En blankett med en femgradiga skala.
Close
En blankett med den femgradiga skalan. Grönt (1) betyder att den intervjuade är en tänkbar facklig ledare. Rött betyder antifacklig.
Close

”Vi jobbade absolut i en gråzon”

Känsliga personuppgifter har hanterats på olika sätt under åren som projektarbetet pågått i Transport. Det visar en rundringning bland personer som jobbat som "organizers".

Pelle (fingerat namn) kom in ganska tidigt i verksamheten:

– Jag tror i grunden fortfarande på organizer-idén. Facket kan inte bara marknadsföra sig som ett försäkringsbolag, vi måste bygga upp organisationen och få i gång ett fackligt engagemang.

– Men vi hade behövt vara mer flexibla. Som det var nu skrämde vi nästan skiten ur folk när vi kom in med de nya idéerna. När det gäller personuppgifterna jobbade vi absolut i en gråzon.

Där Pelle jobbade använde man formulären med betygsskalan högst upp. Men han har ingen minnesbild av att de skannades och skickades in till projektledningen. I stället kom ett excel-program till datorn där uppgifter skrevs in och blev tillgängliga för projektledningen.

En annan organizer säger:

– Personuppgifterna hanterades väldigt dåligt. Vi lagrade dem på usb-stickor och mejlade informationen till cheferna. Man visste att hanteringen inte var rätt, men vi fick lära oss att det var så det skulle göras.

– Hela projektet var så resultatinriktat. Det var siffror som räknades, inget annat. Det var toppstyrt redan från start, men det eskalerade när nya personer kom in i ledningen. Jag slutade efter ett tag. Skälen var flera. Pressen på oss. Men också det faktum att vi jobbade utan kollektivavtal. Det kändes konstigt. I ett fackförbund. Synd att det blev så här, organiserare var faktiskt det roligaste jobb jag haft.

Anna (fingerat namn) fick i uppdrag att organisera på lager och terminaler.

– Vi använde formulär där vi skrev upp personnummer på anställda som intervjuades, oavsett om de var medlemmar eller inte. I mitt huvud var känslorna blandande. När Transport rekryterade organizers valde man unga människor som var duktiga på att snacka.

– Tanken med projektet är god, men vem är jag att bedöma människor? Att gradera på det här sättet är väl inte det finaste man kan göra precis. Transport är ju ett fackförbund som slåss hårt för integritet i arbetslivet. Vårt arbetssätt rimmade illa med det.

När det gäller själva hanteringen av personuppgifter säger hon:

– Vi sammanställde rapporter, men jag kan inte påminna mig att vi skickade in formulären till cheferna. Fast, jo, det kan ha varit så att jag skannade in dem och skickade in. Jag har faktiskt kvar en bunt formulär fortfarande. Jag kastar sällan något.

Anna berättar att cheferna föreslog att organiserarna skulle använda stora A3-papper och notera namn och andra uppgifter på arken, under arbetet gång. Lapparna kunde sättas upp väggen för att ge överblick.

– Men det lät jag bli. Att andra eventuellt kunde se noteringarna kändes inte alls bra.

Även Anna slutade, mycket på grund av pressen:

– Det var ett enormt tryck på att vi skulle prestera och rapportera in löpande. Samtidigt var det inte alla avdelningar som gillade oss. Vi fick pikar om att vi bara satte sprätt på förbundets pengar. Det bidrog också till att man helst hade en stängd dörr till rummet.

Ett par organizers förklarar att man helt struntade i formulären. En av dem var Erik:

– Jag vägrade använda den förtryckta mallen. Det kändes som ett förhör, inte ett samtal, om man följde den. Hos oss hade vi A3-lappar och satte upp på väggen. Jag körde med färgbubblorna – grön för tänkbar facklig ledare och röd för antifacklig.

– Det var ju lite känsligt, så jag fixade lås till min dörr på avdelningen. Man ville ju inte att det skulle komma ut. Trots allt upplever jag organizerprojektet som ett bra arbetssätt. Det är viktigt att det fortsätter.

Olle är en före detta organizer som hade stora betänkligheter.

– Vi som jobbade tillsammans pratade mycket om verksamheten. Hanteringen av personuppgifterna var en sak. Det är egentligen lika illa oavsett om de hamnar på en vägg eller i datorer på förbundskontoret. Jag ifrågasätter om man över huvud taget ska rangordna folk så där.

När det gäller den täta rapporteringen till förbundskontoret säger Olle:

– Det sas att vi måste producera mätbara resultat, siffror. Annars skulle projektet inte få leva kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stor ökning av tips om dålig arbetsmiljö första halvåret

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket ser en stor ökning av tips om missförhållanden på arbetsplatserna. 73 procent fler under årets första halva, jämfört med samma period förra året.

Cassandra Svensson och kollegan Rickard Hasmar

”Lagandan är det bästa med jobbet”

Gravid! Mungiporna kunde ha dykt till golvet på Ekdahls miljö AB i Skurup. Men allt Cassandra Svensson fick höra var: ”Grattis!” Sen var det inte mer med det. Hon älskar sitt jobb som kranbilsförare.

Reno Norden lämnar Stenungsund

I Stenungsund går kommunen och Reno Norden skilda vägar efter ett år med sophämtningsstrul.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.