Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster
Close
”Använd din handenhet på rätt sätt när du läser av streckkoder. Fusk kan leda till att du blir av med jobbet”, varnar bevakningsombudsman Jerker Nilsson.
Close

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Som central ombudsman inom säkerhetsbranschen har Jerker Nilsson förhandlat och fått kännedom om några fall, där väktare inte utfört sitt arbete korrekt.

I normala fall ska väktaren gå sin rond och läsa av streckkoden på plats med medhavd handenhet.

Det visar att kontrollen är gjord och arbetet utfört.

Nu har Transport kontaktats av några bevakningsbolag som kunnat visa att enskilda väktare fotat av streckkoden hos kunden med mobilen. Detta i syfte att skanna av koden utan att besöka kunden.

– En person kan till exempel stanna kvar i bilen och rikta handenheten mot streckkoden i mobilen utan att gå in, säger Jerker Nilsson.

Han nämner ett annat fall där en väktare markerade ankomst, hoppade över ronderingen på tre timmar, men skannade ändå av att arbetet var utfört.

Jerker Nilsson betonar att beteendet inte är utbrett. Det handlar om två, tre fackliga ärenden under det senaste året. Han lyfter frågan i förebyggande syfte eftersom de anställda han känner till antingen sagts upp av personliga skäl eller fått avsked (sparken).

Avsked innebär att personen får gå på dagen utan lön. Den som sägs upp får däremot jobba kvar med lön under uppsägningstiden och sedan sluta.

Jerker Nilssons budskap är:

– Gör du så här tar du en kalkylerad risk att skiljas från din anställning. Vi vill varna innan fler till äventyrs börjar slarva med koderna.

Efter händelserna har Transport kontaktat arbetsledare på olika vaktbolag i syfte att sprida informationen. Den ges också på alla utbildningar hos kursarrangören Bya (Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd).

Att tvingas sluta låter som ett hårt straff? Borde jag inte få en skriftlig varning först, om jag är ärlig och erkänner att jag gjort fel?

– Det är självklart upp till arbetsgivaren. Men i den här typen av förhandlingar jobbar vi som fackliga representanter i uppförsbacke när det gäller att försöka rädda jobb, svarar Jerker Nilsson.

– Det hjälper heller inte din sak att uppge att fler kollegor på samma bolag slarvar med att läsa av koderna, om det nu skulle råka vara så.

Facket kan granska vad en anställd fått för instruktioner, om hen förstått och följt dem, förklarar han.

– Men säg att något händer som exempelvis ett inbrott i en kunds lokaler och det visar sig att väktaren, som kunden betalat för, inte var där. Då kan arbetsgivaren hävda att man lidit skada, vilket alltså är ett skäl till uppsägning eller avsked, säger Jerker Nilsson.

Skadan kan bestå i att kunden vill bryta avtalet med säkerhetsbolaget eller vägra betala för en tjänst som inte utförts. Dessutom påverkas bevakningsföretagets trovärdighet.

– Väljer kunden att bryta avtalet drabbar det också dina kollegor, säger Jerker Nilsson.

I de här fallen kan arbetsgivaren också hävda att en person misskött sig grovt, vilket kan vara grund för att skiljas från sin tjänst, enligt lagen om anställningsskydd (LAS). I synnerhet om säkerhetsföretaget kan visa att en anställd medvetet brutit mot kända regler.

– Med dagens teknik har arbetsgivare stora möjligheter att utreda ifall man misstänker att någon missköter sitt arbete, så använd din handenhet på rätt sätt. Fuska inte, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.