Färdtjänst, Nävertorp i Sörmland
Close
Färdtjänsten befinner sig i botten av taxiträsket, enligt Helena Blomstrand. Bilden är från ett annat tillfälle.
Close
Kongress 2017

Vittnesmål från taxiträsket: ”Vi är livegna”

Färdtjänst Kravet på ett modernt färdtjänstavtal skapade rejäl debatt, innan kongressen beslutade att bifalla motionen från Jönköpingsavdelningen. Förbundet ska nu fortsätta jobba för bättre villkor för färdtjänstförare och för att kommunerna väljer bolag med kollektivavtal i upphandlingarna.

Under våren har färdtjänstförarna i Jönköping lobbat hårt för motionen, som går ut på att Transport ska arbeta för ett färdtjänstavtal som är ”anpassat för branschens tuffa krav och särskilda behov”.

Flera ombud tolkade skrivningen som att Jönköpingsförarna, och förbundet, vill ha ett separat avtal för samhällsbetalda körningar. En av dem var Vasilios Papoutsis, taxiförare från Umeåavdelningen.

– Färdtjänsten har alltid varit en viktig del av verksamheten hos oss. Det skulle kännas konstigt att dela kollektivavtalet i två. Jag inser att många slagits hårt för drägligare villkor i branschen, men två olika avtal splittrar förarkåren och gör oss svagare.

– Jag förstår heller inte hur två skilda avtal skulle kunna tillämpas, när chaufförer kör både vanliga taxikunder och färdtjänst under samma arbetspass. Med två avtal ser jag en risk för avtalsshopping, därför yrkar jag avslag på motionen.

Jens Östergaard, Jönköping, klev upp och försvarade kraven:

– Vi som kör färdtjänst har inte bara ett yrke. Vi fungerar som sjuksköterska, ambulanspersonal, kurator, psykolog, vaktmästare. Med ett separat färdtjänstavtal kan vi få in fler medlemmar och då blir vi starkare.

Helena Blomstrand är en finurlig färdtjänstförare i avdelning 51:

– Jag finns i taxiträsket, det vet jag redan. Jag kör blandat, men 99 procent är färdtjänst. Vi jobbar ibland 13 timmar utan rast. Vi är livegna. Vi står i princip aldrig vid taxistationen och läser tidningen, som taxiförare ibland gör. Jag vill sätta press på arbetsgivarsidan.

Stefan Nilsson, förare i Örebroavdelningen, försökte få kongressen med sig på ett förbud för så kallad procentlön vid alla samhällsbetalda körningar. Men han fick backa – kravet var nytt och kunde inte stuvas in i motionen som ett tilläggsyrkande.

Mats Andersson, ombudsman i Göteborg, gav sig in i debatten med orden:

– Om syftet är att göra två separata avtal, då måste det bli avslag på motionen!

I sitt yttrande försvarade förbundsstyrelsen motionen. Förbundets åkeriombudsman Lars Mikaelsson – nu nyvald förbundssekreterare – sa:

– Jag tror att ni övertolkar motionen. Under lång tid har vi arbetat för att förbättra villkoren inom taxi och färdtjänst. Det är förmodligen så att vi måste arbeta in regler för samhällsbetalda körningar i det nuvarande taxiföraravtalet. Så bifall motionen!

Omröstningen gick smärtfritt. Det blev bifall.

Nej till motion om solidaritet

I en separat motion efterlyser Malmöavdelningen solidaritet med taxi- och färdtjänstförarna. Kravet som ställs är att Transport inte ska skriva på något enda kollektivavtal med Biltrafikens arbetsgivare – förrän alla avtalen är färdigförhandlade och ligger klara för påskrift.

– Jag har träffat många taxiförare. Man blir förfärad över vittnesmålen. Tyvärr går det så här när man avreglerar en transportbransch, sa Stefan Andreasson, väktare i Malmö.

Kongressen röstade nej till kravet, men biföll en generell skrivning som säger att Transport ska ställa upp solidariskt för ”svagare avtalsområden”.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.