Visst kan skogen ge bränsle

Professor Lars Berglund får mothugg. Skogsråvaror kan användas till biobränsle utan att den viktiga cellulosan förbrukas. Det konstaterar Sven Löchen, vd för ett nystartat företag i branschen.

Sven Löchen leder ett företag som inom ett par år vill lansera en olja som kan vara råmaterial till förnybar bensin och diesel. Men det är inte cellulosa som hans företag använder, utan svartlut som är en restprodukt i massaindustrin.

Miljontals kubikmeter eldas upp i industrin sodapannor varje år och används som billig energikälla i produktionen.

Men svartlut finns i överflöd. Sven Löchens företag vill använda den, utvinna dess lignin och producera en olja som ska kallas Lignol på marknaden. Den kan i sin tur användas som råvara vid framställning av förnybar bensin och diesel.

– Det är inte helt korrekt att drivmedelsindustrin konkurrera med de många forskare som tar fram nya material ur cellulosa, säger Sven Löchen, vd Renfuel, med en klar passning till professor Lars Berglund vid Wallenberg wood science center (WWSC).

I en intervju med tidningen Dagens Arbete, som Transportarbetaren citerade i tisdags, varnade professorn för att göra bränsle av skogen. Han kallade en sådan utveckling för katastrofal. I stället borde skogen användas för att ta fram nya produkter som bland annat kan ersätta plast, konstaterade Lars Berglund.

Sven Löchen ser inget motsatsförhållande mellan detta och produktionen av alternativa bränslen.

– Vi och andra biodrivmedelsaktörer använder oss inte av cellulosa, utan restprodukten från massaindustrin. När vi tar tillvara svartluten kan massaindustrin öka sin produktion och sina intäkter och därmed lönsamheten.

– Vi kan öka värdet tiofalt på den svartlut vi använder och få en produkt som tränger undan fossil olja och är förnybar.

Produkten Lignol finns ännu inte på marknaden. I början av nästa år startar produktionen på en pilotanläggning i Värmland. Året därpå planeras produktion i större skala.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.