Annons:
ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Politiken styr mycket av det som påverkar vardagen i våra jobb, som cabotagereglerna, lagen om anställningsskydd och lagen om offentlig upphandling. Därför är det viktigt att vi tar en aktiv del i valet 2018, för att påverka politiken i den riktning vi tror gynnar våra medlemmar mest.

Vi ser nu hur Moderaterna har återtagit sin gamla form och helt hämningslöst ger sig på vanligt folk i sin strävan att skapa större otrygghet på svensk arbetsmarknad och urholka den svenska modellen. Jag är övertygad om att vi bör gå i helt motsatt riktning; att vi behöver fler trygga anställningar och att vi ska utveckla den svenska modellen.

Transport har presenterat ett fempunktsprogram med frågor som vi kommer att driva fram till valet i september:

 

  • Trygg bevakningspersonal ger ett tryggare samhälle.
  • Rädda svensk åkerinäring.
  • Stoppa taxifusket.
  • Dumpa inte våra villkor med skattepengar.
  • För ett bättre Sverige.

 

Först ut i vår valkampanj är frågan om trygghet för bevakningspersonal.

I Sverige arbetar 20 000 personer i bevakningsbranschen. Det är 20 000 personer som i sitt jobb, som exempelvis ordningsvakter, väktare och flygplatskontrollanter, bidrar till att vanligt folk ska kunna känna sig trygga. Vi ser att bevakningspersonal kan vara med och bidra ytterligare till att polisen frigör mer resurser till brottsbekämpning, men för att det ska vara möjligt måste de kunna känna sig trygga på jobbet.

Stärkt skydd vid våld mot tjänsteman och bättre utbildning ser Transportarbetareförbundet som två nyckelfaktorer för tryggheten i branschen, och det är frågor som vi kommer att lyfta under årets valrörelse.

I slutet av december skickade vi ut vår enkät rörande sexuella trakasserier inom förbundets verksamhet till 2 200 anställda och förtroendevalda. Det här är en oerhört viktig fråga på så många plan och jag är glad att närmare 500 personer svarade på enkäten.

Transport är en del av samhället och det hade varit naivt att tro att vi är förskonade från den här typen av beteende. Det är vi inte heller och även om varje fall är allvarligt så är inte resultatet i sin helhet alarmerande.

Dock finns det tydliga saker att arbeta med och det kommer vi att göra med full kraft. Några faktorer som är grundläggande är att man ska kunna definiera vad som är sexuella trakasserier, att man vågar prata om det man blivit utsatt för och att man vet vem man ska vända sig till.

Vi måste hjälpas åt att belysa frågan om sexuella trakasserier inom Transport.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.