Close
Efter flera dagars konflikt valde ett 30-tal sopgubbar på Reno Norden att säga upp sig.
Close

Vild strejk eller avsked – döm själv

Miljöarbete. Om knappt två veckor ska Arbetsdomstolen ta ställning i sommarens stora sopkonflikt. Var det en vild strejk? Eller blev sopgubbarna avskedade? På webben finns nu en inspelning från dramat som slutar med att sopgubbarna tömmer sina klädskåp och går hem.

I mitten på december togs sopkonflikten upp i en tre dagar lång mangling i Arbetsdomstolen (AD). På ena sidan stod sopgubbarna och Transport, i det andra båset fanns miljöföretaget Reno Norden – uppbackat av Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).

Den stora frågan som AD ska ta ställning till är om det över huvud taget var en olovlig strejk. Många medier beskrev striden som en vild strejk, men när Transportarbetaren tidigt träffade upprörda miljöarbetare uppgav de att arbetsgivaren avskedat dem. Flera hade bandspelningar på mobilerna som man menade stödde den linjen.

I AD hävdade Reno Norden att ingen blev avskedad, uppsagd eller ens hotad med avsked.

Transport, som anlitat LO-TCO Rättsskydd, kallade en rad sopgubbar som vittnade om motsatsen. Både miljöarbetarna och en ombudsman uppgav att Reno Norden visst hade avskedad sopgubbarna i samband med en förhandling som hölls den 6 juli på Reno Nordens kontor.

Vad är sanningen? Döm själv. Nu finns en elva minuter lång inspelning på internet, på en blogg.

Transportarbetaren har lyssnat på inspelningen och kan konstatera att den avskrift som också finns på bloggen ordagrant återger det inspelade.

Huvudpersonerna i diskussionen är:

  • Hans Johansson, förhandlare på Biltrafikens arbetsgivareförbund. Han företräder Reno Norden och står för det mesta av arbetsgivarsidans argumentation.
  • Mackis Tiflidis, chef på Reno Norden.
  • Christer Norfall, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning.
  • Två icke namngivna sopgubbar:

Transportarbetaren återger här en del av diskussionen som finns på inspelningen, i något redigerat skick:

Hans Johansson: Ja, nämen vi har ju, som sagt vi har försökt att… Men om inte ni har nåt nytt så, så, så, ser vi ingen framkomlighet i det här. Vi har försökt och ja, försökt vara konstruktiva, det har inte lett nånstans…

Sopgubbe: Blir det uppsägningar som gäller då eller?

Hans Johansson: Uppsägningar? Det blir avsked. Ingen lön under hela tiden ni har strejkat. Lön utgår inte, det vill vi vara tydliga med, vi kommer kräva skadestånd och det kommer att gå till avsked. Det är så det kommer att gå till, och det kommer att lämnas in omgående till Arbetsdomstolen.

Sopgubbe frågar vilka som omfattas:

Och vilka innefattas av det då? Dom som är på semester är inte…, utan bara dom som här då? Eller är det hela kåren, eller?

Hans Johansson: Alla som har strejkat, olovligt.

Sopgubbe: Då meddelar vi det till kollektivet. Samtidigt som… har vi ingenting mer att tänka på?

Sopgubbe: Ja vi kanske har privata grejer i bilarna? Jag har privata grejer i bilen, som jag skulle vilja ta.

Hans Johansson: Avskedet är inte verkställt ännu.

Sopgubbe: Okej, förklara. Hur funkar det?

Hans Johansson: … det kommer. Det är Arbetsdomstolen som ska fatta dom här besluten och vi gör ju inget förrän vi har fått mandatet från Arbetsdomstolen.

Sopgubbe: Men i nuläget?

Hans Johansson: Ja i nuläget, det är ju, vi hävdar ju att ni ska arbeta, men ni vägrar ju arbeta.

Sopgubbe: Det är inte det att vi vägrar arbeta. Vi vill arbeta.

Sopgubbe: Vi vägrar att arbeta med dom här nyckelgrejerna. Säg inte en sak när det är nåt annat.

Hans Johansson: Ni utför inte det arbete som ni ska. Ni har ställt bilarna, ni kör inte iväg, ni arbetar inte.

Sopgubbe: Ja alltså, vi som grupp här… har alltså…

Christer Norfall: Vanliga avsked brukar…

Hans Johansson: Avskedet är inte verkställt än.

Christer Norfall: Nänä precis, det brukar ju föregås av ett varsel och sen har man en varselöverläggning inom stipulerad tid. Jag förmodar att ni inte vill att dom här gubbarna ska utföra något arbete innan det finns en verkställighet, eller hur tänker företaget där?

Hans Johansson: Okej, ni har klivit över tröskeln så processen är i gång, gjort är gjort, va. Sen … eller om ni går och arbetar eller vad ni gör men ni har fortfarande strejkat. Olovligt.

Sopgubbe: Ja. Men betyder det att, tills vi får avskedet, att vi fortsätter att strejka? Det är du som kan det här?

Hans Johansson: Vi kan inte tvinga dig och dra dig och sätta dig där. Om du går och arbetar så går du och arbetar, och går du inte och arbetar så går du inte.

Sopgubbe: Det var inte det jag frågade. Avskedet?

Hans Johansson: Ja. Det kommer.

Sopgubbe: Och det spelar ingen roll om vi går och arbetar, avskedet kommer ändå?

Hans Johansson: Ja.

Hans Johansson igen: Säg så här. I alla lägen, i alla situationer, så har man möjlighet att säga så här: Okej, det här var för jävligt, vi ber om ursäkt, vi ska inte göra om det här, vi är beredda att göra dom här bitarna. Är ni det, så är vi villiga att lyssna, ni har chansen nu, det är det jag har sagt hela tiden, men gör ni inte det, då försitter ni ju chansen, det blir sämre förutsättningar. Man kan alltid lösa situationer, det är inget omöjligt, det kan vara en process som pågår under en ganska lång procedur, en situation sen i alla fall, så det finns alltid en möjlighet, men det blir mer komplicerat ju längre vi låter den här processen gå. Där är vi alltså. Ja återigen, jag menar verkligen att, för eran skull och för våran skull, lös det. Det hade varit det bästa. Nu är det inte det.

Mackis Tiflidis: Det är ingen process alltså, så ni är medvetna om det, det är ingen process som dras ut på tiden, det här är ett ärende som hanteras skyndsamt.

Hans Johansson: Absolut. Arbetsdomstolen kommer att vara mycket snabba.

Sopgubbe: Okej, så om vi går ner och säger till dom (andra) nu att vi är avskedade…

Hans Johansson: Nej ni är inte avskedade, inte nu.

Sopgubbe: Nehej, då går jag ner och säger så här: Om vi åker ut och jobbar som vanligt så kommer vi inte att bli avskedade. Eller?

Hans Johansson: Det vet vi inte, vi kommer att driva en process, eftersom vi inte har kommit överens.

Sopgubbe: Nej. Vi måste ju fråga alla, hur dom ställer sig till, om det finns chansen att, eller hur, om jag jobbar så blir jag inte avskedad? Det måste ju alla få veta…

Hans Johansson: Då får ju den informera företaget. Om nån vill komma och jobba så får dom ju komma till oss. Om den vill jobba så vill vi ha den informationen. Om den inte kommer så fortsätter, så får den avsked. Då fortsätter den att strejka alltså. Det är det som är läget. Avskedet kommer men det har inte verkställts, det är väldigt viktigt.

Sopgubbe: Och skyndsamt, det är under dagen eller i morgon?

Hans Johansson: Omgående. Jag tror det sker under nästa vecka

Sopgubbe: Nästa vecka, så lång tid?

Hans Johansson: Det är en process, det är dokumentation, det ska göras saker, det ska skrivas saker, det ska läsas, det ska vara, AD ska sammanställa en konstellation som ska sitta ned och bedöma och utifrån det fatta beslut. Det är inte så att dom sitter där och rullar tummarna och väntar på att nåt ska komma in, utan det är ju rulle hela tiden och dom har saker att göra också. Men kontakt är tagen med AD. Dom vet om det här. Dom känner till det här ärendet och vet att det är på gång. Och dom har flaggat för hur situationen är, så att, dom, vi förbereder.

Sopgubbe: Då vet vi. Då har vi all information vi behöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    31 januari, 2018

    Krävs det inga "arbetsgivarkörkort" för att leda personal inom Renonorden?
    Besked om (mass) Avsked, uppsägning, eller avstängning ska hanteras med mer eftertänksamhet. Oklarheter faller på en arbetsgivare att ta fatt i.

    Särskilt då ni silar mygg o sväljer elefanter. Och leker med storord.
    Där ni utlovar/hotar / er egen personal om sämre arbetsvillkor efter kommande upphandling, kryddar hela soppan med en skvätt sur arbetsledningsrätt
    om nyckelinventeringar, samt en stark dutt arbetsrätt om det inte utförs.
    Se det gärna mot en sur fond av SN nya fakenewsbyrå (se UG om hamnen) m ryktesspridning om hur uberbra Sthlms sopgubbar har det på jobbet?
    Korta veckoarbetstider o höga löner mm.

    Denna trerätters måltid ska avslutas i flera mål i AD?
    Det är för möcke kockar.
    Ge gubbarna sina jobb åter om de vill ha dem.
    Eller gör som Resta, era föregångare.
    Gå i kk på rektit, inte bara moraliskt.

  2. Niklas:
    26 januari, 2018

    Har AD fått del av denna inspelning?
    Om man bara vittnar lär de bli ord mot ord men detta bevisar ju att sopgubbarna faktiskt fick info om att de skulle bli avskedade..

Lästips:

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.