Däckverkstad
Close
Vinterdäck på sommarvägar förlänger bromssträckan.
Close

Vinterdäck på sommarvägar – en trafikfara

Däck. Att köra på vinterdäck sommartid är dåligt för miljön och äventyrar säkerheten. Ändå tyder en färsk Sifo-undersökning på att uppåt 147 000 bilar kan rulla på sommarvägarna med vinterdäcken på.

Uppskattningen görs av däcktillverkaren Michelin, som för åttonde året i rad gett Sifo i uppdrag att fråga 4 000 nordiska bilister om bildäck och trafiksäkerhet. Drygt 1 290 av de intervjuade bilisterna var svenskar.

Enligt undersökningen uppskattades tre procent av de svenska bilisterna i juni fortfarande åka på dubbfria vinterdäck eller dubbdäck. Fogar man till det alla bilförare som kör på helårsdäck stiger beräkningen till omkring 342 000 bilar.

– Oroväckande, kommenterar Michelins miljö- och säkerhetsansvariga Marcus Karlsson.

Han påpekar att vinterdäck saknar de egenskaper som krävs på sommarvarma körbanor och lyfter fram en tidigare rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut. I granskningen jämförs vinter- och sommardäck på barmark och testerna visar att bromssträckan på torr asfalt blir ungefär 15 procent längre för vinter- än sommardäck. Detta oavsett hur fort man kört innan man bromsade.

Är asfalten våt blir bromssträckan ännu längre för vinterdäcken, enligt rapporten.

Michelin reagerar också över att så pass många intervjuade bilförare i landet kör på ”helårsdäck”. De är inte olagliga, men innebär ändå en ”stor säkerhetsrisk”, anser däcktillverkaren.

I Sverige ska vinterdäck användas från den 1 oktober till den 31 mars. Dubbdäck är tillåtet från den 1 oktober till den 15 april, och olagligt övrig tid.

I däckbolagets undersökning uppgav 55 procent av svenskarna att de behållit vinterdäcken på efter den 15 april, främst på grund av dåligt vägunderlag och väder. Ser man på bilisterna i norra delen av landet var siffran ännu högre, drygt 80 procent.

Michelin ger en rad tips för en säkrare sommartrafik, förutom att använda sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern:

  • Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antal passagerare och last.
  • Kontrollera och sätt däcken med störst mönsterdjup bak.
  • Enligt lag gäller minst 1,6 millimeter mönsterdjup för sommardäck och minst 3 millimeter för vinterdäck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    6 juli, 2017

    Jag har påsulat michelin året runt däck
    Det var inga hinder enl säljaren.
    Nu ligger de i ngn sorts gråzon avs tekniska egenskaper.
    Ingen säljare som sa stopp, snarare tvärtom.
    Är det då inte så att man lär sig kompensera för de längre bromssträckorna o attdänka farten
    skillnaderna märks inte då i svenska farter.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Transportarbetarens logga

Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Bussen som styrs av ett digitalt staket.

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.