Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist
Close
Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist har blivit ett radarpar i det fackliga arbetet på DHL:s jättelika lager i Örebro.
Close

”Vi vann fajten om lönerna”

Lager & terminal. Rena lönesänkningar är ett växande problem i Transport. På DHL:s lager i Örebro fick fackklubben slåss stenhårt för att behålla en mångårig extrabetalning på 770 kronor i månaden.

Vi går runt i DHL:s jättelika lagerbyggnad, strax söder om Örebro. Drygt tio meter höga lagerhyllor reser sig som raukar mot det mörka plåttaket.

Det råder fotoförbud. Varför? Björn Ramstedt, sekreterare i Transports fackklubb, har jobbat på DHL i 30 år – ända sedan koncernen hette ASG. Han säger:

– Det känsliga är varorna. Kunderna. Det lär finnas en historisk förklaring. Företaget lagrade kex åt ett kundföretag. När en kex-konkurrent fick redan på det valde man bort ASG. Det finns möjligen någon sorts logik i resonemanget.

Per-Åke Sundkvist garvar. Han är klubbordförande (26 år i företaget) och har tillsammans med Björn Ramstedt blivit ett radarpar i det fackliga arbetet på en arbetsplats med omkring 100 kollektivare.

Lönen ja.

Historien går tillbaka mer än 20 år i tiden.

I flera av Transports avtal utgörs lönen av tarifflön, plus så kallad premiekompensation på några kronor.

Rörlig lönedel

”Premiekompen” var ursprungligen tänkt som en kompensation på företag där de inte gick att införa premielönesystem, alltså en rörlig lönedel ovanpå den fasta kakan.

I praktiken har fast månadslön och ”premiekomp” snarare blivit regel än undantag. För lagerarbete är ”premiekompen” fem kronor i timmen (om man har minst sex års branschvana). Fast på just terminaler och lager är det fortfarande vanligt att arbetsgivarna betalar lite extra.

– På vårt lager hade vi ett gruppackord, säger Björn Ramstedt. Företaget försökte säga upp det två gånger. Det blev tvist med Transport och 1998 frystes ackordet på 4 kronor och 42 öre per timme, utöver de fem kronorna i premiekomp.

Det motsvarar en överlön på 770 kronor. En femhundring efter skatt. Inte mycket att tjafsa om för ett storföretag som DHL kan man tycka. Fast för arbetstagarna blir det trots allt en utlandsresa på ett år.

Björn och Per-Åke berättar att företaget gjort ihärdiga försök att sänka lönen. 2009 gick facket motvilligt med på att extrakronorna bara gällde redan anställda. Nyanställda skulle inte få det frysta ackordet, utan bara avtalets lägstalön.

Lönesänkning

2016 kom nästa attack. Björn Ramstedt säger:

– Företaget kallade till information och meddelade att det frysta ackordet skulle sägas upp. Ledningen sa att verksamheten inte gick så bra, därför måste lönerna sänkas.

– Fast huvudargumentet som arbetsgivaren anförde var orättvisa. Att nyanställda inte fick det frysta ackordet, därför skulle det avskaffas. Från klubbens sida kontrade vi förstås med: ”Höj löner för de nya, i stället för att sänka för alla andra.”

Fackklubben inledde ett intensivt arbete med att leta fram gamla förhandlingsprotokoll och minnesanteckningar. Både avdelningen och förbundet involverades.

Relationerna med arbetsgivaren blev frostigare när DHL skickade ett brev till alla anställda och deklarerade att det frysta ackordet skulle tas bort i augusti 2016. I brevet stod att företaget var överens med Transport.

– Det var inte sant! utbrister Per-Åke. Folk på golvet blev skitförbannade. Men företaget stod på sig. I augusti för ett år sedan togs ackordet bort.

Transport vann matchen

Tvisten lyftes till central nivå. Transport hotade med att gå till Arbetsdomstolen och facket tog med sig frågan in i avtalsrörelsen våren 2017. Budskapet till arbetsgivarna var att det inte blir något nytt kollektivavtal, om inte redan framförhandlade löner skyddas.

Transport vann matchen. På DHL i Örebro tecknade förbundet en överenskommelse om ett nytt rörligt lönesystem. 6 000 kronor betalades dessutom ut retroaktivt för de månader som gått, utan fryst ackord.

Uppgörelsen blev sedan nyckeln till ett nytt transportavtal för hela branschen. Där enades parterna om en skrivning som skyddar även lokala uppgörelser – ”överlöner” – fram till hösten 2018. Den är den tidpunkt då endera parten kan säga upp det treåriga avtalet.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist är nöjda:

– För mig var det skitjobbigt när vi bråkade om lönen, säger Per-Åke. Jag fick tryck på mig från företaget och från medlemmarna. Det var inga jättepengar det handlade om. Men den här femhundringen i nettolön fick stor påverkan på motivationen på golvet.

Björn fyller i:

– Företaget trodde nog aldrig att det skulle bli en sådan långbänk. Vi vann helt klart nya medlemmar genom att ta den här fajten. Tyvärr har det nya rörliga premielönesystemet inte givit någon utdelning alls nu i maj och juni.

– Det är inte bra. Kalkylen som gjordes var tänkt att ge samma utfall som tidigare. Av flera skäl blev det inte så, tyvärr.

Flera frågor

Fackklubben har drivit andra frågor också. En handlar om arbetskläder och vem som ska stå för tvätt.

En annan var semlan.

I många år bjöd DHL lagerarbetarna på en semla på fettisdagen. Den drogs in – och Transports Örebroavdelning plockade poäng på att köpa in några flak med semlor och åka ut till arbetsplatsen med.

Björn ler.

– En bagatell. Men en bagatell med stort symbolvärde. En liten gest kan betyda mycket för att visa uppskattning.

– Lönen har förstås en annan dignitet. Det finns lager och terminaler som har 20-25 kronor extra i timmen, utöver avtalet. Då börjar det få verklig betydelse för medlemmarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tomas Eneroth

Regeringen föreslår utökat beställaransvar

Åkeri. – Lönedumpningen gör mig förbannad. Det var en av de första frågorna den här regeringen tog tag i, genom att införa möjligheter till klampning av lastbilar.

Bringbilar på parkering

Hur stoppar vi lönedumpningen ?

Åkeri. Överallt där det är gratis att parkera en dragbil ser du dem. Låglönehjonen som håller Sverige i gång. Som ser till att företag som Ikea får ut sitt gods så billigt som möjligt. – Lönedumpningen blir bara värre och värre, säger Transports lokalombudsman Tommy Jonsson.

utländsk dragbil

”Sverige är sämsta landet i Europa…”

Åkeri. Andrius är lastbilschaufför från Litauen. Han har på nära håll sett hur utländska förare behandlas av svenska arbetsgivare. – Sverige är det sämsta landet i Europa! Det saknas rastplatser och ingen gör något åt lönedumpningen.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.