Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill slippa loss ur taxiföraravtalet och få ett eget avtal med timlön och lönetrappa. Från vänster: Peshraw Karim, Ove Kåremalm, Tove Griph, Özkan Omerov, Jan-Olof Svanberg, Sven-Erik Österberg och Jens Östergaard.
Close
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill slippa loss ur taxiföraravtalet och få ett eget avtal med timlön och lönetrappa. Från vänster: Peshraw Karim, Ove Kåremalm, Tove Griph, Özkan Omerov, Jan-Olof Svanberg, Sven-Erik Österberg och Jens Östergaard.
Close

”Vi vill ha ett eget färdtjänstavtal”

Ställer krav. – Det finns inga likheter mellan taxi och färdtjänst. Ge oss ett eget avtal! Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg har i flera år kämpat för att färdtjänstförarnas villkor och löner ska skiljas från taxichaufförernas.

Inför sommarens kongress upprepas kravet i en motion från Jönköpings taxisektion, som också stöds av hemavdelningen.

Färdtjänstförarna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg vill att Transport, i förhandlingarna med arbetsgivarna, ska lägga på ett extra kol för att få till ett separat kollektivavtal.

Det ska vara en överenskommelse som ska omfatta landets chaufförer som kör skolbarn, funktionshindrade, sjuka och äldre, något som numera kräver förarcertifikat i flera delar av landet, berättar Jens och Sven-Åke.

Kollegorna på Keolis serviceresor i Jönköping sluter upp kring kravet i ett fullsatt lunchrum.

– Inom färdtjänsten måste man vara både psykolog, ledsagare och medmänniska. Det är något helt annat än att köra taxi, säger Ove Kåremalm.

Arbetskamraterna nickar och pekar på orättvisan i att färdtjänstförarna, som i dag avlönas enligt taxiföraravtalet, tjänar 2 000 till 3 000 kronor mindre än Keolis busschaufförer.

Färdtjänstförarnas löner är så låga att de knappt motiverar någon som väljer mellan a-kassa och arbete att välja ratten, anser ställföreträdande arbetsledaren Thomas Persson.

– Lönerna måste upp om vi ska få tag  i några chaufförer.

Temperaturen stiger i lunchrummet. Röster blandas om ansvaret för att hantera sköra människor i utsatta situationer. Psykiskt sjuka och nyopererade. Om bårar och trappklättrare, som kräver specialutbildning.

– Det är tungt att bära en bår, säger Tove Griph.

Özkan Omerov fyller på:

– Många gånger är personerna vi ska hämta inte påklädda. Då går man in och hjälper dem på med kläderna, fast det inte är vårt jobb. Egentligen hinner vi inte. Men vad säger man till en gammal farbror som undrar: Kan du hjälpa mig in? Det är ju inte paket vi transporterar utan människor!

– Ställer vi inte upp, haglar klagomålen in, och det slår tillbaka mot chaufförerna, upplyser en kollega.

En diskussion drar i gång om för snålt tilltagna körtider. Skrivbordsprodukter, långt från verkligheten, enligt förarna.

– Stressen gör att du mår dåligt, säger Richard Malmqvist.

Färdtjänstförarna ger kalla handen till att köra på taxiförarnas provisonslön, en viss procent på inkört belopp (generellt kring 37 procent) och timersättning.

– Fast månadslön, gärna med lönetrappa, så att lönen ökar med fler år i yrket vore bra, tycker chaufförerna i Jönköping.

– Den låga lönen leder till att anställda kommer och går. Och att hela tiden söka nya tar tid och kostar pengar, påpekar arbetsledaren Thomas Persson. Han stödjer chaufförernas krav på ett eget avtal.

Om Transport lyckas teckna ett separat avtal, hur går det då med chaufförer som kör både taxi och färdtjänst?

– Det är ett av många problem vi jobbar med att lösa. Vi skulle med glädje ha skrivit på ett separat avtal för länge sen, om det verkligen garanterade bättre villkor för chaufförerna, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson som ansvarar för taxiföraravtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

ETC startar taxi och budkörning – utan tillstånd

Taxi. ETC är en känd tidningskoncern med vänsterprägel. Nu startar ETC taxi- och budkörning med en Tesla elbil som ska gå i en slinga runt Mälaren till Göteborg. Fast bilen är varken registrerad för taxi- eller godstrafik, uppger Transportstyrelsen.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.