Arbetslösa Helena Stenbom är en av dem som får sin YKB-kurs genom Arbetsförmedlingen.
Close
"Det här fixar sig!" Arbetslösa Helena Stenbom är en av dem som får sin YKB-kurs genom Arbetsförmedlingen.
Close

YKB ny chans för arbetslösa

Från den 10 september är det skarpt läge: Alla som kör tunga fordon i jobbet måste ha gått en YKB-utbildning. Med nya riktlinjer ordnar Arbetsförmedlingen nu kurserna för arbetslösa chaufförer.

Den som kör utan yrkeskompetensbevis (YKB) riskerar böter både för sig själv och för åkeriet. Så den som är anställd kan räkna med att arbetsgivaren står för utbildningen.

Lastbilschaufförer utan fast jobb har däremot varit hänvisade till att själva betala de fem utbildningsdagarna. Men efter överläggningar mellan Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) och Arbetsförmedlingen får den som är arbetslös – och uppfyller vissa krav – i de flesta fall hjälp med sin YKB-kurs. Formeln som gäller för att Arbetsförmedlingen ska betala heter 12–36.

Detta gäller: En lastbilschaufför som är inskriven som arbets-
sökande och har jobbat i branschen minst 12 av de senaste 36 månaderna får oftast en YKB-kurs.

Den som har gått arbetslös mer än så får sina kunskaper granskade. Den kartläggningen kan resultera i en betald YKB-kurs – kanske efter lite praktik på ett åkeri eller en uppfräschningsutbildning. Ytterligare ett krav är att det ska vara högst ett halvår tills chauffören behöver sitt YKB-bevis.

– Vi står inte för YKB i allmänhet, men vi gör det för den som blir anställningsbar med kursen, säger Sari Harju, chef för arbetsförmedlingen i Örebro.

I hennes område finns det 77 arbetslösa med utbildning och erfarenhet som lastbilsförare. Hur många av dem som klarar 12–36-kravet kan hon inte svara på, de ska kartläggas först. En av dem är i alla fall Helena Stenbom, som haft några olika chaufförsjobb sedan hon gick ut transportgymnasiet 2002.

– Jag låg ute och körde söndag kväll till fredag natt med trailerdragare i många år. Jag trivdes och kände mig fri.

När dottern Ronja föddes blev det lite ströjobb en period innan hon fick en anställning och körde på dagtid. I höstas fick hon gå från åkeriet där hon hade jobbat i drygt två år.

– Jag skrev in mig som arbetssökande samma dag. Min handläggare visste inte vad YKB är – och skulle ha mig att söka massa jobb, men alla vill ha någon med YKB. Och jag förstår dem.

Helena Stenbom skulle då inte få någon utbildning från Arbetsförmedlingen. Det kändes tufft att behöva betala för att bli anställningsbar. Men plötsligt för ett par veckor sedan ringde telefonen.

– Jag fick börja veckan därpå. Det blir bra att få lära sig det senaste om kör- och vilotider och om lastsäkring, resten av kursdagarna vet jag inte om de verkar så vettiga …

Hon kommer i vilket fall som helst kunna fortsätta rycka in
när de ringer från Bengts åkeri och erbjuder ett inhopp bakom ratten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.