinner. Vi måste kicka ut Ryssland från vårt territorium!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.