Close
Centerpartiet vill att alla företag med upp till 50 anställda undantas helt från turordningsreglerna vid uppsägningar. För många av Transports medlemmar skulle anställningstryggheten försvinna. I exemplet Kalles åkeri, där företaget vill dra ner personalstyrkan från 35 till 31 personer, skulle arbetsgivaren ensidigt få bestämma vilka fyra förare som måste sluta.
Close
Val 2018: Las

Vilka får gå när åkeriet säger upp?

Uppsägningar. Turordningsreglerna vid uppsägningar är en het fråga inför höstens val. De rödgröna vill behålla, eller till och med skärpa, principen om ”sist-in-först-ut”. De borgerliga vill luckra upp reglerna. Vad ska gälla på ett skogsåkeri som vill säga upp fyra av 35 chaufförer? Vi frågade de åtta riksdagspartierna.

Striden om anställningsskyddslagen (las) och turordningsreglerna har pågått i många år. Facket ser sist-in-först-ut som ett viktigt skydd mot godtyckliga uppsägningar. Arbetsgivarlägret hävdar att principen är en broms för företag som vill växa.

Var står de politiska partierna i dag?

Transportarbetaren har skickat ut en enkät till de åtta riksdagspartierna. Frågorna utgår från ett påhittat exempel, Kalles timmerbilsåkeri. Företaget vill säga upp fyra chaufförer. Vilka får gå? De yngsta, om man strikt följer turordningen? Eller de äldsta, om företaget får välja?

Turordningsreglerna har tidigare splittrat de rödgröna. År 2000 gjorde Miljöpartiet upp med de borgerliga partierna om ett undantag. Arbetsgivare med högst tio anställda fick rätt att undanta två personer, när personalstyrkan skulle bantas. Regeln som brukar kallas två-undantaget infördes 2001 och lever fortfarande kvar.

I debatten om las är det många som har tvärsäkra uppfattningar om hur reglerna påverkar arbetsmarknaden. En del menar att turordningsprincipen mest blivit ett spel för gallerierna. Fack och arbetsgivare gör ofta upp om avsteg från sist-in-först-ut genom så kallad avtalsturlista.

Via inhyrning av arbetskraft, visstider, deltider och så kallad hyvling har arbetsgivarna också fått ett batteri av möjligheterna att runda las, påpekar andra.

Forskningen ger heller inget entydigt stöd. Sverige är ett av få länder som reglerat turordningen vid uppsägningar i lag, baserat på anställningstid. I andra stater betonas andra faktorer, som ålder.

Skriften Ekonomisk debatt har gått igenom den forskning som finns kring turordningsreglerna. Totalt hittade man bara sex studier, varav fem berör två-undantaget.

När småföretag med högst tio anställda granskades utifrån två-undantaget noterade forskarna:

  • Något höjd produktivitet.
  • Lite lägre sjukfrånvaro.
  • Pappornas uttag av vab minskade med närmare åtta procent.
  • Undantaget skapade också en tröskeleffekt. Ett fåtal (3,4 procent) av företagen som hade just tio anställda uppgav att de var mindre benägna att anställa en elfte person.

Artikeln i Ekonomisk debatt är skriven av tre ekonomer vid Institutet för Näringslivsforskning. Artikeln avslutas med orden:

”Den viktiga frågan om turordningsreglernas samhällsekonomiska effektivitet är ännu obesvarad och vi vet inte heller mycket om hur de optimalt bör utformas.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Lina Henningsson

”Det var tufft men viktigt att återvända till olycksplatsen”

Dödsolycka. I full fart kolliderade Lina Henningssons tankbil med en bil som svängt över på hennes körbana. Föraren dog. Det fanns ingenting hon kunde ha gjort annorlunda, men det ändrar inte utgången.  – Någon förlorade sitt liv. Då är det lätt att övertänka, att beskylla sig själv, säger hon.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Däckskiftarna Nacka

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.