Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

När ett transportföretag utför en olaglig inrikestransport, i strid med cabotagereglerna, kan polisen tillsammans med Transportstyrelsen dela ut en sanktionsavgift. Avgiften har tidigare varit 40 000 kronor, men enligt regeringens förslag höjs den nu till 60 000 kronor. Därmed kommer Sverige att bli dyrast i EU för den som åker dit för cabotagefusk.

När DHL friades i en rättsprocess om beställaransvar ansåg domstolen att lagen är otydlig om vad som är att betrakta som en cabotagetransport. Som reglerna ser ut i dag har en lastbil som gjort en internationell transport till Sverige rätt att göra tre stycken inrikestransporter inom sju dagar.

I den aktuella tvisten hade ett polskt åkeri lastat ett flertal kollin som skulle köras till sex olika mottagare i fem kommuner. Domstolen valde att se det som en samlad cabotagetransport, eftersom det inte finns någon närmare definition av vad som räknas som cabotage.

Nu förtydligas reglerna. En cabotagetransport kan vara en enda transport. Men det kan också vara när en lastning på en terminal leder till flera lossningar. Alternativt ett flertal lastningar som leder till en lossning. Men för att lastning/lossning på flera ställen ska vara lagligt måste det vara samma ”ursprungliga avsändare”, enligt hovrätten.

Nya föreskrifter

Tommy Jonsson jobbar med Transports Ordning och reda-verksamhet. Han har varit ute med polisen många gånger, och sett dem stoppa ekipage som bryter mot reglerna.

– Det regeringen gör nu är att ta fram tillämpningsföreskrifter. Det fanns ingen sån och därför kunde DHL gå fria.

Enligt Jonsson har trafikpolisen i regel tolkat det som att en lastning som leder till en lossning är att betrakta som en enskild cabotagetransport. Med den nya skrivelsen ser han en risk att det faktiskt blir mer osund konkurrens från utländska låglöneåkerier.

– Kruxet är att nu vet vi inte vem som kommer att räknas som avsändare. Kan ett lagerhotell räknas? Jag menar att om du levererar till sex olika mottagare så är det sex cabotagetransporter. Vi kommer nog att få se en rättslig tvist om hur det ska tolkas.

Magnus Falk är Transports samhällspolitiska chef. Han är positiv till att sanktionsavgifterna höjs:

– Jag tycker att vi ska vara i framkant i Europa med att bekämpa fusket.

Han har också reagerat på formuleringen ”ursprunglig avsändare” och frågar sig vem som räknas. Regeringen föreslår också att transportköparnas, eller speditörernas, beställaransvar blir tydligare.

– Vi har hela tiden sagt att vi behöver ett starkt och kraftigt beställaransvar. Den lag vi har i dag är tandlös. Om det här hjälper är svårt att svara på. Men jag är glad för alla förstärkningar, om vi fått välja hade vi så klart sett ännu mer.

Falk väntar med spänning på regeringens stora utredning om införandet av EU:s mobilitetspaket, som innebär helt nya regler för hur den internationella lastbilstrafiken ska se ut. Men han konstaterar luttrat:

– Det rör sig om komplicerad lagstiftning och det är svårt att förutspå vad fuskarna ska göra. Vi hade gärna sett de annonserade skärpningarna tidigare, men bättre sent än aldrig.

Regeringen planerar att införa de nya cabotagereglerna till den 15 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.