En blankett med en femgradiga skala.
Close
En blankett med den femgradiga skalan. Grönt (1) betyder att den intervjuade är en tänkbar facklig ledare. Rött betyder antifacklig.
Close

”Vi jobbade absolut i en gråzon”

Känsliga personuppgifter har hanterats på olika sätt under åren som projektarbetet pågått i Transport. Det visar en rundringning bland personer som jobbat som "organizers".

Pelle (fingerat namn) kom in ganska tidigt i verksamheten:

– Jag tror i grunden fortfarande på organizer-idén. Facket kan inte bara marknadsföra sig som ett försäkringsbolag, vi måste bygga upp organisationen och få i gång ett fackligt engagemang.

– Men vi hade behövt vara mer flexibla. Som det var nu skrämde vi nästan skiten ur folk när vi kom in med de nya idéerna. När det gäller personuppgifterna jobbade vi absolut i en gråzon.

Där Pelle jobbade använde man formulären med betygsskalan högst upp. Men han har ingen minnesbild av att de skannades och skickades in till projektledningen. I stället kom ett excel-program till datorn där uppgifter skrevs in och blev tillgängliga för projektledningen.

En annan organizer säger:

– Personuppgifterna hanterades väldigt dåligt. Vi lagrade dem på usb-stickor och mejlade informationen till cheferna. Man visste att hanteringen inte var rätt, men vi fick lära oss att det var så det skulle göras.

– Hela projektet var så resultatinriktat. Det var siffror som räknades, inget annat. Det var toppstyrt redan från start, men det eskalerade när nya personer kom in i ledningen. Jag slutade efter ett tag. Skälen var flera. Pressen på oss. Men också det faktum att vi jobbade utan kollektivavtal. Det kändes konstigt. I ett fackförbund. Synd att det blev så här, organiserare var faktiskt det roligaste jobb jag haft.

Anna (fingerat namn) fick i uppdrag att organisera på lager och terminaler.

– Vi använde formulär där vi skrev upp personnummer på anställda som intervjuades, oavsett om de var medlemmar eller inte. I mitt huvud var känslorna blandande. När Transport rekryterade organizers valde man unga människor som var duktiga på att snacka.

– Tanken med projektet är god, men vem är jag att bedöma människor? Att gradera på det här sättet är väl inte det finaste man kan göra precis. Transport är ju ett fackförbund som slåss hårt för integritet i arbetslivet. Vårt arbetssätt rimmade illa med det.

När det gäller själva hanteringen av personuppgifter säger hon:

– Vi sammanställde rapporter, men jag kan inte påminna mig att vi skickade in formulären till cheferna. Fast, jo, det kan ha varit så att jag skannade in dem och skickade in. Jag har faktiskt kvar en bunt formulär fortfarande. Jag kastar sällan något.

Anna berättar att cheferna föreslog att organiserarna skulle använda stora A3-papper och notera namn och andra uppgifter på arken, under arbetet gång. Lapparna kunde sättas upp väggen för att ge överblick.

– Men det lät jag bli. Att andra eventuellt kunde se noteringarna kändes inte alls bra.

Även Anna slutade, mycket på grund av pressen:

– Det var ett enormt tryck på att vi skulle prestera och rapportera in löpande. Samtidigt var det inte alla avdelningar som gillade oss. Vi fick pikar om att vi bara satte sprätt på förbundets pengar. Det bidrog också till att man helst hade en stängd dörr till rummet.

Ett par organizers förklarar att man helt struntade i formulären. En av dem var Erik:

– Jag vägrade använda den förtryckta mallen. Det kändes som ett förhör, inte ett samtal, om man följde den. Hos oss hade vi A3-lappar och satte upp på väggen. Jag körde med färgbubblorna – grön för tänkbar facklig ledare och röd för antifacklig.

– Det var ju lite känsligt, så jag fixade lås till min dörr på avdelningen. Man ville ju inte att det skulle komma ut. Trots allt upplever jag organizerprojektet som ett bra arbetssätt. Det är viktigt att det fortsätter.

Olle är en före detta organizer som hade stora betänkligheter.

– Vi som jobbade tillsammans pratade mycket om verksamheten. Hanteringen av personuppgifterna var en sak. Det är egentligen lika illa oavsett om de hamnar på en vägg eller i datorer på förbundskontoret. Jag ifrågasätter om man över huvud taget ska rangordna folk så där.

När det gäller den täta rapporteringen till förbundskontoret säger Olle:

– Det sas att vi måste producera mätbara resultat, siffror. Annars skulle projektet inte få leva kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Husflytt Kiruna

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.