Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Lämna anställningen – i dagsläget går ingen annan utväg att se. Det skriver ombudsmän på Transport i ett brev till medlemmar vid två företag, entreprenörer verksamma i hamnen.

Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist
Peter Åkesson, ombudsman avdelning 3.

– Ägarna av hamnbolagen har fört både facket och sina underleverantörer bakom ljuset. Det har varken varit MBL-förhandlingar eller information innan det nya säkerhetsavtalet började gälla i hamnen, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Han har undertecknat brevet och står tillsammans med Sven Sawatzki, Boråsavdelningen, som kontaktperson för berörda medlemmar. Båda ombudsmännen beklagar konsekvenserna av hamnens skärpta säkerhetskrav.

– Vi ser tyvärr att det är ett bättre alternativ att lämna än att förnedras och personligen fara illa i nuvarande anställning, skriver ombudsmännen i brevet.

– Vi bedömer att säkerhetsprövningen görs i smyg och i lönndom eftersom inget medgivande gjorts.

Det gäller den säkerhetsprövning i det så kallade säkerhetsskyddsavtal som infördes den 1 november för Energihamnen; ett skyddsklassat objekt.

De nya bestämmelserna innebär att alla – exempelvis tankbilschaufförer – granskas av Göteborgs hamn i en så kallad bakgrundsprövning för att få passerkort. De fackliga företrädarna har ingen kännedom om exakt vad det betyder, men har hört att det ska gälla årsvis. Förgäves har facket försökt reda på hur det kommer sig att hamnbolagen sorterar in exempelvis tankbilschaufförer i en säkerhetsklassning som om de arbetade med hemligstämplat material för rikets säkerhet.

Sven Sawatzki är lokal ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås.
Sven Sawatzki, ombudsman avdelning 17.

Facket tar också upp hur ödesdigra konsekvenserna riskerar att bli för de anställda som inte klarar säkerhetsprövningen: De förlorar jobbet då de ju inte längre kommer in i Energihamnen. Utan uppsägningstid, enligt hamnbolagens rådgivning, och med stor risk att den anställda inte heller får a-kassa eftersom hen själv ”orsakat” uppsägningen.

– Den granskning de gör innebär att också familjemedlemmar granskas och man söker även i register efter domar och om någon myndighet granskar er. Eftersom du inte gett ditt medgivande gör vi bedömningen att säkerhetsprövning görs i lönndom, skriver Transports ombudsmän till medlemmarna.

De pekar i brevet på hur hemligstämplingen i ärendena gör den enskilda rättslös, utan chans att bemöta vad som utretts och kontrollerats, än mindre berättigar till prövning i domstol.

Att facket alls fick kännedom om de förändrade säkerhetskraven i Göteborgs hamn är att tre anställda blivit varslade på grund av arbetsbrist. Några som helst oegentligheter framkom inte, då skulle det i stället gällt avsked eller personliga skäl. Nu handlade det alltså om att de tre varslade inte kunde utföra sitt jobb på grund av att de är utestängda från hamnen.

Transport hoppas inom kort kunna träffa medlemmarna. Samtliga har alla lång yrkeserfarenhet och stor kompetens.  Facket har haft kontakt med andra arbetsgivare och omställningsföretag och ställt en kravbild på vad de behöver erbjuda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.