Vice vd Magnus Jonsson visar upp den eldrivna lastbilen som ser ut som vilken ny Volvo som helst. Chassit är detsamma som på en ”vanlig”. Eftersom lastbilen är ett fältprov fick Transportarbetaren inte fotografera motorn.
Close
Vice vd Magnus Jonsson visar upp den eldrivna lastbilen som ser ut som vilken ny Volvo som helst. Chassit är detsamma som på en ”vanlig”. Eftersom lastbilen är ett fältprov fick Transportarbetaren inte fotografera motorn.
Close

Eldriven dragbil på Börje Jönssons

Teknik. För några år sedan trodde ingen att det var möjligt. Men nu börjar de komma. Helt batteri­drivna lastbilar som tar sig långt och orkar dra tungt.

Det är den första måndagen i juli när Transportarbetaren besöker Börje Jönssons åkeri för att provåka åkeriets eldrivna dragbil.

Vice vd Magnus Jonsson stoppar in nyckeln i Volvon och vrider om, precis som i en vanlig bil. Det första som hörs är luftkompressorerna.

Han backar ut ur garaget och bilen rullar tyst ut i industriområdet. Mest av allt hörs däcken nu. Magnus ger ett lite hårdare tryck på gasen och dragbilen, som inte har någon vagn påkopplad gungar till.

– Känner du det. Däcken släpper från asfalten innan antisladdsystemet sätter in.

Med ett normallastat släp ska bilen ta sig upp till 30 mil.

– Bara vi får tillgång till bra laddstationer så kan chauffören ta rast när lastbilen behöver laddas. Då kan vi köra en hel slinga på el, säger åkaren Ulf Jönsson.

Lastbilen har till skillnad från en vanlig dieseldriven lastbil inget tanklock. Däremot kontakter för att ladda batterierna med el. Foto: John Antonsson
Lastbilen har till skillnad från en vanlig dieseldriven lastbil inget tanklock. Däremot kontakter för att ladda batterierna med el. Foto: John Antonsson

Dragbilen väger faktiskt ungefär samma som en dieseldriven version. Och du ser inte heller någon skillnad dem emellan. Karossen, hytten, ja allt utom batteripacken vid vändskivan och den batteridrivna motorn är identiska med Volvos vanliga produktionsbilar.

När Transportarbetaren besökte åkeriet hade det nya släpet inte kommit ännu. För att bli ett ytterligare smartare fordon har släpvagnen inbyggda generatorer i hjulen. Det gör att livsmedlen som fraktas kan kylas ned av den överskottsenergi som skapas under transporten.

Prislappen är däremot betydligt dyrare. Bilen kostar en bra slant mer än en vanlig och batteripacken går loss för miljonbelopp.

– Jag tror att det ska gå att göra lönsamt, men då krävs det att det finns laddningsplatser och helst att vi får ett stöd från staten, säger Ulf Jönsson.

Ulf Jönsson vill gärna berätta att åkeriet införskaffat två bilar som går på biogas, på linje till Hamburg, även om det är betydligt svårare att fylla på med biogas där än hemma i Sverige. Dessutom har de kört med HVO-100 på övriga flottan sedan 2013.

Mer ellastbilar borde fungera, säger åkaren. Men det förutsätter framför allt att det finns tillgång till el och laddstationer.

– När Pågen måste ställa in en utbyggnad för att vi har för lite el måste något nytt till. Jag tycker att vi borde bygga ut kärnkraften, säger Ulf Jönsson.

Samma dag som Transportarbetaren besökte Börje Jönssons slumpade det sig att Volvo, Daimler och Scania presenterade en plan på att bygga ett gemensamt nät av laddstationer i Europa. DN skriver att de tre företagen planerar att satsa 500 miljoner euro för att installera och driva minst 1 700 olika laddningspunkter i ett samriskföretag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.