Pia Palm, Ockelbo.
Close
Pia Palm tänker inte ge upp. Med tre väntande operationer sätter hon sitt hopp till kammarrätten som är nästa instans att pröva Försäkringskassans indragna ersättning.
Close

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

LO-TCO Rättsskydd hjälper henne att överklaga domen.

– Jag har kvar min tjänst på macken, säger hon. Men det finns inget jobb där eller någon annanstans som jag klarar. Och ingen arbetsgivare som vill ha mig.

Transportmedlemmen Pia Palm, från Ockelbo, arbetade senast 2014. Försäkringskassan ger henne inte längre rätt till sjukpenning eller sjukersättning. Trots en omfattande utredning med intyg från olika läkare hänvisar kassan henne arbetsförmedlingen.

Förvaltningsrätten i Falun ger Försäkringskassan rätt på alla punkter. Hon kan skaffa sig ett sittande arbete som ”inte ställer krav på god finmotorik”.

– Domen ska överklagas, säger Tom Aspengren, jurist på LO-TCO Rättsskydd och den som för Pia Palms och Transports talan i ärendet.

– Den stora frågan är – vad ska hon göra för jobb?

Han beskriver hur bensinmacken där Pia Palm är anställd har försökt hjälpa till genom att plocka bort moment som hon inte klarar. Men det fungerar ändå inte att jobba där.

– Och inte mycket talar för att hon skulle kunna ta ett annat jobb.

Tom Aspengren efterlyser en beskrivning av det jobbet från Försäkringskassan. I så fall hade han kunnat undersöka det yrket eller arbetet och sedan redovisat om och hur Pia Palm skulle kunna sköta det.

– Som det är nu är det oerhört svårt att försvara sig när både kassan och domstolen hävdar att hon ska kunna skaffa ett arbete och jobba 100 procent.

Cecilia Udin, nationell samordnare för sjukförsäkringen på Försäkringskassan, har kommenterat fallet i tidningen Arbetarbladet:

– Jag skulle gå till arbetsgivaren och ta en diskussion om hur man kan lösa situationen så att hon kan vara kvar på sitt arbete. Det är inte Försäkringskassans ansvar att peka ut ett arbete.

Både Försäkringskassan och LO-TCO Rättsskydd väntar på två kommande domar i Högsta förvaltningsdomstolen. Frågan är även i de fallen vad det är för slags jobb som Försäkringskassan hänvisar till när personer nekas ersättning.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Olivera Pobra pratar med taxiförare

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

Prylrensning

Äter dina prylar upp dig?

Kultur. Känner du som jag ibland att dina prylar äter dig? Att allt ska tas om hand och ingen tid finns för dig och dina närmaste. Paret Elisabeth Byström och Johan Ernfors har skrivit boken Prylbanta om hur du frigör tid, pengar och mår bättre.

Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

Gästarbetare utnyttjas
Illustration Migrantarbetare av Gustaf Öhrnell

I klorna på chefen

Migrantarbetare. Vi får inte tag i arbetskraft, säger arbetsgivarna. Ni dumpar lönerna, svarar LO. En statlig myndighet konstaterar att gästarbetare utnyttjas och i vissa fall tvingas betala för att få jobb.

"Sami"

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressad på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Gulf-macken i Gävle

Skrupelfri mackägare blåste flera på lönen

Lurade på lön. En mackägare i Gävle satte i system att lura migrantarbetare på lön. En kvinna från Balkan fick jobb, trots att hon saknade arbetstillstånd. När hon kopplade in Transport och krävde sin lön kontrade arbetsgivaren med att sparka henne. Macken är nu såld och inga tvister finns med den nya ägaren.

Val 2018
Riksdagspartiernas loggor

Vad vill partierna?

Partienkät. Det här tycker riksdagspartierna om cabotage, strejkrätt, utbildning för bevakningspersonal och arbetstidsförkortning.

Niklas Strand och Madeleine Amberman

Transportare i politiken

Valbara. Från norr till söder finns Transportmedlemmar som kandiderar till kommuner, landsting och riksdag. Vi har träffat två, Niklas Strand (V) och Madeleine Amberman (S).

Mats Wingborg

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

S lovar höjda böter för fortkörare vid bilbärgning

Politik. Dryga böter för den som kör för fort vid vägarbeten och bärgningsjobb. Infrastrukturminister Tomas Eneroth kommer med ytterligare ett vallöfte som ska passa transportsektorn. Samtidigt har han utsett sitt godstransportråd – utan att ta med någon från Transport.

Tidningsbud kritiska till utdelning av SD-post

Tidningsbud. I Västsverige ska tidningsbuden på VTD dela ut ett postutskick från Sverigedemokraterna. Lars Jonasson, facklig förtroendeman på företaget, berättar att flera bud hört av sig med kritiska frågor.