Thommy Öhrvall, Lars Lindgren, Lars Mikaelsson, Joakim Guttman, Mikael Hussner och Mats Björnberg ingår i den fackliga delegationen som förhandlar om ett nytt avtal för miljöarbetarna.
Close
Thommy Öhrvall, Lars Lindgren, Lars Mikaelsson, Joakim Guttman, Mikael Hussner och Mats Björnberg ingår i den fackliga delegationen som förhandlar om ett nytt avtal för miljöarbetarna.
Close

”Vi gnetar vidare” – Vi förhandlar om smulorna i bullpåsen.

Så summerar Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning, två dagars förhandlingar om ett nytt avtal för miljöarbetarna.

Transport är mitt uppe i avtalsförhandlingar som berör omkring 38 000 av förbundets 61 000 medlemmar.

I dag, onsdag, har fackets förhandlare jobbat i huvudsak på två fronter. Den ena handlar om åkeri- och terminal, den andra rör miljöarbetarna där Niclas Sandström ingår i den tolv man starka delegationen. Stuveriförhandlingarna pågår också, om än på sparlåga.

På miljöområdet har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) haft långa sittningar där parterna försöker koka ner sina ursprungligen långa kravlistor. För Transport är trygga anställningar en prioriterad fråga på alla avtalsområden.

Åkerichaufförerna och miljöarbetarna riktar också lampan på de nya utbildningskrav som samhället ställer på yrkesförare. Facket vill få in skrivningar i avtalen som garanterar att arbetsgivarna bekostar yrkeskompetensbevisen (YKB) och annan utbildning som krävs för att föraren ska kunna utföra arbetet.

Transport har i flera år efterlyst en lösning i kollektivavtalet som gör att slitna sopgubbar kan gå i pension – eller i delpension – några år före fyllda 65. En sådan modell finns för hamnarbetarna. Arbetsgivarna säger inte nej till miljöarbetarna, men vill heller inte skjuta till några pengar.

I morgon, torsdag, fortsätter förhandlingarna för Transports 32 000 åkerichaufförer och terminalarbetare. Då kommer även taxitelefonisterna in på arenan.

Miljöarbetarna får ligga lågt ett tag. Enligt planen ska förhandlingarna återupptas den 20–21 april.

– Vi gnetar vidare helt enkelt, säger Transports ordförande Lars Lindgren som leder förbundets förhandlingsverksamhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.