Annons:
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill slippa loss ur taxiföraravtalet och få ett eget avtal med timlön och lönetrappa. Från vänster: Peshraw Karim, Ove Kåremalm, Tove Griph, Özkan Omerov, Jan-Olof Svanberg, Sven-Erik Österberg och Jens Östergaard.
Close
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill slippa loss ur taxiföraravtalet och få ett eget avtal med timlön och lönetrappa. Från vänster: Peshraw Karim, Ove Kåremalm, Tove Griph, Özkan Omerov, Jan-Olof Svanberg, Sven-Erik Österberg och Jens Östergaard.
Close

”Vi vill ha ett eget färdtjänstavtal”

Ställer krav. – Det finns inga likheter mellan taxi och färdtjänst. Ge oss ett eget avtal! Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg har i flera år kämpat för att färdtjänstförarnas villkor och löner ska skiljas från taxichaufförernas.

Inför sommarens kongress upprepas kravet i en motion från Jönköpings taxisektion, som också stöds av hemavdelningen.

Färdtjänstförarna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg vill att Transport, i förhandlingarna med arbetsgivarna, ska lägga på ett extra kol för att få till ett separat kollektivavtal.

Det ska vara en överenskommelse som ska omfatta landets chaufförer som kör skolbarn, funktionshindrade, sjuka och äldre, något som numera kräver förarcertifikat i flera delar av landet, berättar Jens och Sven-Åke.

Kollegorna på Keolis serviceresor i Jönköping sluter upp kring kravet i ett fullsatt lunchrum.

– Inom färdtjänsten måste man vara både psykolog, ledsagare och medmänniska. Det är något helt annat än att köra taxi, säger Ove Kåremalm.

Arbetskamraterna nickar och pekar på orättvisan i att färdtjänstförarna, som i dag avlönas enligt taxiföraravtalet, tjänar 2 000 till 3 000 kronor mindre än Keolis busschaufförer.

Färdtjänstförarnas löner är så låga att de knappt motiverar någon som väljer mellan a-kassa och arbete att välja ratten, anser ställföreträdande arbetsledaren Thomas Persson.

– Lönerna måste upp om vi ska få tag  i några chaufförer.

Temperaturen stiger i lunchrummet. Röster blandas om ansvaret för att hantera sköra människor i utsatta situationer. Psykiskt sjuka och nyopererade. Om bårar och trappklättrare, som kräver specialutbildning.

– Det är tungt att bära en bår, säger Tove Griph.

Özkan Omerov fyller på:

– Många gånger är personerna vi ska hämta inte påklädda. Då går man in och hjälper dem på med kläderna, fast det inte är vårt jobb. Egentligen hinner vi inte. Men vad säger man till en gammal farbror som undrar: Kan du hjälpa mig in? Det är ju inte paket vi transporterar utan människor!

– Ställer vi inte upp, haglar klagomålen in, och det slår tillbaka mot chaufförerna, upplyser en kollega.

En diskussion drar i gång om för snålt tilltagna körtider. Skrivbordsprodukter, långt från verkligheten, enligt förarna.

– Stressen gör att du mår dåligt, säger Richard Malmqvist.

Färdtjänstförarna ger kalla handen till att köra på taxiförarnas provisonslön, en viss procent på inkört belopp (generellt kring 37 procent) och timersättning.

– Fast månadslön, gärna med lönetrappa, så att lönen ökar med fler år i yrket vore bra, tycker chaufförerna i Jönköping.

– Den låga lönen leder till att anställda kommer och går. Och att hela tiden söka nya tar tid och kostar pengar, påpekar arbetsledaren Thomas Persson. Han stödjer chaufförernas krav på ett eget avtal.

Om Transport lyckas teckna ett separat avtal, hur går det då med chaufförer som kör både taxi och färdtjänst?

– Det är ett av många problem vi jobbar med att lösa. Vi skulle med glädje ha skrivit på ett separat avtal för länge sen, om det verkligen garanterade bättre villkor för chaufförerna, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson som ansvarar för taxiföraravtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Månadslön för färdtjänstförare

Taxi. På Gotland ligger färdtjänsten steget före. Månadslön för alla förare infördes innan regionen var tvungen.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transportarbetarens logga

Myndighet kollar risken för usla villkor

Taxi/Miljöarbetare. Taxiförare riskerar att anställas med usla villkor, medan sopgubbar oftast jobbar på företag som har kollektivavtal och följer dem. Inga nyheter för yrkesarbetarna eller för Transport. Nu får kommuner och andra upphandlare klara besked om detta.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.