Arbetslösa Helena Stenbom är en av dem som får sin YKB-kurs genom Arbetsförmedlingen.
Close
"Det här fixar sig!" Arbetslösa Helena Stenbom är en av dem som får sin YKB-kurs genom Arbetsförmedlingen.
Close

YKB ny chans för arbetslösa

Från den 10 september är det skarpt läge: Alla som kör tunga fordon i jobbet måste ha gått en YKB-utbildning. Med nya riktlinjer ordnar Arbetsförmedlingen nu kurserna för arbetslösa chaufförer.

Den som kör utan yrkeskompetensbevis (YKB) riskerar böter både för sig själv och för åkeriet. Så den som är anställd kan räkna med att arbetsgivaren står för utbildningen.

Lastbilschaufförer utan fast jobb har däremot varit hänvisade till att själva betala de fem utbildningsdagarna. Men efter överläggningar mellan Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) och Arbetsförmedlingen får den som är arbetslös – och uppfyller vissa krav – i de flesta fall hjälp med sin YKB-kurs. Formeln som gäller för att Arbetsförmedlingen ska betala heter 12–36.

Detta gäller: En lastbilschaufför som är inskriven som arbets-
sökande och har jobbat i branschen minst 12 av de senaste 36 månaderna får oftast en YKB-kurs.

Den som har gått arbetslös mer än så får sina kunskaper granskade. Den kartläggningen kan resultera i en betald YKB-kurs – kanske efter lite praktik på ett åkeri eller en uppfräschningsutbildning. Ytterligare ett krav är att det ska vara högst ett halvår tills chauffören behöver sitt YKB-bevis.

– Vi står inte för YKB i allmänhet, men vi gör det för den som blir anställningsbar med kursen, säger Sari Harju, chef för arbetsförmedlingen i Örebro.

I hennes område finns det 77 arbetslösa med utbildning och erfarenhet som lastbilsförare. Hur många av dem som klarar 12–36-kravet kan hon inte svara på, de ska kartläggas först. En av dem är i alla fall Helena Stenbom, som haft några olika chaufförsjobb sedan hon gick ut transportgymnasiet 2002.

– Jag låg ute och körde söndag kväll till fredag natt med trailerdragare i många år. Jag trivdes och kände mig fri.

När dottern Ronja föddes blev det lite ströjobb en period innan hon fick en anställning och körde på dagtid. I höstas fick hon gå från åkeriet där hon hade jobbat i drygt två år.

– Jag skrev in mig som arbetssökande samma dag. Min handläggare visste inte vad YKB är – och skulle ha mig att söka massa jobb, men alla vill ha någon med YKB. Och jag förstår dem.

Helena Stenbom skulle då inte få någon utbildning från Arbetsförmedlingen. Det kändes tufft att behöva betala för att bli anställningsbar. Men plötsligt för ett par veckor sedan ringde telefonen.

– Jag fick börja veckan därpå. Det blir bra att få lära sig det senaste om kör- och vilotider och om lastsäkring, resten av kursdagarna vet jag inte om de verkar så vettiga …

Hon kommer i vilket fall som helst kunna fortsätta rycka in
när de ringer från Bengts åkeri och erbjuder ett inhopp bakom ratten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.