YKB-kurser döms ut

Två företag har varnats för att deras YKB-kurser inte håller måttet. För ett tredje företag har tillståndet dragits in. Hundratals chaufförer har gått utbildningar som Transportstyrelsen sedan dömt ut.

– Men eleverna har inte fått några efterräkningar, berättar Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.

Gunnar Holgersson förklarar att myndighetens tillsyn riktar sig mot den som har tillstånd att bedriva utbildning i yrkesförarkompetens (YKB). Och att kritik mot utbildare därför inte har spillt över på chaufförerna som har gått deras kurser.

Svensk Åkeritidning skriver att ett utbildningsföretag i Härnösand fuskar med YKB-kurserna. Enligt tidningen erbjuder det hela femdagarsutbildningen på en enda dag. Och tillståndet att hålla utbildningen finns hos ett annat företag.

– Vi har en pågående tillsyn där vi utreder om fel har begåtts, säger Gunnar Holgersson till Transportarbetaren. Mer kan jag inte säga om fallet innan vi är klara.

Totalt har Transportstyrelsen gett 148 företag/personer tillstånd att fortutbilda lastbilschaufförer i YKB. Hittills har ett tillstånd dragits in och två företag har varnats:

  • En person i Småland blev av med tillståndet efter att myndigheten besökt en utbildningsdag och hittat en rad brister: kursen hölls av ett annat företag än det certifierade, deltagarnas identitet kontrollerades inte, undervisningen redovisades inte, undervisningstiden var cirka 20 timmar kortare än den borde. Dessutom dömdes kurslokalerna ut.
  • Ett företag i Småland varnades efter ett tillsynsbesök. Motivet var att kursdeltagarna inte fick den föreskrivna praktiska undervisningen, de lämnades utan lärare en stor del av dagen, de fick lära sig en del som inte ingår i kursplanen och den sammanlagda undervisningstiden blev alldeles för kort. Företaget har efter varningen självt återkallat sitt tillstånd.
  • Ett företag i Närke varnades också efter att Transportstyrelsen varit med under en kursdag. Myndigheten konstaterade att ingen körträning erbjöds, simulatorn uppfyller inte kraven, miljöundervisningen hade ett tema som inte ingår i utbildningen och dagens relevanta undervisningstid var fyra timmar och 40 minuter i stället för sju. Transportstyrelsen har en pågående tillsyn hos denna utbildare.

– Vi bevakar den här frågan om kvalitet på YKB-utbildningarna stenhårt, säger Bill Rehn, vd på Tya.

Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) är en av utbildarna när det gäller YKB, men håller kanske framför allt utbildningar för lärarna.

– Där lägger vi mest energi, säger Bill Rehn. Hittills har vi utbildat över 500 lärare som sedan hållit kurser på olika företag och skolor. Vårt syfte är dels att försörja branschen med utbildare, dels att försöka höja kvalitén på kurserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.