Annons:
Annons:
Close
Efter flera dagars konflikt valde ett 30-tal sopgubbar på Reno Norden att säga upp sig.
Close

Vild strejk eller avsked – döm själv

Miljöarbete. Om knappt två veckor ska Arbetsdomstolen ta ställning i sommarens stora sopkonflikt. Var det en vild strejk? Eller blev sopgubbarna avskedade? På webben finns nu en inspelning från dramat som slutar med att sopgubbarna tömmer sina klädskåp och går hem.

I mitten på december togs sopkonflikten upp i en tre dagar lång mangling i Arbetsdomstolen (AD). På ena sidan stod sopgubbarna och Transport, i det andra båset fanns miljöföretaget Reno Norden – uppbackat av Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).

Den stora frågan som AD ska ta ställning till är om det över huvud taget var en olovlig strejk. Många medier beskrev striden som en vild strejk, men när Transportarbetaren tidigt träffade upprörda miljöarbetare uppgav de att arbetsgivaren avskedat dem. Flera hade bandspelningar på mobilerna som man menade stödde den linjen.

I AD hävdade Reno Norden att ingen blev avskedad, uppsagd eller ens hotad med avsked.

Transport, som anlitat LO-TCO Rättsskydd, kallade en rad sopgubbar som vittnade om motsatsen. Både miljöarbetarna och en ombudsman uppgav att Reno Norden visst hade avskedad sopgubbarna i samband med en förhandling som hölls den 6 juli på Reno Nordens kontor.

Vad är sanningen? Döm själv. Nu finns en elva minuter lång inspelning på internet, på en blogg.

Transportarbetaren har lyssnat på inspelningen och kan konstatera att den avskrift som också finns på bloggen ordagrant återger det inspelade.

Huvudpersonerna i diskussionen är:

  • Hans Johansson, förhandlare på Biltrafikens arbetsgivareförbund. Han företräder Reno Norden och står för det mesta av arbetsgivarsidans argumentation.
  • Mackis Tiflidis, chef på Reno Norden.
  • Christer Norfall, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning.
  • Två icke namngivna sopgubbar:

Transportarbetaren återger här en del av diskussionen som finns på inspelningen, i något redigerat skick:

Hans Johansson: Ja, nämen vi har ju, som sagt vi har försökt att… Men om inte ni har nåt nytt så, så, så, ser vi ingen framkomlighet i det här. Vi har försökt och ja, försökt vara konstruktiva, det har inte lett nånstans…

Sopgubbe: Blir det uppsägningar som gäller då eller?

Hans Johansson: Uppsägningar? Det blir avsked. Ingen lön under hela tiden ni har strejkat. Lön utgår inte, det vill vi vara tydliga med, vi kommer kräva skadestånd och det kommer att gå till avsked. Det är så det kommer att gå till, och det kommer att lämnas in omgående till Arbetsdomstolen.

Sopgubbe frågar vilka som omfattas:

Och vilka innefattas av det då? Dom som är på semester är inte…, utan bara dom som här då? Eller är det hela kåren, eller?

Hans Johansson: Alla som har strejkat, olovligt.

Sopgubbe: Då meddelar vi det till kollektivet. Samtidigt som… har vi ingenting mer att tänka på?

Sopgubbe: Ja vi kanske har privata grejer i bilarna? Jag har privata grejer i bilen, som jag skulle vilja ta.

Hans Johansson: Avskedet är inte verkställt ännu.

Sopgubbe: Okej, förklara. Hur funkar det?

Hans Johansson: … det kommer. Det är Arbetsdomstolen som ska fatta dom här besluten och vi gör ju inget förrän vi har fått mandatet från Arbetsdomstolen.

Sopgubbe: Men i nuläget?

Hans Johansson: Ja i nuläget, det är ju, vi hävdar ju att ni ska arbeta, men ni vägrar ju arbeta.

Sopgubbe: Det är inte det att vi vägrar arbeta. Vi vill arbeta.

Sopgubbe: Vi vägrar att arbeta med dom här nyckelgrejerna. Säg inte en sak när det är nåt annat.

Hans Johansson: Ni utför inte det arbete som ni ska. Ni har ställt bilarna, ni kör inte iväg, ni arbetar inte.

Sopgubbe: Ja alltså, vi som grupp här… har alltså…

Christer Norfall: Vanliga avsked brukar…

Hans Johansson: Avskedet är inte verkställt än.

Christer Norfall: Nänä precis, det brukar ju föregås av ett varsel och sen har man en varselöverläggning inom stipulerad tid. Jag förmodar att ni inte vill att dom här gubbarna ska utföra något arbete innan det finns en verkställighet, eller hur tänker företaget där?

Hans Johansson: Okej, ni har klivit över tröskeln så processen är i gång, gjort är gjort, va. Sen … eller om ni går och arbetar eller vad ni gör men ni har fortfarande strejkat. Olovligt.

Sopgubbe: Ja. Men betyder det att, tills vi får avskedet, att vi fortsätter att strejka? Det är du som kan det här?

Hans Johansson: Vi kan inte tvinga dig och dra dig och sätta dig där. Om du går och arbetar så går du och arbetar, och går du inte och arbetar så går du inte.

Sopgubbe: Det var inte det jag frågade. Avskedet?

Hans Johansson: Ja. Det kommer.

Sopgubbe: Och det spelar ingen roll om vi går och arbetar, avskedet kommer ändå?

Hans Johansson: Ja.

Hans Johansson igen: Säg så här. I alla lägen, i alla situationer, så har man möjlighet att säga så här: Okej, det här var för jävligt, vi ber om ursäkt, vi ska inte göra om det här, vi är beredda att göra dom här bitarna. Är ni det, så är vi villiga att lyssna, ni har chansen nu, det är det jag har sagt hela tiden, men gör ni inte det, då försitter ni ju chansen, det blir sämre förutsättningar. Man kan alltid lösa situationer, det är inget omöjligt, det kan vara en process som pågår under en ganska lång procedur, en situation sen i alla fall, så det finns alltid en möjlighet, men det blir mer komplicerat ju längre vi låter den här processen gå. Där är vi alltså. Ja återigen, jag menar verkligen att, för eran skull och för våran skull, lös det. Det hade varit det bästa. Nu är det inte det.

Mackis Tiflidis: Det är ingen process alltså, så ni är medvetna om det, det är ingen process som dras ut på tiden, det här är ett ärende som hanteras skyndsamt.

Hans Johansson: Absolut. Arbetsdomstolen kommer att vara mycket snabba.

Sopgubbe: Okej, så om vi går ner och säger till dom (andra) nu att vi är avskedade…

Hans Johansson: Nej ni är inte avskedade, inte nu.

Sopgubbe: Nehej, då går jag ner och säger så här: Om vi åker ut och jobbar som vanligt så kommer vi inte att bli avskedade. Eller?

Hans Johansson: Det vet vi inte, vi kommer att driva en process, eftersom vi inte har kommit överens.

Sopgubbe: Nej. Vi måste ju fråga alla, hur dom ställer sig till, om det finns chansen att, eller hur, om jag jobbar så blir jag inte avskedad? Det måste ju alla få veta…

Hans Johansson: Då får ju den informera företaget. Om nån vill komma och jobba så får dom ju komma till oss. Om den vill jobba så vill vi ha den informationen. Om den inte kommer så fortsätter, så får den avsked. Då fortsätter den att strejka alltså. Det är det som är läget. Avskedet kommer men det har inte verkställts, det är väldigt viktigt.

Sopgubbe: Och skyndsamt, det är under dagen eller i morgon?

Hans Johansson: Omgående. Jag tror det sker under nästa vecka

Sopgubbe: Nästa vecka, så lång tid?

Hans Johansson: Det är en process, det är dokumentation, det ska göras saker, det ska skrivas saker, det ska läsas, det ska vara, AD ska sammanställa en konstellation som ska sitta ned och bedöma och utifrån det fatta beslut. Det är inte så att dom sitter där och rullar tummarna och väntar på att nåt ska komma in, utan det är ju rulle hela tiden och dom har saker att göra också. Men kontakt är tagen med AD. Dom vet om det här. Dom känner till det här ärendet och vet att det är på gång. Och dom har flaggat för hur situationen är, så att, dom, vi förbereder.

Sopgubbe: Då vet vi. Då har vi all information vi behöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    31 januari, 2018

    Krävs det inga "arbetsgivarkörkort" för att leda personal inom Renonorden?
    Besked om (mass) Avsked, uppsägning, eller avstängning ska hanteras med mer eftertänksamhet. Oklarheter faller på en arbetsgivare att ta fatt i.

    Särskilt då ni silar mygg o sväljer elefanter. Och leker med storord.
    Där ni utlovar/hotar / er egen personal om sämre arbetsvillkor efter kommande upphandling, kryddar hela soppan med en skvätt sur arbetsledningsrätt
    om nyckelinventeringar, samt en stark dutt arbetsrätt om det inte utförs.
    Se det gärna mot en sur fond av SN nya fakenewsbyrå (se UG om hamnen) m ryktesspridning om hur uberbra Sthlms sopgubbar har det på jobbet?
    Korta veckoarbetstider o höga löner mm.

    Denna trerätters måltid ska avslutas i flera mål i AD?
    Det är för möcke kockar.
    Ge gubbarna sina jobb åter om de vill ha dem.
    Eller gör som Resta, era föregångare.
    Gå i kk på rektit, inte bara moraliskt.

  2. Niklas:
    26 januari, 2018

    Har AD fått del av denna inspelning?
    Om man bara vittnar lär de bli ord mot ord men detta bevisar ju att sopgubbarna faktiskt fick info om att de skulle bli avskedade..

Lästips:

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Göteborgs hamn

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.