Snabbkoll: Studier

6 tips för dig som vill gå en facklig kurs

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

1. Ny, eller vill veta lite mer

Bara nyfiken? Då finns en ganska ny kurs som heter Startpunkten. Fyra timmar lång är den fackliga introduktionsutbildningen. Kursen går ofta på kvällstid eller på helgen. Startpunkten är till för nya medlemmar och den som funderar på att gå med i facket. Vad facket gör, och vilka rättigheter och skyldigheter som följer med medlemskapet är saker du får lära dig.

För dig som vill djupdyka i just ditt kollektivavtal finns en kurs som heter Avtalspunkten. Där kan du lära dig mer om exempelvis löner och de olika anställningsformerna. Kursen är fyra till åtta timmar lång.

Den som har, precis har fått eller ska få ett fackligt förtroendeuppdrag på jobbet kan söka till Vi i Transport. Det är en kurs på 40 timmar som handlar om allt från mötesteknik till ideologi (mer om ledighet för studier längre ner).

 

2. För dig som är förtroendevald

För den som är facklig förtroendeman (det heter till och med så i lagen) finns till exempel en längre kurs som heter Fackligt ledarskap i Transport. Den är mellan 80 och 100 timmar. Vanligtvis är man borta i en vecka. Pluggar sedan lite hemifrån för en ny tripp till kursgården. Har du svårt att vara borta från familj eller djur på kvällstid? Prata med avdelningen, många studieledare gör sitt bästa för hitta lösningar som passar alla.

Det finns också andra kurser. På transport.se finns en fullständig förteckning.

 

3. Så får du ledigt

Du kan få ledigt för vissa fackliga studier enligt förtroendemannalagen. Studierna ska i alla fall indirekt ha betydelse för det fackliga arbetet på arbetsplatsen.

Det finns vissa möjligheter för arbetsgivare att neka eller skjuta på ledighet enligt lagen, men den rätten är begränsad och får inte missbrukas. Enligt lag ska du söka ledigt minst två veckor innan. Men vill du ha en chans att låta facket förhandla om ett nej, se då till att söka ledigt med framförhållning.

 

4. Vem pyntar lönen?

Det finns några olika sätt att få pengar för fackliga studier.

Till vissa kurser betalar Transport ut ett skattefritt stipendium eller ett skattepliktigt utbildningsarvode till deltagarna.

I vissa fall har fackligt förtroendevalda ha rätt till ledighet med bibehållen lön från jobbet. Det gäller kurser eller studiedagar som har direkt betydelse för det lokala fackliga uppdraget.

 

5. Så söker du

Transports olika avdelningar har information om vilka kurser som är planerade. Vissa har lagt ut det på sin hemsida, andra behöver du ringa och fråga.

Vissa kurser är på internat, alltså där deltagarna sover över. Andra gånger sker det i exempelvis fackavdelningens lokaler. När det är övernattning betalar Transport boende och mat.

 

6. Ledig för andra studier?

Det får du också vara! Studieledighetslagen gäller alla, oavsett om du är vikarie eller fast anställd. Men du måste ha varit anställd hos arbetsgivaren i minst sex månader, eller tolv månader under en tvåårsperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.