”Vita jobb fördyrar inte resorna”

Priset på persontransporterna var mer än dubbelt så dyrt som tidigare när Stockholm fick in nya anbud. Men, enligt högsta tjänstemannen, var det inte kraven på schysta villkor som drev upp kostnaderna.

I går berättade vi om Stockholms stad som avbrutit sin upphandling av resor för funktionshindrade som ska till skola och daglig verksamhet. Den interna förklaringen lyder: ”Inkomna anbud är klart dyrare än vad staden, mot bakgrund av prisnivån i nu gällande avtal, haft anledning att räkna med.”

– Det är ett knepigt läge där jag inte kan säga för mycket eftersom vi har gått in i en ny enklare upphandling, säger Christer Edfeldt, chef på stadens serviceförvaltning.

Han berättar att staden har analyserat anbuden från de entreprenörer som var beredda att ta hand om trafiken från årsskiftet. Möten har hållits med anbudsgivarna där de fått förklara vad som ligger bakom siffrorna.

– Vår analys visar att stadens krav på schysta villkor inte har varit kostnadsdrivande, säger Christer Edfeldt utan att gå in på varför anbuden då har blivit dubbelt så höga som staden förväntat sig utifrån gällande avtal.

Hur är det möjligt att det inte kostar mer att driva trafik när Stockholm har infört vita jobb? 

– Det kan vara så att företag redan krävde kollektivavtal från åkare som kör för dem, blir svaret.

Den nya snabbare upphandlingen, som ska säkerställa att persontransporterna fungerar vid årsskiftet när gällande avtal löper ut, har påbörjats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Reno Nordens anläggning i Älvsjö.

Motstridiga besked i infekterad sopkonflikt

Renhållning. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är i Almedalen och har precis nåtts av uppgifter om att ett 50-tal miljöarbetare i Stockholm hotas av skadestånd, och i förlängningen sparken. – Som fackförbund med gällande fredsplikt kan vi aldrig ställa oss bakom en olovlig stridsåtgärd, men vi kommer givetvis att företräda våra medlemmar gentemot företaget.

Allonias Sebhatu

Högre lön för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.

Transport ska verka för tolkcentrum

Arbetsrätt. Förbundsstyrelsen förlorade en votering om att Transport ska jobba för ett tolkcentrum hos LO.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.