Pia Palm, Ockelbo.
Close
Pia Palm tänker inte ge upp. Med tre väntande operationer sätter hon sitt hopp till kammarrätten som är nästa instans att pröva Försäkringskassans indragna ersättning.
Close

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

LO-TCO Rättsskydd hjälper henne att överklaga domen.

– Jag har kvar min tjänst på macken, säger hon. Men det finns inget jobb där eller någon annanstans som jag klarar. Och ingen arbetsgivare som vill ha mig.

Transportmedlemmen Pia Palm, från Ockelbo, arbetade senast 2014. Försäkringskassan ger henne inte längre rätt till sjukpenning eller sjukersättning. Trots en omfattande utredning med intyg från olika läkare hänvisar kassan henne arbetsförmedlingen.

Förvaltningsrätten i Falun ger Försäkringskassan rätt på alla punkter. Hon kan skaffa sig ett sittande arbete som ”inte ställer krav på god finmotorik”.

– Domen ska överklagas, säger Tom Aspengren, jurist på LO-TCO Rättsskydd och den som för Pia Palms och Transports talan i ärendet.

– Den stora frågan är – vad ska hon göra för jobb?

Han beskriver hur bensinmacken där Pia Palm är anställd har försökt hjälpa till genom att plocka bort moment som hon inte klarar. Men det fungerar ändå inte att jobba där.

– Och inte mycket talar för att hon skulle kunna ta ett annat jobb.

Tom Aspengren efterlyser en beskrivning av det jobbet från Försäkringskassan. I så fall hade han kunnat undersöka det yrket eller arbetet och sedan redovisat om och hur Pia Palm skulle kunna sköta det.

– Som det är nu är det oerhört svårt att försvara sig när både kassan och domstolen hävdar att hon ska kunna skaffa ett arbete och jobba 100 procent.

Cecilia Udin, nationell samordnare för sjukförsäkringen på Försäkringskassan, har kommenterat fallet i tidningen Arbetarbladet:

– Jag skulle gå till arbetsgivaren och ta en diskussion om hur man kan lösa situationen så att hon kan vara kvar på sitt arbete. Det är inte Försäkringskassans ansvar att peka ut ett arbete.

Både Försäkringskassan och LO-TCO Rättsskydd väntar på två kommande domar i Högsta förvaltningsdomstolen. Frågan är även i de fallen vad det är för slags jobb som Försäkringskassan hänvisar till när personer nekas ersättning.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?