Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Den 1 januari i år hade Svenska Transportarbetareförbundet 54 386 medlemmar. Det är en minskning med över 700 personer under 2021. Bland medlemmarna är omkring 7 000 pensionärer och 600 elever.

De siffrorna har legat relativt konstant under perioden, också sett till de tre första månaderna i år. I mitten av april i år var medlemssiffran totalt 54 401 personer.

Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Läget är bekymmersamt, men vi blundar inte för problemen. Vi har haft en intern diskussion och jag tycker förbundsstyrelsen agerar klokt, säger Lars Mikaelsson, Transports vice ordförande och förbundssekreterare.

– Det är först nu, när covidrestriktionerna släppt, som vi kan komma ut och ta tag i arbetet med medlemsvärvning på allvar.

Besöker avdelningar

Förbundsstyrelsens intention är att skapa en bild av hur avdelningarna arbetar långsiktigt och strategiskt med medlemsutveckling. Som ett led i det får samtliga Transports avdelningar besök från förbundsstyrelsen. Det handlar inte om något slags kontroll utan möjlighet till stöd utifrån de olika avdelningarnas skilda förutsättningar – och att få in idéer att sprida i organisationen, betonar Lars Mikaelsson.

– Jag tror att det finns många bra arbetssätt att ta med. Och vi är inte alls dåliga på att värva nya medlemmar. Förra året fick vi i förbundet 6 200 nya, trots covid. Men sedan var det fler som gick ur, i samband med pension, säger han.

Transport är inte ensamma om att ha tappat medlemmar under pandemin, tvärtom. Bland LO:s förbund är Transport det förbund som tappat minst medlemmar. Men det är inget att slå sig till ro med, enligt Lars Mikaelsson:

– Och vi kan inte vänta med att starta arbetet tills efter kongressen.

”Utbildningsskuld”

Uppföljningsmötena med avdelningarna är också viktiga inför kommande budgetarbete. Att förbundet har klarat att hålla budgeten de senaste åren har till stor del en tråkig förklaring: Inställda resor, konferenser och utbildningar under pandemin minskade kostnaderna.

– Att spara sig ur situationen tror jag inte alls på. Vi har en stor utbildningsskuld som skapats under två år, säger Lars Mikaelsson.

– Och det är viktigt att få utbildning som ny medlem, också för att se vad medlemsavgiften går till. Vi måste ha något att erbjuda! Startpunkter och avtalspunkter lokalt är jättebra. Kontakta din lokala avdelning om du är intresserad!

Även om ett stort arbete gjorts för att kunna genomföra utbildningar digitalt, med lyckat resultat, är det stor skillnad i omfattning jämfört med före pandemin. Vilket påverkat medlemsutvecklingen negativt, enligt Transports förbundssekreterare. Men nu är det alltså hög tid att vända utvecklingen – ett stort och starkt förbund är viktigt, inte minst inför kommande avtalsrörelse.

– Det är dags att kavla upp ärmarna och börja arbetet. Det finns potential att värva fler medlemmar, säger Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Kriget i Ukraina

Ny blockad fördröjs

Hamn. I fredags skulle Hamnarbetarförbundets andra varslade blockad mot ryska fartyg och ryskt gods inletts. Men i stället avvaktar fackförbundet ett beslut från Arbetsdomstolen om blockaden är tillåten.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.