David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson
Close
Transportarbetarens krönikör, författaren och lastbilschauffören David Ericsson, är 2023 års Ivar Lo-pristagare.
Close
Hallå där!

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hur känns det?

– Det är jätteroligt, en ”äntligen”-känsla. Det känns lite som att tillhöra de stora arbetarförfattarna som Harry Martinsson, Fridegård och inte minst Ivar Lo. Det är ett väldigt erkännande. Jag brukar säga att Ivar Lo är min litterära pappa. Han har betytt väldigt mycket för mig, även långt innan jag började skriva. Jag började ju skriva rätt sent i livet. Men jag läste och beundrade honom långt innan jag själv blev författare.

Vad ska du göra för pengarna?

– Man köper sig tid kan man säga när man får ett sådant här pris. Jag kör ju långtradare på halvtid, men nu kan jag ta ledigt i vinter för att skriva. Sedan ska jag så klart åka bort och ha det lite bra för pengarna också, inte bara jobba. Det ger lite utrymme att göra sådant som man inte brukar göra annars. Ge lite till barnen och så.

Vad skriver du på nu?

– Jag har tidigare skrivit två kärleksböcker om ett par, som utspelar sig mycket i min ungdom när jag jobbade på byggen och körde långtradare. Den senaste heter Den fredlösa. Nu håller jag på och skriver en tredje bok om samma personer. Det är en kärlekshistoria men handlar också om livet som ung arbetare i Sverige.

David Ericsson är född 1958 och debuterade 1999 med novellsamlingen Truck stop. Han har hittills gett ut fem romaner och två novellsamlingar. Hans senaste roman, Den fredlösa, gavs ut våren 2022. David Ericsson har också tagit initiativ till flera vägkrogsbibliotek med ljudböcker för yrkeschaufförer.

Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari 2023. Juryns motivering lyder:

”Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris går till David Ericsson för en modern arbetarlitteratur som uppmärksammar och gestaltar förändringar i arbetslivet. Debutboken Truck stop (1999), noveller, romaner och krönikor kan liknas vid en road movie, där resan både sker på vägarna och i karaktärernas inre – med täta avfarter som stavas solidaritet och säkerhet, spänning och svek. David Ericssons yrke som lastbilschaufför har givit högoktanigt bränsle åt en prosa, som utvecklar arvet från Ivar Lo-Johansson och kollegan Jan Fogelbäck, som på 80-talet tog initiativ till Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Ur led är tiden

Davids krönika. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

Henrik Holmgren, ordförande i Malmöavdelningen. Foto: David Ericsson

Malmöavdelningen tog priset

Läslust. Priset för Årets arbetsplatsbibliotek 2023 delades ut när Boken på arbetsplatsen hölls på Bommersviks kursgård i Järna. Vinnare är Transports avdelning 12 i Malmö och ordföranden Henrik Holmgren fick ta emot diplom och en prissumma på 10 000 kronor.

Hårt regn

Davids krönika. Jag får en känsla, inte minst genom litteraturen, att kriget närmar sig alltmer. Två svenska krigsskildringar har jag läst den senaste tiden. Hårt regn av Micke Evhammar och Vägriddare av Pelle Filipsson.

Återvinnarna i norr hänger med Spindelmannen

Miljö. En uppstoppad vessla tar emot vid behållaren för uttjänta glödlampor och en lysande grön drake vakar över farligt avfall. Samtidigt blickar flera mjukisdjur ner på besökarna från träden. Furunäsets miljöstation i Överkalix är inte som andra.

Strejken på Tesla

Norskt fack varslar om Tesla-bojkott

Konflikt. Nu ger sig Norge in i Tesla-konflikten och stoppar Tesla-bilar att komma in i landet. Stoppet träder i kraft den 20 december. Danska 3F har tidigare varslat om ett liknande stopp som träder i kraft 14 dagar efter varslet som las den 5 december.

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Strejken på Tesla

Danska transportfacket varslar om stopp för Tesla-transporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från den 1 december får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket ska det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.