Snabbkoll: Studier

6 tips för dig som vill gå en facklig kurs

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

1. Ny, eller vill veta lite mer

Bara nyfiken? Då finns en ganska ny kurs som heter Startpunkten. Fyra timmar lång är den fackliga introduktionsutbildningen. Kursen går ofta på kvällstid eller på helgen. Startpunkten är till för nya medlemmar och den som funderar på att gå med i facket. Vad facket gör, och vilka rättigheter och skyldigheter som följer med medlemskapet är saker du får lära dig.

För dig som vill djupdyka i just ditt kollektivavtal finns en kurs som heter Avtalspunkten. Där kan du lära dig mer om exempelvis löner och de olika anställningsformerna. Kursen är fyra till åtta timmar lång.

Den som har, precis har fått eller ska få ett fackligt förtroendeuppdrag på jobbet kan söka till Vi i Transport. Det är en kurs på 40 timmar som handlar om allt från mötesteknik till ideologi (mer om ledighet för studier längre ner).

 

2. För dig som är förtroendevald

För den som är facklig förtroendeman (det heter till och med så i lagen) finns till exempel en längre kurs som heter Fackligt ledarskap i Transport. Den är mellan 80 och 100 timmar. Vanligtvis är man borta i en vecka. Pluggar sedan lite hemifrån för en ny tripp till kursgården. Har du svårt att vara borta från familj eller djur på kvällstid? Prata med avdelningen, många studieledare gör sitt bästa för hitta lösningar som passar alla.

Det finns också andra kurser. På transport.se finns en fullständig förteckning.

 

3. Så får du ledigt

Du kan få ledigt för vissa fackliga studier enligt förtroendemannalagen. Studierna ska i alla fall indirekt ha betydelse för det fackliga arbetet på arbetsplatsen.

Det finns vissa möjligheter för arbetsgivare att neka eller skjuta på ledighet enligt lagen, men den rätten är begränsad och får inte missbrukas. Enligt lag ska du söka ledigt minst två veckor innan. Men vill du ha en chans att låta facket förhandla om ett nej, se då till att söka ledigt med framförhållning.

 

4. Vem pyntar lönen?

Det finns några olika sätt att få pengar för fackliga studier.

Till vissa kurser betalar Transport ut ett skattefritt stipendium eller ett skattepliktigt utbildningsarvode till deltagarna.

I vissa fall har fackligt förtroendevalda ha rätt till ledighet med bibehållen lön från jobbet. Det gäller kurser eller studiedagar som har direkt betydelse för det lokala fackliga uppdraget.

 

5. Så söker du

Transports olika avdelningar har information om vilka kurser som är planerade. Vissa har lagt ut det på sin hemsida, andra behöver du ringa och fråga.

Vissa kurser är på internat, alltså där deltagarna sover över. Andra gånger sker det i exempelvis fackavdelningens lokaler. När det är övernattning betalar Transport boende och mat.

 

6. Ledig för andra studier?

Det får du också vara! Studieledighetslagen gäller alla, oavsett om du är vikarie eller fast anställd. Men du måste ha varit anställd hos arbetsgivaren i minst sex månader, eller tolv månader under en tvåårsperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Inför EU-valet
Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Deras beslut berör din vardag

Analys / John Antonsson. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut. I sena maj är det val till samma parlament.