Mathem-bil
Close
De som kör Mathems bilar är anställda av Körhem och går under ett avtal för säljare. Det innebär att förarna får mer än 3 000 kronor mindre i ingångslön.
Close

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Aftonbladet har tidigare berättat att chaufförer anställda av Körhem som kör ut mat för Mathem, jobbar under ständig stress. I granskningen framkommer att chaufförer tvingats kissa i flaskor och byta mensskydd i skåpet på bilen bland matvarorna. Möjligheterna till att uppsöka toalett under rasterna är dåliga.

Nu kan vi avslöja att Körhem har använt sig av en felaktig tjänstebeskrivning för att teckna hängavtal med Unionen, i stället för att teckna avtal med Handels eller Transport. Företaget har sparat miljontals kronor på det varje år.

För den som söker jobb som chaufför på Körhem finns jobben att hitta på Mathem.se. Där under titeln utesäljare. När Körhem tecknade hängavtal med Unionen 2015 lämnades en tjänstebeskrivning in som matchade den för utesäljare.

Transportarbetaren har varit i kontakt med två anställda som väljer att vara anonyma. Båda hävdar med bestämdhet att de är chaufförer och inte utesäljare.

Det fina i kråksången (för Körhem) är att löneläget för en utesäljare är betydligt lägre än för chaufförer:

En B-kortschaufför, som jobbar enligt Transports kollektivavtal i Stockholm eller Göteborg, får 136,13 kronor i timmen i ingångslön. Efter ett år får chauffören 151,25 kronor i timmen. Dessutom utgår en premiekompensation på minst två kronor i timmen.

I platsannonser lovas utesäljare/chaufförer för Körhem en ingångslön på 118,74 kronor i timmen. Enligt uppgift ska lönen gå upp med ungefär 10 kronor efter 3000 timmars tjänstgöring.

Också i Handels avtal är lönen för chaufförer högre än Körhemförarnas nuvarande löner. Ingångslönen för B-kortschaufförer är runt 140 kronor och ob-tillägget är högre än i både Transports och Unionens avtal.

Lars Karlsson är lokalombudsman på Transport avdelning 5 i Stockholm. Han tycker chaufförerna är chaufförer och ska ha lön som det.

– Körhem använder fel avtal. Jag undrar hur företaget kom fram till att förarna är utesäljare, som de baserar lönen på. Det gör att chaufförerna får för låga löner. Ägaren av Körhem är vd på Mathem, som har kollektivavtal med Handels. De vet mycket väl vad de gör. Det är vi från facken som ska bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla, inte arbetsgivarna, säger Lars Karlsson.

Körhems vd Frederik Engelfeldt har valt att svara på våra frågor per mejl:

Har ni valt att teckna hängavtal med Unionen för att det är billigare än att teckna avtal med något av de aktuella LO-förbunden?

– Avtalsfrågan äger arbetsmarknadens parter, inte vi som företag, skriver Engelfeldt.

Förtjänar era chaufförer inte samma lön som hos konkurrenterna?

– Vi har i snitt 300 personer per månad som söker jobb hos oss. Många som slutar hos oss väljer sedan att komma tillbaka. Detta sammantaget borde innebära att vi är en attraktiv arbetsgivare. Tilläggas bör att vi betalar löner som klart överstiger Unionens grundlöner, skriver Engelfeldt.

Företaget vill inte svara på om de är beredda att teckna avtal med Handels eller Transport.

Handelsanställdas förbund avstår från att kommentera på grund av att det är en pågående process om hur frågorna ska hanteras. De ber att få återkomma vid ett senare tillfälle.

Unionen: Körhem vilseledde oss

Chaufförer. Körhem ville ha kollektivavtal för sina tjänstemän och Unionen skrev hängavtal. Sedan visade det sig att utesäljarna i praktiken var chaufförer.

– Företaget uppgav att de som skulle omfattas av hängavtalet var tjänstemän. Det var dock inte fallet och Unionen ser mycket allvarligt på det som har hänt, säger Kristina Fanberg på Unionen.

År 2015 kontaktade Körhem tjänstemannafacket Unionen och ville ha ett kollektivavtal. Företaget sa att de berörda arbetstagarna jobbade som administrativ personal eller som utesäljare.

Unionen uppmanade Körhem att gå med i Svensk Handel, eftersom Mathem redan var det. Men företaget vägrade. Då tecknade Unionen ett hängavtal för vad de trodde var tjänstemän.

Det var först under 2016 som Unionen fick indikationer på att utesäljarna egentligen var chaufförer, berättar Kristina Fanberg, central ombudsman på Unionen.

– Vi har sedan situationen kom till vår kännedom arbetat för att nå en långsiktig lösning med företaget, men förgäves. Körhem har inte varit intresserade, säger hon.

Kan man säga att ni har blivit vilseledda av Körhems tjänstebeskrivningar?

– Ja, och det har vi påtalat för arbetsgivaren, säger Kristina Fanberg.

Vad händer nu?

– Vi har sedan situationen kom till vår kännedom arbetat för att få arbetsgivaren att teckna kollektivavtal med något av de fackförbund på LO-sidan, som har relevant avtal för de tjänster som inte är att betrakta som tjänstemän. Det vill säga chaufförer, verkstadstjänster, gårdstjänster och andra arbetartjänster.

– Körhem har dock inte varit intresserade utan har hela tiden sagt nej till våra förslag. Men vi ger självklart inte upp utan kommer att fortsätta arbeta för en långsiktig lösning som tryggar villkoren och säkerställer arbetsmiljön för arbetstagarna, säger Kristina Fanberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nicklas:
    27 september, 2022

    Carina,

    Det finns ingen lag i sverige som säger att du måste ha ett kollektivavtal på ditt företag.

  2. Carina:
    5 april, 2022

    Hur kan sådant här beteende från arbetsgivare vara lagligt? Fattar inte att det accepteras; det är väl bara att säga upp ett felaktigt avtal och teckna ett nytt med rätt fackförbund! Och det får arbetsgivaren finna sig i; det är ju han som använt sig av vilseledande uppgifter och farit med osanning!

  3. Mikael:
    13 december, 2018

    Praktiskt att bolaget som kör leveranserna åt Mathem ägs av Mathems vd...
    Det kan väl händelsevis inte råka vara så att han bestämt att det ska vara så för att tjäna pengar på dåliga villkor?

  4. Viktor:
    8 november, 2018

    @Dennis
    Ja, men då förlorar de ju medlemsintäkter förstår du väl.

  5. Dennis Nilsson:
    1 november, 2018

    Om nu Unionen upplever att de blivit förda bakom ljuset av Körhem, så är det väl bara att häva avtalet. Alla utom Körhem förmodligen, tycks ju vara överens om att det tillkommit på felaktig grund.

    /Dennis.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.