”Vi har ett ansvar att hjälpa till”

Lars Lindgren är Transports förbundsordförande, och den som 2007 väckte tanken på det fackliga projektet i Indien. – Det här och andra projekt är en del av vårt solidaritetsarbete som vi gör över stora delar av världen.

När tanken med projektet väcktes skulle det vara i tre år. Men det blev tio.

– Vi som fackförbund vill vara med och bygga starka organisationer. På just bevakningssidan har vi haft ett omfattande arbete i USA i och med att svenska Securitas etablerade sig där.

Av det blev det sedan ringar på vattnet, som bland annat nådde till den gigantiska bevakningsmarknaden i Indien.

Som ett svenskt fackförbund med ordnade strukturer har Transport ett ansvar för att hjälpa till på andra ställen i världen, anser Lars Lindgren.

– Vi hade redan tidigare slutit ett globalt fackligt avtal med svenska Securitas och började arbetet med att pressa fram ett liknande avtal hos brittiska G4S genom de finansiella marknaderna som förser bolaget med så kallad cash flow, säger Lars Lindgren.

Resultaten var sedan så goda efter de tre åren att förbundet beslutade sig för att fortsätta. En av de bidragande orsakerna till det är bland andra projektkoordinatorn Stefan Andreasson, som har drivit delar av arbetet på plats.

– Han är en street fighter med ett rättvisepatos sittande i ryggen.

Tanken är att de internationella projekten ska gå över i en permanent facklig verksamhet som står på egna ben.

– Det är inte alltid det lyckas fullt ut, men jag tycker ändå att det har gått ganska hyfsat i Indien.

Att det fungerar håller världsfacket i bevakningsbranschen, UNI, koll på genom uppföljningsarbete.

– Genom de globala avtal som svenska Transport har varit med och skrivit har vi också uppföljningsmekanismer. Bäst kontroll får vi genom möten med den svenska koncernledningen i Securitas två gånger per år.

Lars Lindgren hoppas att den här typen av arbete går vidare både centralt och regionalt inom förbundet.

– Vi finns redan i Afrika, och jag skulle gärna se att vi kan gå vidare i Syd- och Centralamerika också. Arbetet behövs för att utbilda i allt från demokrati till mänskliga rättigheter och fackligt arbete.

Finansieringen kommer via den svenska biståndsmyndigheten Sida, som avsätter medel till tolv olika organisationer, varav Transport är en.
Johan Lindstén

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Jessica Karlsson med hundarna Foxy och Basse

Bästa jobbarkompisarna har fyra ben och svans

Månadens medlem. Foxy och Basse tillhör familjen. Samtidigt är de hennes bästa arbetskamrater. Väktaren Jessica Karlsson är hundförare och jobbar nätter i industriområden, parkeringsgarage och källare.