Färdtjänst, Nävertorp i Sörmland
Close
Färdtjänsten befinner sig i botten av taxiträsket, enligt Helena Blomstrand. Bilden är från ett annat tillfälle.
Close
Kongress 2017

Vittnesmål från taxiträsket: ”Vi är livegna”

Färdtjänst Kravet på ett modernt färdtjänstavtal skapade rejäl debatt, innan kongressen beslutade att bifalla motionen från Jönköpingsavdelningen. Förbundet ska nu fortsätta jobba för bättre villkor för färdtjänstförare och för att kommunerna väljer bolag med kollektivavtal i upphandlingarna.

Under våren har färdtjänstförarna i Jönköping lobbat hårt för motionen, som går ut på att Transport ska arbeta för ett färdtjänstavtal som är ”anpassat för branschens tuffa krav och särskilda behov”.

Flera ombud tolkade skrivningen som att Jönköpingsförarna, och förbundet, vill ha ett separat avtal för samhällsbetalda körningar. En av dem var Vasilios Papoutsis, taxiförare från Umeåavdelningen.

– Färdtjänsten har alltid varit en viktig del av verksamheten hos oss. Det skulle kännas konstigt att dela kollektivavtalet i två. Jag inser att många slagits hårt för drägligare villkor i branschen, men två olika avtal splittrar förarkåren och gör oss svagare.

– Jag förstår heller inte hur två skilda avtal skulle kunna tillämpas, när chaufförer kör både vanliga taxikunder och färdtjänst under samma arbetspass. Med två avtal ser jag en risk för avtalsshopping, därför yrkar jag avslag på motionen.

Jens Östergaard, Jönköping, klev upp och försvarade kraven:

– Vi som kör färdtjänst har inte bara ett yrke. Vi fungerar som sjuksköterska, ambulanspersonal, kurator, psykolog, vaktmästare. Med ett separat färdtjänstavtal kan vi få in fler medlemmar och då blir vi starkare.

Helena Blomstrand är en finurlig färdtjänstförare i avdelning 51:

– Jag finns i taxiträsket, det vet jag redan. Jag kör blandat, men 99 procent är färdtjänst. Vi jobbar ibland 13 timmar utan rast. Vi är livegna. Vi står i princip aldrig vid taxistationen och läser tidningen, som taxiförare ibland gör. Jag vill sätta press på arbetsgivarsidan.

Stefan Nilsson, förare i Örebroavdelningen, försökte få kongressen med sig på ett förbud för så kallad procentlön vid alla samhällsbetalda körningar. Men han fick backa – kravet var nytt och kunde inte stuvas in i motionen som ett tilläggsyrkande.

Mats Andersson, ombudsman i Göteborg, gav sig in i debatten med orden:

– Om syftet är att göra två separata avtal, då måste det bli avslag på motionen!

I sitt yttrande försvarade förbundsstyrelsen motionen. Förbundets åkeriombudsman Lars Mikaelsson – nu nyvald förbundssekreterare – sa:

– Jag tror att ni övertolkar motionen. Under lång tid har vi arbetat för att förbättra villkoren inom taxi och färdtjänst. Det är förmodligen så att vi måste arbeta in regler för samhällsbetalda körningar i det nuvarande taxiföraravtalet. Så bifall motionen!

Omröstningen gick smärtfritt. Det blev bifall.

Nej till motion om solidaritet

I en separat motion efterlyser Malmöavdelningen solidaritet med taxi- och färdtjänstförarna. Kravet som ställs är att Transport inte ska skriva på något enda kollektivavtal med Biltrafikens arbetsgivare – förrän alla avtalen är färdigförhandlade och ligger klara för påskrift.

– Jag har träffat många taxiförare. Man blir förfärad över vittnesmålen. Tyvärr går det så här när man avreglerar en transportbransch, sa Stefan Andreasson, väktare i Malmö.

Kongressen röstade nej till kravet, men biföll en generell skrivning som säger att Transport ska ställa upp solidariskt för ”svagare avtalsområden”.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.