Vi kämpar fortfarande hårt för våra medlemmar!

Debatt. Bäste Lennart, I min hand håller jag ett brev daterat den 24 september 1910. Brevet är skickat från Oskar Eriksson på Transports förbundskontor som ett svar på Kalmaravdelningens önskan att utträda ur förbundet, bland annat med argumentet att ”det råder slöhet utan like”, ungefär som du beskriver dagens fack i din debattartikel.

Precis som Oskar kommer jag anse att er agitation är korrekt: Vårt arbete kräver mer tid än vi har att göra av med, och av den anledningen kommer ombudsmän och regionala skyddsombud att behöva prioritera. De är dessutom oändligt mycket mer nåbara numera med mobiltelefoner, mejl och den ständiga uppkopplingen.

Avdelningens representantskap har beslutat att lägga nästan en miljon kronor på ett stort organiseringsprojekt under detta verksamhetsår, inte minst i den norra och nordöstliga delen av avdelningen. Syftet är dels att hitta våra fackliga hjältar på arbetsplatserna, dels att lära våra medlemmar att organisera sig och sin arbetsplats tillsammans. Vi får aldrig glömma bort att det är vi alla som är facket, inte ”ni på avdelningskontoret”.

Mottot om att vi är starkare tillsammans är ingen floskel. Problemet är bara att personerna på arbetsmarknaden som kan utgöra ”vi” blir färre och färre.

För att stävja den politiska motvinden har säkert du och många andra medlemmar uppmärksammat ITF:s kampanj Fair transport Europe för rättvisa transporter med schysta villkor i EU. Jag kan stolt meddela att det är vår avdelning, 51:an, som överlägset samlat in flest underskrifter enligt förbundets statistik. Dessa har vi inte fått in genom att sitta bakom skrivborden – utan genom att vara ute bland medlemmar och icke-medlemmar, besöka företagen och snacka med killarna och tjejerna på golvet, vara med på branschmöten, agitera framför politiker i kommunerna och ombud i närliggande organisationer.

Det vemod du känner delar vi. Politikerna oavsett block motarbetar oss. De unga som kommer ta över arbetsmarknaden saknar känsla för facket. Och än värre är när LO:s ordförande, så som i årets avtalsrörelse, ställer sig med Svenskt Näringsliv och agiterar för att hålla nere lönenivåerna.

Det är hemskt att behöva säga det, men vi som kollektiv har fått det för bra för att det brinnande engagemanget ska vara kvar. Vi blir en produkt av den era vi lever i – det är inte samma sak att växa upp med arbetarretoriken i din generation som att växa upp med 1980-talets individualism, som jag gjorde.

Lennart, din fråga om facklig närvaro är felställd, i stället skulle du frågat ”är du med i facket?”. Jag motsätter mig även din antydan om att vi på lokal nivå inte längre argumenterar för arbetarna. Det blåser hårda antifackliga vindar i samhällsdebatten. Men tro inte att vi inte kämpar för våra medlemmar lika hårt nu som på din, eller för den delen Oskar Erikssons, tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Almedalen 2018. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Transportarbetarens logga

Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.