YKB-kurser döms ut

Två företag har varnats för att deras YKB-kurser inte håller måttet. För ett tredje företag har tillståndet dragits in. Hundratals chaufförer har gått utbildningar som Transportstyrelsen sedan dömt ut.

– Men eleverna har inte fått några efterräkningar, berättar Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.

Gunnar Holgersson förklarar att myndighetens tillsyn riktar sig mot den som har tillstånd att bedriva utbildning i yrkesförarkompetens (YKB). Och att kritik mot utbildare därför inte har spillt över på chaufförerna som har gått deras kurser.

Svensk Åkeritidning skriver att ett utbildningsföretag i Härnösand fuskar med YKB-kurserna. Enligt tidningen erbjuder det hela femdagarsutbildningen på en enda dag. Och tillståndet att hålla utbildningen finns hos ett annat företag.

– Vi har en pågående tillsyn där vi utreder om fel har begåtts, säger Gunnar Holgersson till Transportarbetaren. Mer kan jag inte säga om fallet innan vi är klara.

Totalt har Transportstyrelsen gett 148 företag/personer tillstånd att fortutbilda lastbilschaufförer i YKB. Hittills har ett tillstånd dragits in och två företag har varnats:

  • En person i Småland blev av med tillståndet efter att myndigheten besökt en utbildningsdag och hittat en rad brister: kursen hölls av ett annat företag än det certifierade, deltagarnas identitet kontrollerades inte, undervisningen redovisades inte, undervisningstiden var cirka 20 timmar kortare än den borde. Dessutom dömdes kurslokalerna ut.
  • Ett företag i Småland varnades efter ett tillsynsbesök. Motivet var att kursdeltagarna inte fick den föreskrivna praktiska undervisningen, de lämnades utan lärare en stor del av dagen, de fick lära sig en del som inte ingår i kursplanen och den sammanlagda undervisningstiden blev alldeles för kort. Företaget har efter varningen självt återkallat sitt tillstånd.
  • Ett företag i Närke varnades också efter att Transportstyrelsen varit med under en kursdag. Myndigheten konstaterade att ingen körträning erbjöds, simulatorn uppfyller inte kraven, miljöundervisningen hade ett tema som inte ingår i utbildningen och dagens relevanta undervisningstid var fyra timmar och 40 minuter i stället för sju. Transportstyrelsen har en pågående tillsyn hos denna utbildare.

– Vi bevakar den här frågan om kvalitet på YKB-utbildningarna stenhårt, säger Bill Rehn, vd på Tya.

Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) är en av utbildarna när det gäller YKB, men håller kanske framför allt utbildningar för lärarna.

– Där lägger vi mest energi, säger Bill Rehn. Hittills har vi utbildat över 500 lärare som sedan hållit kurser på olika företag och skolor. Vårt syfte är dels att försörja branschen med utbildare, dels att försöka höja kvalitén på kurserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.