En blankett med en femgradiga skala.
Close
En blankett med den femgradiga skalan. Grönt (1) betyder att den intervjuade är en tänkbar facklig ledare. Rött betyder antifacklig.
Close

”Vi jobbade absolut i en gråzon”

Känsliga personuppgifter har hanterats på olika sätt under åren som projektarbetet pågått i Transport. Det visar en rundringning bland personer som jobbat som "organizers".

Pelle (fingerat namn) kom in ganska tidigt i verksamheten:

– Jag tror i grunden fortfarande på organizer-idén. Facket kan inte bara marknadsföra sig som ett försäkringsbolag, vi måste bygga upp organisationen och få i gång ett fackligt engagemang.

– Men vi hade behövt vara mer flexibla. Som det var nu skrämde vi nästan skiten ur folk när vi kom in med de nya idéerna. När det gäller personuppgifterna jobbade vi absolut i en gråzon.

Där Pelle jobbade använde man formulären med betygsskalan högst upp. Men han har ingen minnesbild av att de skannades och skickades in till projektledningen. I stället kom ett excel-program till datorn där uppgifter skrevs in och blev tillgängliga för projektledningen.

En annan organizer säger:

– Personuppgifterna hanterades väldigt dåligt. Vi lagrade dem på usb-stickor och mejlade informationen till cheferna. Man visste att hanteringen inte var rätt, men vi fick lära oss att det var så det skulle göras.

– Hela projektet var så resultatinriktat. Det var siffror som räknades, inget annat. Det var toppstyrt redan från start, men det eskalerade när nya personer kom in i ledningen. Jag slutade efter ett tag. Skälen var flera. Pressen på oss. Men också det faktum att vi jobbade utan kollektivavtal. Det kändes konstigt. I ett fackförbund. Synd att det blev så här, organiserare var faktiskt det roligaste jobb jag haft.

Anna (fingerat namn) fick i uppdrag att organisera på lager och terminaler.

– Vi använde formulär där vi skrev upp personnummer på anställda som intervjuades, oavsett om de var medlemmar eller inte. I mitt huvud var känslorna blandande. När Transport rekryterade organizers valde man unga människor som var duktiga på att snacka.

– Tanken med projektet är god, men vem är jag att bedöma människor? Att gradera på det här sättet är väl inte det finaste man kan göra precis. Transport är ju ett fackförbund som slåss hårt för integritet i arbetslivet. Vårt arbetssätt rimmade illa med det.

När det gäller själva hanteringen av personuppgifter säger hon:

– Vi sammanställde rapporter, men jag kan inte påminna mig att vi skickade in formulären till cheferna. Fast, jo, det kan ha varit så att jag skannade in dem och skickade in. Jag har faktiskt kvar en bunt formulär fortfarande. Jag kastar sällan något.

Anna berättar att cheferna föreslog att organiserarna skulle använda stora A3-papper och notera namn och andra uppgifter på arken, under arbetet gång. Lapparna kunde sättas upp väggen för att ge överblick.

– Men det lät jag bli. Att andra eventuellt kunde se noteringarna kändes inte alls bra.

Även Anna slutade, mycket på grund av pressen:

– Det var ett enormt tryck på att vi skulle prestera och rapportera in löpande. Samtidigt var det inte alla avdelningar som gillade oss. Vi fick pikar om att vi bara satte sprätt på förbundets pengar. Det bidrog också till att man helst hade en stängd dörr till rummet.

Ett par organizers förklarar att man helt struntade i formulären. En av dem var Erik:

– Jag vägrade använda den förtryckta mallen. Det kändes som ett förhör, inte ett samtal, om man följde den. Hos oss hade vi A3-lappar och satte upp på väggen. Jag körde med färgbubblorna – grön för tänkbar facklig ledare och röd för antifacklig.

– Det var ju lite känsligt, så jag fixade lås till min dörr på avdelningen. Man ville ju inte att det skulle komma ut. Trots allt upplever jag organizerprojektet som ett bra arbetssätt. Det är viktigt att det fortsätter.

Olle är en före detta organizer som hade stora betänkligheter.

– Vi som jobbade tillsammans pratade mycket om verksamheten. Hanteringen av personuppgifterna var en sak. Det är egentligen lika illa oavsett om de hamnar på en vägg eller i datorer på förbundskontoret. Jag ifrågasätter om man över huvud taget ska rangordna folk så där.

När det gäller den täta rapporteringen till förbundskontoret säger Olle:

– Det sas att vi måste producera mätbara resultat, siffror. Annars skulle projektet inte få leva kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Självmord. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan. – När man mår som sämst är man ofta apatisk och har ingen handlingskraft, säger psykologen Stefan Blomberg.

”Du är kass, värdelös …”

Självmord. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Självmord. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.