Snabbkoll: Studier

6 tips för dig som vill gå en facklig kurs

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

1. Ny, eller vill veta lite mer

Bara nyfiken? Då finns en ganska ny kurs som heter Startpunkten. Fyra timmar lång är den fackliga introduktionsutbildningen. Kursen går ofta på kvällstid eller på helgen. Startpunkten är till för nya medlemmar och den som funderar på att gå med i facket. Vad facket gör, och vilka rättigheter och skyldigheter som följer med medlemskapet är saker du får lära dig.

För dig som vill djupdyka i just ditt kollektivavtal finns en kurs som heter Avtalspunkten. Där kan du lära dig mer om exempelvis löner och de olika anställningsformerna. Kursen är fyra till åtta timmar lång.

Den som har, precis har fått eller ska få ett fackligt förtroendeuppdrag på jobbet kan söka till Vi i Transport. Det är en kurs på 40 timmar som handlar om allt från mötesteknik till ideologi (mer om ledighet för studier längre ner).

 

2. För dig som är förtroendevald

För den som är facklig förtroendeman (det heter till och med så i lagen) finns till exempel en längre kurs som heter Fackligt ledarskap i Transport. Den är mellan 80 och 100 timmar. Vanligtvis är man borta i en vecka. Pluggar sedan lite hemifrån för en ny tripp till kursgården. Har du svårt att vara borta från familj eller djur på kvällstid? Prata med avdelningen, många studieledare gör sitt bästa för hitta lösningar som passar alla.

Det finns också andra kurser. På transport.se finns en fullständig förteckning.

 

3. Så får du ledigt

Du kan få ledigt för vissa fackliga studier enligt förtroendemannalagen. Studierna ska i alla fall indirekt ha betydelse för det fackliga arbetet på arbetsplatsen.

Det finns vissa möjligheter för arbetsgivare att neka eller skjuta på ledighet enligt lagen, men den rätten är begränsad och får inte missbrukas. Enligt lag ska du söka ledigt minst två veckor innan. Men vill du ha en chans att låta facket förhandla om ett nej, se då till att söka ledigt med framförhållning.

 

4. Vem pyntar lönen?

Det finns några olika sätt att få pengar för fackliga studier.

Till vissa kurser betalar Transport ut ett skattefritt stipendium eller ett skattepliktigt utbildningsarvode till deltagarna.

I vissa fall har fackligt förtroendevalda ha rätt till ledighet med bibehållen lön från jobbet. Det gäller kurser eller studiedagar som har direkt betydelse för det lokala fackliga uppdraget.

 

5. Så söker du

Transports olika avdelningar har information om vilka kurser som är planerade. Vissa har lagt ut det på sin hemsida, andra behöver du ringa och fråga.

Vissa kurser är på internat, alltså där deltagarna sover över. Andra gånger sker det i exempelvis fackavdelningens lokaler. När det är övernattning betalar Transport boende och mat.

 

6. Ledig för andra studier?

Det får du också vara! Studieledighetslagen gäller alla, oavsett om du är vikarie eller fast anställd. Men du måste ha varit anställd hos arbetsgivaren i minst sex månader, eller tolv månader under en tvåårsperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rose-Mari Settergren

Sökes: fackliga lärare inom bevakning

Bevakning. Är du väktare eller ordningsvakt, kanske skyddsvakt? Då kan det vara dig som Rose-Mari Settergren söker.

Transportarbetarens logga

Lägg upp fria kurser som video på hemsidan

Insändare. Transport behöver göra sig mer synligt på sociala medier och verkligen nå fram hela vägen till unga transportarbetare.

Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.