Visa oss unga att facket inte är en tandlös tiger

Debatt. Som ung och aktiv i arbetarrörelsen får en ofta frågan vad organisationen ska göra för att engagera fler unga. Svaret går sen som ett mantra – vi ska arbeta med de ungas frågor, vi ska arbeta med de ungas frågor, vi ska … Men när görs det egentligen?

Är det när det tillsätts en ungdomskommitté eller någon ungdomsansvarig? Är det när en ung kvoteras in och får sitta med på möten, eller är ute och fixar nya medlemmar genom skolinformationer? Jobbas det verkligen med ungas frågor för att det finns fler unga på plats, eller kan det vara så att det faktiskt inte sker förrän det tas beslut som påverkar ungas vardag?

Ska vi prata om att faktiskt engagera yngre personer så kommer det bara att ske genom att de upplever att organisationen påverkar deras befintliga situation. Just därför kommer det inte att funka att berätta om historia och tänka sig att det ska rättfärdiga ett medlemskap. Just därför kommer det inte att funka att skryta för en 25-åring om hur vi fick deltidspension i vårt senaste avtal.

Låglönesatsningen gör skillnad för unga – absolut. Att pengar är viktigt går inte att förneka. Men förklara för mig hur fackföreningsrörelsen ska kännas relevant för unga när de enda frågor som det talas högt om rör sig om kronor, samtidigt som ungdomar ligger hemma med hjärtklappning för att de inte hann svara på sms:et som skulle ge nästa arbetspass. När de blir utkastade från jobbet, för att de där har fått belastningsskador och inte längre kan utföra sina arbetsuppgifter. Eller när de dag efter dag tvingas ta medicin som reglerar deras hjärnor, så att de inte alltid ska behöva gå med känslan över att inte längre vill leva. Och faktiskt orka gå till sitt arbete.

Stress och psykisk ohälsa går allt längre ner i åldrarna, och mycket är kopplat till jobbet. Bostadsbristen gör det dyrt att flytta, samtidigt som otrygga anställningar staplas på varandra. Majoriteten av de unga på marknaden befinner sig i en visstidsanställning, ofta på ett bemanningsföretag. Det är verkligheten, och det får den där femhundringen att kännas grymt fjuttig.

Inse att livet är mer än bara pengar. Det finns bara en aktör som anser motsatsen, men när kapitalismen inte är fackets värdegrund – varför verkar det som att vi försöker följa den? Om vi ändå ska prata om fackföreningsrörelsens förflutna så har vår styrka alltid legat i att vi gått ihop och sett till att alla fått det bättre. Vårt främsta har alltid varit att vi insett människovärdet, att folk är mer än bara produktionsmedel. Går det att säga så om dagsläget?

Så länge unga upplever att rörelsen är en tandlös tiger som inte är där för dem, så är det precis det den fortsätter att vara. Unga är trots allt framtiden och det bagage som de tar med sig, som deras beslut kommer att baseras på, är de erfarenheter de får i dag.

Morgondagen kommer vare sig vi vill det eller ej. Och med det i åtanke så handlar inte frågan om hur vi engagerar unga, utan om hur länge facket tänker vara någonting annat än nutid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dyra resor även i Byggnads

Facket. Även fackförbundet Byggnads uppmärksammas nu för dyra resor. Vid en kongress i Sydafrika hösten 2017 åkte två personer i ledningen business class, trots att förbundet har ett resereglemente som säger att flygresor ska ske i ekonomiklass.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Almedalen 2018. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Ryanairplan lyfter

Ett första lyft för facket i Ryanair

Flyg. För första gången ska ett fackförbund få verka i lågprisbolaget Ryanair, som gjort sig känt för sin antifackliga hållning. Det handlar om piloternas fack i sex länder, men inte Sverige.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.