Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson
Close
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022
Close
Kongress 2022

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

När ministern var ung jobbade han inom industrin i Kosta. Ingen kollega hade någonsin tagit sig hela vägen till ålderspension. En kollega hann bli 64 år. Kanske skulle han klara det?

­– Men även han blev sjukskriven och fick lämna bakvägen i stället för att bli avtackad.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) berättar att han har med sig den erfarenheten och sina erfarenheter som skyddsombud in i politiken.

– Jag vet hur jobbigt det var för er på Arlanda för ett tag sedan, eller hur tufft det är för er att se utlandschaufförerna som jobbar med svältlön och hur det är att stressas av kör- och vilotider, sa han.

Sverige har infört nya regler för utländska åkerier under sommaren. Det är implementering av EU:s mobilitetspaket. Där finns bland annat regler för när åkerierna får göra inrikestransporter, hur ofta förarna ska få åka hem och så kan facket kräva att företagen tecknar svenska kollektivavtal.

Eneroth varnade för att regeringsskifte kan leda till mindre tillsyn.

– Vi ser att Moderaterna inte lyft ett finger. Någon i Sverigedemokraterna bullrar mycket, men vi har inte sett ett enda krav på att en konservativ regering ska göra något. Det är Socialdemokraterna som gjort förändringarna och nu finns en högerkonservativ falang som vill skapa ett annat Sverige.

Eneroth tog upp att många företag och speditörer delar med sig av detaljerad klimatdata. Med exakta uppgifter om utsläpp, elfordon och förnybara drivmedel.

– Jag vill att man på samma sätt berättar vilka som utför transporterna, om de har kollektivavtal och att de följer lagar och regler.

Eneroth tog också upp att han vill se en särskild yrkestrafikinspektion som samlar alla myndigheter som ska kontrollera transportsektorn. Där innefattas inte bara godstransporter. Buss och taxi ska också ingå.

– Tänk vilken skillnad det skulle vara.

Efter talet fick kongressombuden ställa frågor. Ronnie Persson, taxichaufför från Värmland, fick mikrofonen.

– Vi har många problem som vi inte kan lösa själva. Vi behöver få bort tidboken och få en färdskrivare. Och så har vi procentlön. Den får vi inte bort i avtal. Det är inte lagligt att köra grus eller djur på ackord men vi får köra sjuka och skolbarn. Det måste vi få bort! sa Ronnie Persson och möttes av en applåd.

– Det är inte rätt att fuska med kör- och vilotider. Det är farligt. Föraren har så klart ett eget ansvar. Men framför allt sker det för att det är stressigt på jobbet och pressade arbetsvillkor.

– Den ena delen du är inne på. Gällande löner och avtal. Där behöver vi jobba tätt tillsammans. Jag vill inte klåfingrigt gå in och reglera parternas ansvar. Men vi kan göra mer inom upphandling. Vi kan inte ständigt köpa till lägsta pris och ha modeller som pressar villkor och rycker bort bolag som är seriösa. Den modellen har inte tjänat Sverige väl. Vi har gjort en del för att reformera branschen och gudarna ska veta att det finns mer att göra. Men här behöver vi jobba tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Insänt logga

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.