Däckverkstad
Close
Vinterdäck på sommarvägar förlänger bromssträckan.
Close

Vinterdäck på sommarvägar – en trafikfara

Däck. Att köra på vinterdäck sommartid är dåligt för miljön och äventyrar säkerheten. Ändå tyder en färsk Sifo-undersökning på att uppåt 147 000 bilar kan rulla på sommarvägarna med vinterdäcken på.

Uppskattningen görs av däcktillverkaren Michelin, som för åttonde året i rad gett Sifo i uppdrag att fråga 4 000 nordiska bilister om bildäck och trafiksäkerhet. Drygt 1 290 av de intervjuade bilisterna var svenskar.

Enligt undersökningen uppskattades tre procent av de svenska bilisterna i juni fortfarande åka på dubbfria vinterdäck eller dubbdäck. Fogar man till det alla bilförare som kör på helårsdäck stiger beräkningen till omkring 342 000 bilar.

– Oroväckande, kommenterar Michelins miljö- och säkerhetsansvariga Marcus Karlsson.

Han påpekar att vinterdäck saknar de egenskaper som krävs på sommarvarma körbanor och lyfter fram en tidigare rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut. I granskningen jämförs vinter- och sommardäck på barmark och testerna visar att bromssträckan på torr asfalt blir ungefär 15 procent längre för vinter- än sommardäck. Detta oavsett hur fort man kört innan man bromsade.

Är asfalten våt blir bromssträckan ännu längre för vinterdäcken, enligt rapporten.

Michelin reagerar också över att så pass många intervjuade bilförare i landet kör på ”helårsdäck”. De är inte olagliga, men innebär ändå en ”stor säkerhetsrisk”, anser däcktillverkaren.

I Sverige ska vinterdäck användas från den 1 oktober till den 31 mars. Dubbdäck är tillåtet från den 1 oktober till den 15 april, och olagligt övrig tid.

I däckbolagets undersökning uppgav 55 procent av svenskarna att de behållit vinterdäcken på efter den 15 april, främst på grund av dåligt vägunderlag och väder. Ser man på bilisterna i norra delen av landet var siffran ännu högre, drygt 80 procent.

Michelin ger en rad tips för en säkrare sommartrafik, förutom att använda sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern:

  • Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antal passagerare och last.
  • Kontrollera och sätt däcken med störst mönsterdjup bak.
  • Enligt lag gäller minst 1,6 millimeter mönsterdjup för sommardäck och minst 3 millimeter för vinterdäck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    6 juli, 2017

    Jag har påsulat michelin året runt däck
    Det var inga hinder enl säljaren.
    Nu ligger de i ngn sorts gråzon avs tekniska egenskaper.
    Ingen säljare som sa stopp, snarare tvärtom.
    Är det då inte så att man lär sig kompensera för de längre bromssträckorna o attdänka farten
    skillnaderna märks inte då i svenska farter.

Lästips:

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Transportarbetarens logga

Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

Transportarbetarens logga

Många vägarbetare oroliga för sin säkerhet

Trafiksäkerhet. Andelen vägarbetare som känner oro på jobbet har fördubblats på tio år. Nio av tio svarar att de är oroliga för sin säkerhet.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.