Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.
Close
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.
Close
Julhandeln kickar i gång

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Inspirerat av USA kickstartar den svenska julhandeln runt Black Friday, i år den 25 november. Först visste vi inte ens vad det var. Nu är dagarna med engelska låneord många: Singles day, Black Friday, Cybermåndag. I branschen kallas hela kalaset för Black month. Det är perioden då handlarna på nätet och butikerna i stan slåss om kunder med REA skrivet i stora svarta bokstäver.

Du blir inte rik av att jobba som deltidsanställd terminalarbetare. Men om Eddie Karlsson ska ha något från rean går han ner till Nordstan i Göteborg. Det är inte tal om att beställa på nätet.

Sett chaufförer gråta

– Jag vet hur högt tryck det är och vill inte påfresta de andra för att jag är för lat för att gå på affären. Jag vet exakt hur högt tryck det är för alla. Jag har sett chaufförer gråta för att de är så sönderstressade, säger Eddie Karlsson som är Transportombud på DHL Express i Göteborg.

Eddie började på DHL Express som praktikant innan han kunde köpa folköl på Ica. Han har jobbat sig upp i sex år. Från 56 procent tjänstgöring till 84. Nu är han en av en handfull som jobbar heltid under de hektiska månaderna. Det känns helt okej att det smäller till snart.

– I år har företaget faktiskt lyckats. Alla andra år har de misslyckats.

Planerat bättre

Terminalen har tagit in extra personal, gett befintliga anställda fler timmar och har planerat så att leveranserna kommer i ett jämnt flöde. Inte som förr.

– Problemet har varit att vi har fått allt gods samtidigt och vi har varit alldeles för få. Vi har varit normalbemannade, till och med färre ibland. Nu kommer vi att vara mer än dubbelt så många som tidigare år. Då har det varit väldigt högt tempo, slitsamt och stressigt.

Hur mådde du inför högsäsong tidigare år?

– Jag mådde psykiskt dåligt då jag visste hur mycket vi skulle få slita. Det tär både psykiskt och kroppsligt.

Lyssnade inte

Eddie beskriver en arbetssituation där tunga lyft var vanligt förekommande. Enligt honom var det få chefer som lyssnade på de anställda. Han berättar om en situation.

– Han sa: ”Är det du eller jag som är chef? Bra, då gör du som jag säger”.

Vad hade du sagt?

– Jag ifrågasatte om det är mänskligt att lyfta paket som väger 80 kilo själv.

Det var droppen som fick Eddie Karlsson att koppla in Transports lokalavdelning och facket kontaktade i sin tur chefens chef. Då började processer dras i gång och nu är situationen en helt annan. Alla lyft över 25 kilo ska tas med en kompis. Företaget har tagit fram en utbildning i säkra lyft (Läs mer här) och det har köpts in lyftarbälten till terminalen.

Känns roligare

Den positiva förändringen gör att jobbet känns mycket roligare. Bakom den ligger två saker, enligt Eddie. För det första har det kommit till nya chefer som vill lyssna och prioriterar arbetsmiljön. Det andra är ihärdigt fackligt arbete.

– Vi har pushat och legat på. Vår avdelning nöjer sig inte om arbetsgivaren inte gör allt som krävs. Nu kan vi jobba tillsammans med cheferna och de förstår oss. De förstår att vi inte vill skada företaget. Vi vill att företaget ska gå bra, för vi vill också leva på företaget. Men vi måste också få ha ett bra liv på arbetsplatsen.

– Nu vet jag att det alltid kommer att bli en hyfsat bra dag när jag går till jobbet. Det känns mycket bättre.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.