YKB-kurser döms ut

Två företag har varnats för att deras YKB-kurser inte håller måttet. För ett tredje företag har tillståndet dragits in. Hundratals chaufförer har gått utbildningar som Transportstyrelsen sedan dömt ut.

– Men eleverna har inte fått några efterräkningar, berättar Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.

Gunnar Holgersson förklarar att myndighetens tillsyn riktar sig mot den som har tillstånd att bedriva utbildning i yrkesförarkompetens (YKB). Och att kritik mot utbildare därför inte har spillt över på chaufförerna som har gått deras kurser.

Svensk Åkeritidning skriver att ett utbildningsföretag i Härnösand fuskar med YKB-kurserna. Enligt tidningen erbjuder det hela femdagarsutbildningen på en enda dag. Och tillståndet att hålla utbildningen finns hos ett annat företag.

– Vi har en pågående tillsyn där vi utreder om fel har begåtts, säger Gunnar Holgersson till Transportarbetaren. Mer kan jag inte säga om fallet innan vi är klara.

Totalt har Transportstyrelsen gett 148 företag/personer tillstånd att fortutbilda lastbilschaufförer i YKB. Hittills har ett tillstånd dragits in och två företag har varnats:

  • En person i Småland blev av med tillståndet efter att myndigheten besökt en utbildningsdag och hittat en rad brister: kursen hölls av ett annat företag än det certifierade, deltagarnas identitet kontrollerades inte, undervisningen redovisades inte, undervisningstiden var cirka 20 timmar kortare än den borde. Dessutom dömdes kurslokalerna ut.
  • Ett företag i Småland varnades efter ett tillsynsbesök. Motivet var att kursdeltagarna inte fick den föreskrivna praktiska undervisningen, de lämnades utan lärare en stor del av dagen, de fick lära sig en del som inte ingår i kursplanen och den sammanlagda undervisningstiden blev alldeles för kort. Företaget har efter varningen självt återkallat sitt tillstånd.
  • Ett företag i Närke varnades också efter att Transportstyrelsen varit med under en kursdag. Myndigheten konstaterade att ingen körträning erbjöds, simulatorn uppfyller inte kraven, miljöundervisningen hade ett tema som inte ingår i utbildningen och dagens relevanta undervisningstid var fyra timmar och 40 minuter i stället för sju. Transportstyrelsen har en pågående tillsyn hos denna utbildare.

– Vi bevakar den här frågan om kvalitet på YKB-utbildningarna stenhårt, säger Bill Rehn, vd på Tya.

Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) är en av utbildarna när det gäller YKB, men håller kanske framför allt utbildningar för lärarna.

– Där lägger vi mest energi, säger Bill Rehn. Hittills har vi utbildat över 500 lärare som sedan hållit kurser på olika företag och skolor. Vårt syfte är dels att försörja branschen med utbildare, dels att försöka höja kvalitén på kurserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.