Visa oss unga att facket inte är en tandlös tiger

Debatt. Som ung och aktiv i arbetarrörelsen får en ofta frågan vad organisationen ska göra för att engagera fler unga. Svaret går sen som ett mantra – vi ska arbeta med de ungas frågor, vi ska arbeta med de ungas frågor, vi ska … Men när görs det egentligen?

Är det när det tillsätts en ungdomskommitté eller någon ungdomsansvarig? Är det när en ung kvoteras in och får sitta med på möten, eller är ute och fixar nya medlemmar genom skolinformationer? Jobbas det verkligen med ungas frågor för att det finns fler unga på plats, eller kan det vara så att det faktiskt inte sker förrän det tas beslut som påverkar ungas vardag?

Ska vi prata om att faktiskt engagera yngre personer så kommer det bara att ske genom att de upplever att organisationen påverkar deras befintliga situation. Just därför kommer det inte att funka att berätta om historia och tänka sig att det ska rättfärdiga ett medlemskap. Just därför kommer det inte att funka att skryta för en 25-åring om hur vi fick deltidspension i vårt senaste avtal.

Låglönesatsningen gör skillnad för unga – absolut. Att pengar är viktigt går inte att förneka. Men förklara för mig hur fackföreningsrörelsen ska kännas relevant för unga när de enda frågor som det talas högt om rör sig om kronor, samtidigt som ungdomar ligger hemma med hjärtklappning för att de inte hann svara på sms:et som skulle ge nästa arbetspass. När de blir utkastade från jobbet, för att de där har fått belastningsskador och inte längre kan utföra sina arbetsuppgifter. Eller när de dag efter dag tvingas ta medicin som reglerar deras hjärnor, så att de inte alltid ska behöva gå med känslan över att inte längre vill leva. Och faktiskt orka gå till sitt arbete.

Stress och psykisk ohälsa går allt längre ner i åldrarna, och mycket är kopplat till jobbet. Bostadsbristen gör det dyrt att flytta, samtidigt som otrygga anställningar staplas på varandra. Majoriteten av de unga på marknaden befinner sig i en visstidsanställning, ofta på ett bemanningsföretag. Det är verkligheten, och det får den där femhundringen att kännas grymt fjuttig.

Inse att livet är mer än bara pengar. Det finns bara en aktör som anser motsatsen, men när kapitalismen inte är fackets värdegrund – varför verkar det som att vi försöker följa den? Om vi ändå ska prata om fackföreningsrörelsens förflutna så har vår styrka alltid legat i att vi gått ihop och sett till att alla fått det bättre. Vårt främsta har alltid varit att vi insett människovärdet, att folk är mer än bara produktionsmedel. Går det att säga så om dagsläget?

Så länge unga upplever att rörelsen är en tandlös tiger som inte är där för dem, så är det precis det den fortsätter att vara. Unga är trots allt framtiden och det bagage som de tar med sig, som deras beslut kommer att baseras på, är de erfarenheter de får i dag.

Morgondagen kommer vare sig vi vill det eller ej. Och med det i åtanke så handlar inte frågan om hur vi engagerar unga, utan om hur länge facket tänker vara någonting annat än nutid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elever ska inte bli medlemmar automatiskt

Stadgefrågor. Gymnasister ska inte bli fullvärdiga och fullt betalande medlemmar i Transport utan att själva har fått frågan.

Politik utan kontrovers

Politik. 24 motioner om politik. Men debatten uteblev nästan helt. Störst applåder kom när Nordea kritiserades.

”På spaning efter den fackliga verksamhet som flytt”

Debatt. Marcel Proust ”På spaning efter den tid som flytt” beskriver ett bakåtblickande. Boken har lästs av många och lett till ingående analyser. Den ses som ett mästerverk. Nu tänker jag inte skriva något mästerverk, men jag tänker göra en ”spaning efter den fackliga verksamhet som flytt”.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.

Det är i vardagen vi hämtar vår kraft

Ordförandeord. Några dagar innan förbundet samlas för kongress i början av juni presenterar EU-kommissionen förslaget om nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. En av våra ödesfrågor och vår största politiska kamp i förbundet de senaste 20 åren – EU:s avreglering av åkerinäringen – kommer att vara högaktuell under kongressen.

Markus eller Tommy?

Ledare. Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson går nu ut öppet med att han kandiderar till ordförandeposten på förbundets kongress i juni. Han meddelade beslutet till personal och förtroendevalda klockan 07.22 i dag på måndagsmorgonen, mindre än tre timmar innan Transportarbetaren går i tryck.