Close
Veronica Olsson, skoentreprenör i södra Dalarna, kör inte lastbil längre. ”Men det är tack vare att jag tog CE-körkortet och körde distribution som jag har startat företaget.”
Close

Yrkesföraren som tog fram jobbskorna hon själv saknade

Månadens medlem Veronica Olsson öppnar dörren till det före detta stallet. I rummet bakom kontoret står skokartonger i rader, organiserade i ett system av hyllor. Möt chauffören som tröttnade på skor som inte fungerar i distributionsbilen.

– De som arbetsgivaren betalade fanns bara i herrstorlek. Så jag köpte egna, som jag slet ut snabbt. Och förresten behövde jag två par när det var varmt i hytten och kallt utanför.

– Sedan blev jag förvånad när jag såg en del kollegor köra i foppatofflor, sandaler eller gympadojor utan stålhätta.

Veronica Olsson funderade en del på saken under åren hon distribuerade paket och mjölk till butiker. Det var i en tid med mycket prat om att starta eget, och hon hade själv gått en kurs på det temat. Dessutom hade hästarna flyttat och stallet stod tomt.

En sömnlös natt följde hon rådet i en tidning: Skriv ner allt du tycker om på ett papper.

Hon skrev lastbilar … och träskor. Och plötsligt fanns affärsidén där.

– Jag skulle göra skor som funkade både i bilen och utanför, och som var lite fräcka. De skor som jag själv hade saknat.

En hel del efterforskningar och affärsuppgörelser följde innan hon hösten 2015 kunde sälja sitt första par yrkesförarskor.

Horsepower heter skomodellen med en dalainspirerad häst.

Veronica Olsson hamnade hos ett svenskt skotillverkningsföretag i Örebro, en designer i Hofors, en färgtillverkare i Avesta och på en fabrik i Slovenien. Träskoidén förvandlades till en sko med sviktande gummisula. Det blev några kurser till i företagande, provgående i olika modeller och sökande av bidrag till kvinnor med mikroföretag. Budgeten höll väl inte riktigt, och tålamodet tröt ibland.

– De som är i skobranschen vet ju att både design och CE-märkning tar tid och att marknadsföring kostar. Men för mig kändes som om det bara gick ut pengar utan att jag fick in ett öre.

Och, ärligt talat, har skoförsäljningen inte fått någon riktig snurr ännu. Lagret krymper långsamt med hjälp av nätförsäljning, Facebook och några lokala stamkunder. Ett par mässor är också på gång, både inom mode och för lastbilsbranschen.

Vad har du för framtidtidsdröm, Veronica?

– Oj, så långt har jag inte riktigt tänkt. Det handlar nog om att kunna styra min tid, att lägga schemat själv. Och för att klara det måste jag få rull på mina två företag och ekonomi i dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Hallå där!

Christina Mattisson

… ombudsman på Transports avdelning 18 i Hälsingland, bosatt i Söderhamn och med bakgrund på bensinmack. På lördag är det yrkesförarens dag.

Fred Zuckerman, president of the International Brotherhood of Teamsters Union Local 89, in his Louisville, Kentucky office.) Zuckerman narrowly lost his bid to replace the union's national president, James P Hoffa. 18 May 2017

Han utmanar Hoffa Junior

Maktkamp. Med knapp marginal förlorade Fred Zuckerman medlemsomröstningen om ordförandeposten i Teamsters, Transports syskonförbund i USA. Men kampen om makten inom det nordamerikanska fackförbundet fortsätter.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.