Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.
Close
Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.
Close

Yrke: Krockskydd

Bärgning. TMA-chaufförens jobb är att rädda liv. Bilens lysande bakparti hjälper till att undvika olyckor. Och när smällen väl kommer ska skyddet rädda livet på både olycksfågeln och de som är på väg att bli överkörda.

BRK. Ett-sexton.

Radion sprakar fram ett meddelande från trafikledningen på Bilräddningskåren. Han som svarar på meddelandet heter Daniel Bergman och kör bärgarnas livräddande krockkudde, en TMA-bil.

– Jag åker mot Gärdet och vänder ner i tunneln, svarar han i radion.

Daniel Bergman har mössan neddragen över öronen och den trådlösa telefonsnäckan i sitt högra öra. Han startar bilen och en svart strumpa möter gaspedalen.

Den rödgula lastbilen kör från Frösundavik, över en viadukt och ner på E4: söderut, chauffören behöver inte följa skyltarna som säger Lidingö, och vet att det är vid Hjorthagen han ska vända för att köra ner i tunneln Norra länken.

Tunneltakets lampor lyser gult. Bärgarbilen har anslutit och ligger just bakom. Daniel Bergman trycker på två knappar på en surfplatta och den bakre delen av bilen börjar blinka och skyddet fälls ner. Den stora upplysta skärmen bakpå lastbilen säger Incident och tretton orange­lysande plattor formar en pil. Budskapet till trafikanterna bakom: Byt fil!

En annan knapp öppnar jalusierna till skåpet där konerna, eller sergeanterna som de kallas, ligger. Daniel Bergman läser av trafiken med hjälp av den bakåtriktade kameran och speglarna. Han kliver i skyddsskorna och öppnar dörren försiktigt. En stark och obevekligt konstant fläktdriven vind försöker slå upp dörren ut i trafiken.

– Jag tänker inte så mycket. Det viktiga är att ha ögonen med sig och se vad som händer. Det sista jag gör innan jag kliver ut är titta i speglarna igen.

Det första han gör när han kommer ut är att lägga upp sergeanterna som en yttre linje mellan trafiken på ena sidan, och bärgare och kund på den andra. TMA-chauffören finns sedan som ett par extra händer till kollegan, hela tiden med ett öga på trafikflödet.

TMA-skyddet är nedfällt.
TMA-skyddet är nedfällt.

Den bil Daniel Bergman kör har egentligen två uppgifter. Den första är att synas. Den andra är ta emot smällen om, eller när någon tappar uppmärksamhet, eller får solen i ögonen, eller kör påverkad, eller bara kör som en idiot. När olyckan är framme ska TMA-bilen stoppa bilar, till och med lastbilar, och rädda livet på den som kör och den som är på väg att bli överkörd.

– Vi vet inte att vi gör någon nytta förrän det smäller. Men vi syns mer än en bärgningsbil, så det är svårt att veta vad som kunde ha hänt om vi inte stått där, säger Daniel Bergman.

TMA-kollegorna har blivit påkörda flera gånger. Själv har Daniel Bergman bara varit med om en påkörning.

– Vi stod i en brant vänstersväng. Uppförsbacke. Vi kunde inte stå på något annat sätt. Det var motljus. Jag hade ställt mig bakom bilen och sänkt ner skyddet. På vägen fick man köra 70 kilometer i timmen. Trafiken leddes över i den vänstra filen. Då kom en bil som tyckte att det gick för långsamt och valde att köra om i högerfilen. Så han kom i ungefär 110 kilometer i timmen och såg oss för sent. Han väjde till vänster, mot trafiken, och skalade bort högersidan av sin bil mot skyddets sida.

Av och till blir det tomt på jobb. Den här eftermiddagen kör Daniel tillbaka till Bilräddningskårens lokaler i Älvsjö i södra Stockholm. Han parkerar och går in. Sätter sig på ett bord. På en stol bredvid sitter kollegan Thomas Skaldeman med en låda full av bilnycklar och en plastpåse kretskort. Han har lärt sig dyrka och nästa steg är att lära sig att programmera om kretskorten i begagnade nycklar, för att hjälpa kunder som tappat bort sina.

– Det är bättre att hålla på med sånt här än att vara ute och bärga när man blir gammal. Det sliter så mycket på kroppen att sitta still och sedan gå ut och göra snabba tunga ryck, säger Thomas Skaldeman som jobbar som bärgare sedan slutet av 1990-talet.

Daniel Bergman och Thomas Skaldeman pratar under en lugn stund. TMA-bilarna har gjort bärgningsjobbet säkrare, tycker Thomas Skaldeman.
Daniel Bergman och Thomas Skaldeman pratar under en lugn stund. TMA-bilarna har gjort bärgningsjobbet säkrare, tycker Thomas Skaldeman.

– Det är mycket säkrare att jobba nu när vi har TMA-bilarna. När jag började jobba kunde det ibland gå så fort i tunnlarna att man fick stå på bilens flak och jobba samtidigt som bilarna svischade förbi, säger han.

I Stockholm rullar många skyddsbilar. De stora bärgningsföretagen har sina egna. Falck har flest eftersom de kör på uppdrag av Trafikverket. Assistancekåren har fyra bilar genom bolaget Bilräddningskåren, där Daniel Bergman är anställd.

– Oftast behövs vi inte, men det vet man inte innan. Jag tycker att det för det mesta är bra att vi måste vara med jämt. Annars tror jag att vissa bärgare kanske skulle snabba på och försöka göra undan jobbet i stället för att vänta på TMA. Men ibland blir det lite löjligt. På vissa vägar passerar det kanske bara några bilar på en hel natt, säger Daniel Bergman.

I pappersversionen av reportaget finns inaktuell information om generella TMA-krav på vissa vägar. Arbetsmiljöverket har sedan dess ändrat åsikt och de generella kraven är på väg att avvecklas. Läs mer här.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket granskar bärgningsolycka

Bärgare. Bärgningsolyckan i Dalarna är ett ärende också för Arbetsmiljöverket. Den ska utredas ur arbetsmiljösynpunkt, men än så länge ligger bollen hos arbetsgivaren.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?