Genrebild tidningsbud
Close
Nedläggningar och minskad utgivning av morgontidningar har gjort tidningsbudens framtid oklar i många fall. Bilden är en genrebild och föreställer inte tidningsbud på distributionsbolaget som nämns i texten.
Close

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

I mitten av oktober skedde MBL-förhandlingar på grund av att Tidningen Ångermanland planerar att halvera sin utgivningstakt under nästa år.

– Det är ännu inte klart vilka förändringar det blir för tidningsbuden, innan risk- och konsekvensanalysen är gjord. Osäkerheten gäller framför allt landsbygden, och det är svårt att säga något säkert, säger Åke Wijkmark, ombudsman på avdelning 32 Mellersta Norrland.

– Men jag tror att det kommer påverka abonnenterna rätt mycket, de är ju vana att få morgontidningen sex dagar i veckan. Min personliga reflektion är att risken finns att de blir ännu färre.

Åke Wijkmark var med när tidningsbuden helt skulle avskaffas i Örnsköldsvik, och morgontidningen i stället levereras med post senare på dagen. För fem år sedan, i oktober 2017, gick dåvarande mediekoncernen Mittmedia och distributionsbolaget Tidningstjänst AB (Tab) ut med planen. 50 av 53 tidningsbud förlorade jobbet när Postnord tog över.

– Så allvarliga blir absolut inte konsekvenserna den här gången, säger Åke Wijkmark.

Och Mittmedias satsning, tänkt att bara vara den första i landet, föll inte väl ut. Tidningsbuden kom tillbaka, även om antalet prenumeranter på Örnsköldsviks Allehanda fortsatt att minska. Men Åke Wijkmark framhåller samtidigt att minskningen i utgivning, från sex till tre dagar i veckan, inte innebär att det saknas jobb för tidningsbuden kommande ”tidningsfria” dagar. Paket och annan post som buden levererar tidigt har ökat.

Täcker Ådalen

Tidningen Ångermanland har i sig en historia som speglar utvecklingen i branschen. Från början skapad som en sammanslagning, av socialdemokratiska Nya Norrland och liberala Västernorrlands Allehanda för drygt 20 år sedan, var det redan då en konsekvens av krympande marknad för prenumererade morgontidningar.

Fortfarande har distributionsbolaget Tab ansvaret för utdelningen.

I dag ingår Tidningen Ångermanland, som i huvudsak täcker Kramfors, Sollefteå och Härnösands kommuner, som en av ett fyrtiotal tidningar i Bonnier News Local.

Bonnier har redan skurit hårt i lokaltidningsland. Så sent som i somras la koncernen ner fyra editioner av Lokaltidningen i Skåne: editionerna för Hässleholm, Kristianstad, Sjöbo-Tomelilla och Simrishamn. Utgivningstakten för två andra editioner, Limhamn respektive Svalöv, mer än halverades, från 45 till 22 nummer per år.

Bud tillbaka

Men inte allt behöver betyda parallell avveckling av tidningsbud. Inte bara i Örnsköldsvik har den planerade anpassning till ett nytt medielandskap fått rivas upp.

I Småland drogs det stora varslet, som dåvarande Hallkoncernen lade 2019, tillbaka. Någon uppsägning av de 95 varslade tidningsbuden blev aldrig av.

Enligt den gamla planen skulle både tidningsbud och journalister skulle sägas upp och posten ta över en del av utdelningen. Vidare skulle flera tidningar skulle slås ihop. Dåvarande direktören på Hall Media räknade också med att det i framtiden bara skulle bli digitala utgåvor.

Men Hall Media såldes till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar norska tidningskoncernen Amedia och Bonnierägda Mittmedia.

Inga bud sades upp på Hall Media i Småland, som i dag alltså också ingår i Bonniersfären. Gamla Hall Media ger i dag ut ett tiotal prenumererade dagstidningar, med olika utgivningstakt: Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen, Vetlanda-Posten, Tranås Tidning, Smålands Dagblad, Värnamo Nyheter, Smålänningen, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning. Dessutom ett antal gratistidningar som delas ut till samtliga hushåll i respektive täckningsområde.

I mitten av november blev det offentligt att Bonnier News Local minskar utgivningsfrekvensen för fem av tidningarna:

Smålänningen går i vår från utgivning fem dagar i veckan till tre, medan Värnamo Nyheter, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning går från fyra till tre dagar. Orsaken till neddragningarna är ökade pappers- och energipriser.

– Vi har en utmaning redan idag när det gäller tryck och distribution på de här titlarna, tidningarna i Västra götaland har också ganska små upplagor vilket gör dem dyra per ex. Till det kommer ökade pappers-, energi- och bränslepriser, säger Carl-Johan Bergman, chef för redaktionell verksamhet på Bonnier News Local, till tidningen Journalisten.

Men Bonniers räknar inte med att några tjänster är i fara på grund av förändringarna:

– Självklart stökar vi till det för läsaren, men inga tjänster påverkas, vi värnar och fortsätter utveckla den lokala journalistiken, säger Carl-Johan Bergman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.