Visa oss unga att facket inte är en tandlös tiger

Debatt. Som ung och aktiv i arbetarrörelsen får en ofta frågan vad organisationen ska göra för att engagera fler unga. Svaret går sen som ett mantra – vi ska arbeta med de ungas frågor, vi ska arbeta med de ungas frågor, vi ska … Men när görs det egentligen?

Är det när det tillsätts en ungdomskommitté eller någon ungdomsansvarig? Är det när en ung kvoteras in och får sitta med på möten, eller är ute och fixar nya medlemmar genom skolinformationer? Jobbas det verkligen med ungas frågor för att det finns fler unga på plats, eller kan det vara så att det faktiskt inte sker förrän det tas beslut som påverkar ungas vardag?

Ska vi prata om att faktiskt engagera yngre personer så kommer det bara att ske genom att de upplever att organisationen påverkar deras befintliga situation. Just därför kommer det inte att funka att berätta om historia och tänka sig att det ska rättfärdiga ett medlemskap. Just därför kommer det inte att funka att skryta för en 25-åring om hur vi fick deltidspension i vårt senaste avtal.

Låglönesatsningen gör skillnad för unga – absolut. Att pengar är viktigt går inte att förneka. Men förklara för mig hur fackföreningsrörelsen ska kännas relevant för unga när de enda frågor som det talas högt om rör sig om kronor, samtidigt som ungdomar ligger hemma med hjärtklappning för att de inte hann svara på sms:et som skulle ge nästa arbetspass. När de blir utkastade från jobbet, för att de där har fått belastningsskador och inte längre kan utföra sina arbetsuppgifter. Eller när de dag efter dag tvingas ta medicin som reglerar deras hjärnor, så att de inte alltid ska behöva gå med känslan över att inte längre vill leva. Och faktiskt orka gå till sitt arbete.

Stress och psykisk ohälsa går allt längre ner i åldrarna, och mycket är kopplat till jobbet. Bostadsbristen gör det dyrt att flytta, samtidigt som otrygga anställningar staplas på varandra. Majoriteten av de unga på marknaden befinner sig i en visstidsanställning, ofta på ett bemanningsföretag. Det är verkligheten, och det får den där femhundringen att kännas grymt fjuttig.

Inse att livet är mer än bara pengar. Det finns bara en aktör som anser motsatsen, men när kapitalismen inte är fackets värdegrund – varför verkar det som att vi försöker följa den? Om vi ändå ska prata om fackföreningsrörelsens förflutna så har vår styrka alltid legat i att vi gått ihop och sett till att alla fått det bättre. Vårt främsta har alltid varit att vi insett människovärdet, att folk är mer än bara produktionsmedel. Går det att säga så om dagsläget?

Så länge unga upplever att rörelsen är en tandlös tiger som inte är där för dem, så är det precis det den fortsätter att vara. Unga är trots allt framtiden och det bagage som de tar med sig, som deras beslut kommer att baseras på, är de erfarenheter de får i dag.

Morgondagen kommer vare sig vi vill det eller ej. Och med det i åtanke så handlar inte frågan om hur vi engagerar unga, utan om hur länge facket tänker vara någonting annat än nutid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dyra resor även i Byggnads

Facket. Även fackförbundet Byggnads uppmärksammas nu för dyra resor. Vid en kongress i Sydafrika hösten 2017 åkte två personer i ledningen business class, trots att förbundet har ett resereglemente som säger att flygresor ska ske i ekonomiklass.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Almedalen 2018. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Ryanairplan lyfter

Ett första lyft för facket i Ryanair

Flyg. För första gången ska ett fackförbund få verka i lågprisbolaget Ryanair, som gjort sig känt för sin antifackliga hållning. Det handlar om piloternas fack i sex länder, men inte Sverige.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.