Organisering

”Vi känner inte igen oss”

Organisering. Ombudsman Nicklas Mattsson leder organiserarnas arbete. Transportarbetaren har bett Mattsson om en intervju. Han bad då att få frågorna skriftligt och svaren kom via mejl. Här är frågorna och svaren. Svar som hela organiserargruppen står bakom, enligt Nicklas Mattsson.

Danny Palm beskriver en stark press som organiserarna utsattes för, med det återkommande argumentet ”att om ni inte presterar tillräckligt bra kommer Lars Lindgren att lägga ner verksamheten och ni förlorar jobben”.
Är det korrekt att den argumentationen förekommit i organiseringsverksamheten? Varför i så fall?

– Nej, den argumentationen känner vi inte igen. Vi pressar oss nog mest själva, men det gör vi för att vi tror på det vi gör och därför att det är viktigt, och roligt. Sedan är vi självfallet intresserade av vad kongressen kommer att fatta för beslut i de frågor som rör vår verksamhet. Eftersom det finns några motioner som yrkar på att organiseringsarbetet ska läggas ner så är det självklart så att vi är oroade över att bli arbetslösa.

Danny Palm beskriver också att organiserarna förväntades hålla distans till avdelningen man jobbade på. Varför skulle de göra det?

– Det påståendet känner vi inte heller igen. Tvärtom har vi de senaste åren arbetat ännu mer med att arbeta tillsammans med avdelningar och ombudsmän och studieorganisatörer.

Sommaren 2016 blev Danny Palm beordrad av Nicklas Mattsson att kartlägga hur starkt stödet var för Lars Lindgren i avdelningen, och sen rapportera till Mattsson. Palm tyckte att det var synnerligen obehagligt att gå bakom ryggen på arbetskamraterna på avdelningen.
Varför ska en person som är anställd för att syssla med facklig organisering göra detta?

– Det som påstås har i alla fall inte vi blivit beordrade att göra.

Danny Palm beskriver detaljerat en träff på Bommersvik där mycket kom att handla om behovet av en ny ledning, det vill säga en där Lars Lindgren inte är ordförande. Vid ett konferenspass gick organiserarna systematisk igenom avdelning för avdelning, till och med enskilda kongressombud, för att se hur stödet för Lindgren ser ut. Varför gjordes detta? Vad var syftet?

– Denna beskrivning känner vi inte heller igen oss i. Många frågor diskuterades, men någon systematisk genomgång av avdelningarnas kongressombud gjorde vi inte.

Palm berättade och sina erfarenheter hemma på avdelningen och det slutade med att avdelningen lyfte bort organiseraren från den centrala verksamheten och anställde honom till 100 procent i avdelningen. Vad tänker du om det?

– Det är naturligtvis tråkigt att en person som varit ”en i gänget” känner så. Det är inget han berättat om i gruppen. Vi har snarare upplevt det som att både organiseraren och avdelningen varit mycket positiva till organiseringsverksamheten.

Av organiserarens berättelse att döma har hela organiserar-gruppen använts i en kamp om makten i förbundet. Är det rimligt att en grupp anställda utnyttjas på det sättet?

– Om du menar makten över vem som väljs till förbundsledningen, så har vi inte deltagit i det mer än att vi, precis som alla andra som är engagerade i förbundet, så klart är intresserade och tycker saker om förbundets verksamhet. Den är tråkigt om Danny Palm känner så, det är hur som helst inte vår uppfattning.

Mejlsvaren kommer från Nicklas Mattsson och enligt Matsson står även följande personer bakom svaren: Niklas Strand, Charn Ispa, Ahmed Mansour, Victor Hage, Isabelle Woodbridge, Tommy Wrede, Carl-Richard Lindström, Pablo Vergara, Simon Bartosz, Martin Jansson och Rasmus Grahm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Tommy Wreeth

Tommy Wreeth förvånad över Kommunals avhopp

Avtalsrörelsen. LO:s största fackförbund, Kommunal, hoppar av från samordnade löneförhandlingar i nästa års stora avtalsrörelse. Transport förbundsordförande Tommy Wreeth är förvånad. – Inte över själva avhoppet, utan mest över tidpunkten. Utspelet kom ju redan innan LO beslutat om vilka principer som ska gälla vid en samordning, säger han.

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.