Close
Tisdagen bjöd på regn och blåst i Visby.
Close
Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

LO-förbundens egen juristbyrå, LO-TCO Rättsskydd, inledde onsdagen med ett provocerande seminarium.

Budskapet var att det ansvar som staten och arbetsgivarna tidigare tog för att arbetarna åtminstone skulle ha tak över huvudet och något att stoppa i munnen nu stjälpts över på den enskilde individen.

Rättsskyddets jurister Anne Alfredson och Ellinor Gudmundsson förklarade  hur anställningsskyddslagen (las) kom till.

Den infördes 1974, efter en tid av hög arbetslöshet och strukturförändringar på arbetsmarknaden. Statsmakterna ville skydda utsatta arbetstagare och borga för bestående anställningar.

Grunden i las blev fast jobb, alltså tillsvidareanställning, reglerad turordning vid uppsägning, företrädesrätt till återanställning och krav på saklig grund – om en arbetsgivare ville säga upp personal. Provanställning fanns ursprungligen inte och möjligheten till visstidsanställning var starkt begränsad.

Las ifrågasattes av arbetsgivarna redan från start. Under åren som gått har den urholkats genom en flora av visstidsanställningar och undantag i turordningsreglerna.

Anne Alfredson och Ellinor Gudmundsson beskrev hur Arbetsdomstolen (AD) genom en rad domar bidragit till att underminera anställningsskyddet än mer. AD har bland annat slagit fast att arbetsgivare kan hyra in personal, även om det finns uppsagda personer med återanställningsrätt. Domstolen har också öppnat för omreglering av tjänster, så att företag enkelt kan omplacera folk eller skära ner heltider till deltid.

LO-TCO Rättsskydd har tagit fram statistik som ger en bild av konsekvenserna.

År 2016 var:

  • 25 procent av alla anställda i Sverige deltidare.
  • deltider betydligt vanligare bland arbetare än tjänstemän. 33 procent av arbetarna jobbade deltid, mot 21 procent för tjänstemännen.
  • skillnaden stor mellan könen. 53 procent av LO:s kvinnor arbetade deltid. Mot 17 procent för männen.

När det gäller visstider har ökningen varit kraftig. År 1990 hade nio procent av alla anställda tidsbegränsat jobb. 2018 var siffran 21 procent för arbetare. Kvinnorna drabbas värst. En av fyra anställda saknar fast jobb.

Statistiken visar också att 27 procent av de tidsbegränsat anställda saknar ett överenskommet arbetstidsmått.

En del fackförbund är mer utsatta än andra. Inom Kommunals områden har 29 procent av arbetstagarna visstid.

Det brukar heta att visstidstjänster främst erbjuds unga, som kan ha påhugget som inkörsport på arbetsmarknaden. Enligt LO-TCO Rättsskydd var medelåldern på visstidarna i kommuner och landsting 37 år (år 2014).

I dag vill arbetsgivarna ha ännu större flexibilitet. Främst är det turordningsreglerna i las som ifrågasätts.

Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, anser att samhället redan vänt upp och ner på den pyramid som gällde på 1800-talet. I toppen fanns arbetaren. I basen arbetsgivaren och staten, som stod för en grundtrygghet – om än torftig.

– I dag är det arbetstagarna som bär risken, sa Holke.

Han anser att utvecklingen kommer att slå tillbaka mot samhället. När människor inte får arbeten som ger försörjning och på sluttampen en rimlig pension, är det staten och skattebetalarna som kommer att tvingas täcka upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Transportarbetarens logga

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Södertälje Hamn backar inte – skyddsombudet avskedas

Hamn. Södertälje Hamn håller fast vid avskedet av kranföraren Patrick Hörstam, som också är facklig förtroendeman för Transport. Vid den lokala förhandlingen i fredags la bolaget fram nya anklagelser mot honom.

Oklart om försäkringskrav kommer med

Avtalsrörelsen. För LO är krav på bättre försäkringar klart viktiga, vid sidan av lön. Men det är oklart om frågan kan drivas i avtalsrörelsen. Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar ska avgöra tvisten mellan facket och Svenskt Näringsliv.

Hallå där!

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.