ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Politiken styr mycket av det som påverkar vardagen i våra jobb, som cabotagereglerna, lagen om anställningsskydd och lagen om offentlig upphandling. Därför är det viktigt att vi tar en aktiv del i valet 2018, för att påverka politiken i den riktning vi tror gynnar våra medlemmar mest.

Vi ser nu hur Moderaterna har återtagit sin gamla form och helt hämningslöst ger sig på vanligt folk i sin strävan att skapa större otrygghet på svensk arbetsmarknad och urholka den svenska modellen. Jag är övertygad om att vi bör gå i helt motsatt riktning; att vi behöver fler trygga anställningar och att vi ska utveckla den svenska modellen.

Transport har presenterat ett fempunktsprogram med frågor som vi kommer att driva fram till valet i september:

 

  • Trygg bevakningspersonal ger ett tryggare samhälle.
  • Rädda svensk åkerinäring.
  • Stoppa taxifusket.
  • Dumpa inte våra villkor med skattepengar.
  • För ett bättre Sverige.

 

Först ut i vår valkampanj är frågan om trygghet för bevakningspersonal.

I Sverige arbetar 20 000 personer i bevakningsbranschen. Det är 20 000 personer som i sitt jobb, som exempelvis ordningsvakter, väktare och flygplatskontrollanter, bidrar till att vanligt folk ska kunna känna sig trygga. Vi ser att bevakningspersonal kan vara med och bidra ytterligare till att polisen frigör mer resurser till brottsbekämpning, men för att det ska vara möjligt måste de kunna känna sig trygga på jobbet.

Stärkt skydd vid våld mot tjänsteman och bättre utbildning ser Transportarbetareförbundet som två nyckelfaktorer för tryggheten i branschen, och det är frågor som vi kommer att lyfta under årets valrörelse.

I slutet av december skickade vi ut vår enkät rörande sexuella trakasserier inom förbundets verksamhet till 2 200 anställda och förtroendevalda. Det här är en oerhört viktig fråga på så många plan och jag är glad att närmare 500 personer svarade på enkäten.

Transport är en del av samhället och det hade varit naivt att tro att vi är förskonade från den här typen av beteende. Det är vi inte heller och även om varje fall är allvarligt så är inte resultatet i sin helhet alarmerande.

Dock finns det tydliga saker att arbeta med och det kommer vi att göra med full kraft. Några faktorer som är grundläggande är att man ska kunna definiera vad som är sexuella trakasserier, att man vågar prata om det man blivit utsatt för och att man vet vem man ska vända sig till.

Vi måste hjälpas åt att belysa frågan om sexuella trakasserier inom Transport.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.