Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

1. Ny, eller vill veta lite mer

Bara nyfiken? Då finns en ganska ny kurs som heter Startpunkten. Fyra timmar lång är den fackliga introduktionsutbildningen. Kursen går ofta på kvällstid eller på helgen. Startpunkten är till för nya medlemmar och den som funderar på att gå med i facket. Vad facket gör, och vilka rättigheter och skyldigheter som följer med medlemskapet är saker du får lära dig.

För dig som vill djupdyka i just ditt kollektivavtal finns en kurs som heter Avtalspunkten. Där kan du lära dig mer om exempelvis löner och de olika anställningsformerna. Kursen är fyra till åtta timmar lång.

Den som har, precis har fått eller ska få ett fackligt förtroendeuppdrag på jobbet kan söka till Vi i Transport. Det är en kurs på 40 timmar som handlar om allt från mötesteknik till ideologi (mer om ledighet för studier längre ner).

 

2. För dig som är förtroendevald

För den som är facklig förtroendeman (det heter till och med så i lagen) finns till exempel en längre kurs som heter Fackligt ledarskap i Transport. Den är mellan 80 och 100 timmar. Vanligtvis är man borta i en vecka. Pluggar sedan lite hemifrån för en ny tripp till kursgården. Har du svårt att vara borta från familj eller djur på kvällstid? Prata med avdelningen, många studieledare gör sitt bästa för hitta lösningar som passar alla.

Det finns också andra kurser. På transport.se finns en fullständig förteckning.

 

3. Så får du ledigt

Du kan få ledigt för vissa fackliga studier enligt förtroendemannalagen. Studierna ska i alla fall indirekt ha betydelse för det fackliga arbetet på arbetsplatsen.

Det finns vissa möjligheter för arbetsgivare att neka eller skjuta på ledighet enligt lagen, men den rätten är begränsad och får inte missbrukas. Enligt lag ska du söka ledigt minst två veckor innan. Men vill du ha en chans att låta facket förhandla om ett nej, se då till att söka ledigt med framförhållning.

 

4. Vem pyntar lönen?

Det finns några olika sätt att få pengar för fackliga studier.

Till vissa kurser betalar Transport ut ett skattefritt stipendium eller ett skattepliktigt utbildningsarvode till deltagarna.

I vissa fall har fackligt förtroendevalda ha rätt till ledighet med bibehållen lön från jobbet. Det gäller kurser eller studiedagar som har direkt betydelse för det lokala fackliga uppdraget.

 

5. Så söker du

Transports olika avdelningar har information om vilka kurser som är planerade. Vissa har lagt ut det på sin hemsida, andra behöver du ringa och fråga.

Vissa kurser är på internat, alltså där deltagarna sover över. Andra gånger sker det i exempelvis fackavdelningens lokaler. När det är övernattning betalar Transport boende och mat.

 

6. Ledig för andra studier?

Det får du också vara! Studieledighetslagen gäller alla, oavsett om du är vikarie eller fast anställd. Men du måste ha varit anställd hos arbetsgivaren i minst sex månader, eller tolv månader under en tvåårsperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll: 5 tips inför semestern

5 tips inför semestern

Snabbkoll. Vill chefen avbryta semestern? Eller har du det svettigt varmt? Många frågor dyker upp på sommaren och då gäller det att ha koll på vilka rättigheter och skyldigheter arbetsgivare och arbetstagare har.

Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

En låda med gamla bilder fanns kvar när det gamla hamnkontoret skulle utrymmas. I mitten syns Börje Lindstrand, Potatisen kallad, enligt före detta kranföraren Rolf Landin som minns det mesta. Årtalet är okänt.

Vem bryr sig om en vanlig arbetares vardag?

Kultur. När Helsingborg bygger en ny stadsdel i Oceanhamnen finns de med: berättelserna om kaffet på Ingas café, hur kvinnokarlen Rune Takläggare flirtade och när den spritsmugglande vaktmästaren åkte fast.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.

Yrke: Krockskydd

Bärgning. TMA-chaufförens jobb är att rädda liv. Bilens lysande bakparti hjälper till att undvika olyckor. Och när smällen väl kommer ska skyddet rädda livet på både olycksfågeln och de som är på väg att bli överkörda.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.