EU nära lag om minimilön – Sverige röstar nej

EU. Sverige ska rösta nej till nya regler för minimilöner i EU. Det föreslår arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) riksdagen. Transport välkomnar beskedet.

EU-parlamentets och Europiska rådets representanter nådde en kompromiss om en ny EU-lag om minimilöner under natten till tisdagen den 7 juni. Sveriges arbetsmarknadsminister Eva Nordmark är inte nöjd med det färdiga förslaget och kommer att föreslå riksdagen att rösta nej.

Från EU:s håll är signalen tydlig. Länder där lön sätts via kollektivavtal kommer inte att påverkas av de nya reglerna. Men Sveriges regering nöjer sig inte med garantierna i det färdiga förslaget.

– Självklart ska alla kunna leva på sin lön. Vi tror inte på låglönekonkurrens. Men i Sverige är det arbetsmarknadens parter som är garanten för bra löner. Vi har i samråd med parterna arbetat intensivt för att förslaget inte ska påverka vår modell, sa Eva Nordmark vid pressträffen.

Eva Nordmark säger att Sverige och andra länder fått igenom vissa förändringskrav som skyddar den nordiska modellen.

– Men vi vill inte att det här ska fattas på EU-nivå alls, löner är en fråga som ska skötas nationellt. Sverige kommer att rösta nej till förslaget.

Vid presskonferensen deltog LO:s ordförande Susanna Gideonsson som välkomnade Sveriges nej. Det gör också Transports ordförande Tommy Wreeth.

– Jag tycker att det är bra att man vill att Sverige ska rösta nej och att regeringens besked är att vi inte behöver några förändringar i den svenska lagstiftningen. Men efter Laval-domen är jag luttrad.

– Något som är positivt är att fackföreningsrörelsen och arbetsgivarrepresentanterna varit eniga i hela processen.

I Sverige är fack och arbetsgivare rädda att EU:s regler på sikt kan innebära att vi får lagstadgade minimilöner i Sverige och att det slår ut de kollektivavtalade lönerna.

– Många av Transports avtal har höga ingångslöner och tariffer, minimilöner skulle vara förödande och i vissa fall sänka löner för våra medlemsgrupper med 30–40 procent, säger Tommy Wreeth.

EU-parlamentarikern Sara Skyttedal (KD) sitter i EU:s arbetsmarknadsutskott. Hon är också kritisk till förslaget. På Twitter skriver hon: ”Svenska arbetsmarknadsmodellen kommer leva på nåder av EU-domstolen”.

När EU-parlamentets rapportörer presenterade förslaget garanterades Sverige och de andra länderna med liknande modell än en gång att EU inte kommer att röra kollektivavtalen. Dessutom kommer samtliga medlemsländer i EU att få som uppgift att främja tecknande av kollektivavtal i alla länder där färre än 80 procent av arbetskraften har kollektivavtal.

De länder som har minimilön behöver höja den så att den motsvarar 60 procent av median-eller medellönen.

Den nederländska socialdemokratiska parlamentarikern och rapportören Agnes Jongerius berättade att den nya lagen leder till att minimilönen i hemlandet höjs från strax under 11 euro till 14 euro. Enligt Jongerius ska förslaget leda till att 24 miljoner arbetare i EU får höjd lön.

– Som vi säger i Nederländerna: Det är ingen liten öl, det gör stor skillnad.

Så sent som måndagen den 6 juni hade Sverige och EU:s förhandlare samtal.

– Vi har lyssnat på deras oro och vi ska inte på något sätt riskera deras goda modell och det är därför vi tog deras förslag att ge extra klarhet i texten, sa Jongerius och fortsatte:

– Vi har nu en dryg vecka på oss att övertala Sverige. Å andra sidan är jag övertygad om att vi kan nå en kvalificerad majoritet med eller utan de svenska rösterna.

Den 16 juni ska EU:s arbetsmarknadsministrar rösta om förslaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kao:
    28 juni, 2022

    Det ger en obehaglig känsla när man ser hur nytillkomna och asylsökanden som får jobb i transport- och byggbranschen och får usla löner. Detta kommer leda till att företagen inte anställer svenskar med utbildning och krav på avtalsenlig lön. Vad gör facket åt folk såsom kriminella startar företag där de skiter i alla krav som finns på marknader där de har tagit sig in? Personer med ett stort våldskapital.

  2. Peter Jansson:
    7 juni, 2022

    Vi har redan låglönekonkurrens i Sverige med alla de arbetstagare som är i landet legalt och illegalt.Det kan ingen förneka och att det är så i åkeribranschen är ingen större överraskning för mig som slutade som egen åkare redan 2015 efter att jag inte längre kunde sänka min lön mer än vad jag hade gjort under åratal för att klara mig lite till och lite till ända tills det blev omöjligt att kunna fortsätta som egen åkare med min dragbil.2018 valde jag att pensionera mig som lastbilschaufför när jag var 52 år.Det var tur att jag sparade mycket under de goda åren innan jag blev utkonkurrerad av låglönechaufför ifrån olika delar av världen.

Lästips:

Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.