En blankett med en femgradiga skala.
Close
En blankett med den femgradiga skalan. Grönt (1) betyder att den intervjuade är en tänkbar facklig ledare. Rött betyder antifacklig.
Close

”Vi jobbade absolut i en gråzon”

Känsliga personuppgifter har hanterats på olika sätt under åren som projektarbetet pågått i Transport. Det visar en rundringning bland personer som jobbat som "organizers".

Pelle (fingerat namn) kom in ganska tidigt i verksamheten:

– Jag tror i grunden fortfarande på organizer-idén. Facket kan inte bara marknadsföra sig som ett försäkringsbolag, vi måste bygga upp organisationen och få i gång ett fackligt engagemang.

– Men vi hade behövt vara mer flexibla. Som det var nu skrämde vi nästan skiten ur folk när vi kom in med de nya idéerna. När det gäller personuppgifterna jobbade vi absolut i en gråzon.

Där Pelle jobbade använde man formulären med betygsskalan högst upp. Men han har ingen minnesbild av att de skannades och skickades in till projektledningen. I stället kom ett excel-program till datorn där uppgifter skrevs in och blev tillgängliga för projektledningen.

En annan organizer säger:

– Personuppgifterna hanterades väldigt dåligt. Vi lagrade dem på usb-stickor och mejlade informationen till cheferna. Man visste att hanteringen inte var rätt, men vi fick lära oss att det var så det skulle göras.

– Hela projektet var så resultatinriktat. Det var siffror som räknades, inget annat. Det var toppstyrt redan från start, men det eskalerade när nya personer kom in i ledningen. Jag slutade efter ett tag. Skälen var flera. Pressen på oss. Men också det faktum att vi jobbade utan kollektivavtal. Det kändes konstigt. I ett fackförbund. Synd att det blev så här, organiserare var faktiskt det roligaste jobb jag haft.

Anna (fingerat namn) fick i uppdrag att organisera på lager och terminaler.

– Vi använde formulär där vi skrev upp personnummer på anställda som intervjuades, oavsett om de var medlemmar eller inte. I mitt huvud var känslorna blandande. När Transport rekryterade organizers valde man unga människor som var duktiga på att snacka.

– Tanken med projektet är god, men vem är jag att bedöma människor? Att gradera på det här sättet är väl inte det finaste man kan göra precis. Transport är ju ett fackförbund som slåss hårt för integritet i arbetslivet. Vårt arbetssätt rimmade illa med det.

När det gäller själva hanteringen av personuppgifter säger hon:

– Vi sammanställde rapporter, men jag kan inte påminna mig att vi skickade in formulären till cheferna. Fast, jo, det kan ha varit så att jag skannade in dem och skickade in. Jag har faktiskt kvar en bunt formulär fortfarande. Jag kastar sällan något.

Anna berättar att cheferna föreslog att organiserarna skulle använda stora A3-papper och notera namn och andra uppgifter på arken, under arbetet gång. Lapparna kunde sättas upp väggen för att ge överblick.

– Men det lät jag bli. Att andra eventuellt kunde se noteringarna kändes inte alls bra.

Även Anna slutade, mycket på grund av pressen:

– Det var ett enormt tryck på att vi skulle prestera och rapportera in löpande. Samtidigt var det inte alla avdelningar som gillade oss. Vi fick pikar om att vi bara satte sprätt på förbundets pengar. Det bidrog också till att man helst hade en stängd dörr till rummet.

Ett par organizers förklarar att man helt struntade i formulären. En av dem var Erik:

– Jag vägrade använda den förtryckta mallen. Det kändes som ett förhör, inte ett samtal, om man följde den. Hos oss hade vi A3-lappar och satte upp på väggen. Jag körde med färgbubblorna – grön för tänkbar facklig ledare och röd för antifacklig.

– Det var ju lite känsligt, så jag fixade lås till min dörr på avdelningen. Man ville ju inte att det skulle komma ut. Trots allt upplever jag organizerprojektet som ett bra arbetssätt. Det är viktigt att det fortsätter.

Olle är en före detta organizer som hade stora betänkligheter.

– Vi som jobbade tillsammans pratade mycket om verksamheten. Hanteringen av personuppgifterna var en sak. Det är egentligen lika illa oavsett om de hamnar på en vägg eller i datorer på förbundskontoret. Jag ifrågasätter om man över huvud taget ska rangordna folk så där.

När det gäller den täta rapporteringen till förbundskontoret säger Olle:

– Det sas att vi måste producera mätbara resultat, siffror. Annars skulle projektet inte få leva kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Husflytt Kiruna

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Olivera Pobra pratar med taxiförare

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

Mats Wingborg

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

S lovar höjda böter för fortkörare vid bilbärgning

Politik. Dryga böter för den som kör för fort vid vägarbeten och bärgningsjobb. Infrastrukturminister Tomas Eneroth kommer med ytterligare ett vallöfte som ska passa transportsektorn. Samtidigt har han utsett sitt godstransportråd – utan att ta med någon från Transport.

Tidningsbud kritiska till utdelning av SD-post

Tidningsbud. I Västsverige ska tidningsbuden på VTD dela ut ett postutskick från Sverigedemokraterna. Lars Jonasson, facklig förtroendeman på företaget, berättar att flera bud hört av sig med kritiska frågor.