Close
Centerpartiet vill att alla företag med upp till 50 anställda undantas helt från turordningsreglerna vid uppsägningar. För många av Transports medlemmar skulle anställningstryggheten försvinna. I exemplet Kalles åkeri, där företaget vill dra ner personalstyrkan från 35 till 31 personer, skulle arbetsgivaren ensidigt få bestämma vilka fyra förare som måste sluta.
Close
Val 2018: Las

Vilka får gå när åkeriet säger upp?

Uppsägningar. Turordningsreglerna vid uppsägningar är en het fråga inför höstens val. De rödgröna vill behålla, eller till och med skärpa, principen om ”sist-in-först-ut”. De borgerliga vill luckra upp reglerna. Vad ska gälla på ett skogsåkeri som vill säga upp fyra av 35 chaufförer? Vi frågade de åtta riksdagspartierna.

Striden om anställningsskyddslagen (las) och turordningsreglerna har pågått i många år. Facket ser sist-in-först-ut som ett viktigt skydd mot godtyckliga uppsägningar. Arbetsgivarlägret hävdar att principen är en broms för företag som vill växa.

Var står de politiska partierna i dag?

Transportarbetaren har skickat ut en enkät till de åtta riksdagspartierna. Frågorna utgår från ett påhittat exempel, Kalles timmerbilsåkeri. Företaget vill säga upp fyra chaufförer. Vilka får gå? De yngsta, om man strikt följer turordningen? Eller de äldsta, om företaget får välja?

Turordningsreglerna har tidigare splittrat de rödgröna. År 2000 gjorde Miljöpartiet upp med de borgerliga partierna om ett undantag. Arbetsgivare med högst tio anställda fick rätt att undanta två personer, när personalstyrkan skulle bantas. Regeln som brukar kallas två-undantaget infördes 2001 och lever fortfarande kvar.

I debatten om las är det många som har tvärsäkra uppfattningar om hur reglerna påverkar arbetsmarknaden. En del menar att turordningsprincipen mest blivit ett spel för gallerierna. Fack och arbetsgivare gör ofta upp om avsteg från sist-in-först-ut genom så kallad avtalsturlista.

Via inhyrning av arbetskraft, visstider, deltider och så kallad hyvling har arbetsgivarna också fått ett batteri av möjligheterna att runda las, påpekar andra.

Forskningen ger heller inget entydigt stöd. Sverige är ett av få länder som reglerat turordningen vid uppsägningar i lag, baserat på anställningstid. I andra stater betonas andra faktorer, som ålder.

Skriften Ekonomisk debatt har gått igenom den forskning som finns kring turordningsreglerna. Totalt hittade man bara sex studier, varav fem berör två-undantaget.

När småföretag med högst tio anställda granskades utifrån två-undantaget noterade forskarna:

  • Något höjd produktivitet.
  • Lite lägre sjukfrånvaro.
  • Pappornas uttag av vab minskade med närmare åtta procent.
  • Undantaget skapade också en tröskeleffekt. Ett fåtal (3,4 procent) av företagen som hade just tio anställda uppgav att de var mindre benägna att anställa en elfte person.

Artikeln i Ekonomisk debatt är skriven av tre ekonomer vid Institutet för Näringslivsforskning. Artikeln avslutas med orden:

”Den viktiga frågan om turordningsreglernas samhällsekonomiska effektivitet är ännu obesvarad och vi vet inte heller mycket om hur de optimalt bör utformas.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.