Krönika

Vredens druvor

Davids krönika. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Liksom jag färdas huvudpersonerna i boken genom sitt land i en lastbil. Fast deras är mycket sliten och de reser västerut genom Amerika från Oklahoma till Kalifornien. På flaket och i hytten har de hela släkten och några till.

De, liksom hundratusentals andra, är lantbrukare som har blivit bortkörda från sina marker av bankerna då de inte kunnat betala räntorna. I Kaliforniens hoppas de få jobb på fruktodlingarna.

Den gamla Hudsonlastbilen är minst sagt skraltig och för den motorintresserade är boken som en reparationshandbok då bilen hela tiden vill falla samman. Men männen, framför allt sonen Al, får den att hålla ihop på ett mirakulöst sätt och de tar sig både över bergen och genom Nevadas öken. Det här är verkligen en trettiotalets roadmovie!

Men när de kommer fram till Kalifornien, ett böljande grönt landskap med fruktodlingar så lång ögat når, börjar problemen på allvar. Visst, det finns jobb. Men lönen … Den räcker knappt till mat för dagen.

De kallas Oakies av lokalbefolkningen och de bor i tältläger, så kallade Hoovervilles, där de ständigt blir trakasserade av poliser och riskerar få sina tält nedbrända av lokala band (i Sverige hade de kanske varit en del av SD:s svans).

De resande mot Kalifornien är mestadels hyggliga människor som hjälper varandra så gott det går. Särskilt i slutet av boken, där det som händer nästan får mig att falla i gråt.

Men de är utstötta. Amerika är ett nybyggarland och de som en gång erövrat jorden är rädda att de hungriga nykomlingarna i sin tur ska ta den ifrån dem.

Jag lyssnar medan jag kör genom ett försommargrönt landskap. När jag stannar vid en vägkrog utanför Jönköping, njuter jag av kaffet som jag kan köpa utan att behöva vittja plånboken på de sista centen. Väl medveten om hur tunn vår välfärds hinna är. En dag kanske vi alla driver runt efter vägarna och ser våra kära gå bort av sjukdomar och undernäring.

I det läget kan amerikaner börja hata amerikaner, västtyskar hata östtyskar, svenskar hata nysvenskar. Kanske är det oss själva vi ser i alla de trashankar som flyr för att söka ett bättre liv. Är det därför hatet kan uppstå? För att vi är så rädda?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gunhild Wallenius:
    30 juni, 2019

    Bra att ljudböckerna sprider även böcker som funnits länge!

  2. Thomas Laursen:
    30 juni, 2019

    Rädsla kanske kan vara en drivkraft.

  3. Lisa Wellhard:
    29 juni, 2019

    Bra jobbat med boken

  4. Pelle Bengtsson:
    26 juni, 2019

    Ligger mycket i din artikel, många som åker här kan inte försörja sig hemma o därför hamnar här hos villkorslösa arbetsgivare o prisdumpande uppdragsgivare

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

David Ericsson

Då var fallet löst?

Davids krönika. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.