Pia Palm, Ockelbo.
Close
Pia Palm tänker inte ge upp. Med tre väntande operationer sätter hon sitt hopp till kammarrätten som är nästa instans att pröva Försäkringskassans indragna ersättning.
Close

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

LO-TCO Rättsskydd hjälper henne att överklaga domen.

– Jag har kvar min tjänst på macken, säger hon. Men det finns inget jobb där eller någon annanstans som jag klarar. Och ingen arbetsgivare som vill ha mig.

Transportmedlemmen Pia Palm, från Ockelbo, arbetade senast 2014. Försäkringskassan ger henne inte längre rätt till sjukpenning eller sjukersättning. Trots en omfattande utredning med intyg från olika läkare hänvisar kassan henne arbetsförmedlingen.

Förvaltningsrätten i Falun ger Försäkringskassan rätt på alla punkter. Hon kan skaffa sig ett sittande arbete som ”inte ställer krav på god finmotorik”.

– Domen ska överklagas, säger Tom Aspengren, jurist på LO-TCO Rättsskydd och den som för Pia Palms och Transports talan i ärendet.

– Den stora frågan är – vad ska hon göra för jobb?

Han beskriver hur bensinmacken där Pia Palm är anställd har försökt hjälpa till genom att plocka bort moment som hon inte klarar. Men det fungerar ändå inte att jobba där.

– Och inte mycket talar för att hon skulle kunna ta ett annat jobb.

Tom Aspengren efterlyser en beskrivning av det jobbet från Försäkringskassan. I så fall hade han kunnat undersöka det yrket eller arbetet och sedan redovisat om och hur Pia Palm skulle kunna sköta det.

– Som det är nu är det oerhört svårt att försvara sig när både kassan och domstolen hävdar att hon ska kunna skaffa ett arbete och jobba 100 procent.

Cecilia Udin, nationell samordnare för sjukförsäkringen på Försäkringskassan, har kommenterat fallet i tidningen Arbetarbladet:

– Jag skulle gå till arbetsgivaren och ta en diskussion om hur man kan lösa situationen så att hon kan vara kvar på sitt arbete. Det är inte Försäkringskassans ansvar att peka ut ett arbete.

Både Försäkringskassan och LO-TCO Rättsskydd väntar på två kommande domar i Högsta förvaltningsdomstolen. Frågan är även i de fallen vad det är för slags jobb som Försäkringskassan hänvisar till när personer nekas ersättning.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.