ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Politiken styr mycket av det som påverkar vardagen i våra jobb, som cabotagereglerna, lagen om anställningsskydd och lagen om offentlig upphandling. Därför är det viktigt att vi tar en aktiv del i valet 2018, för att påverka politiken i den riktning vi tror gynnar våra medlemmar mest.

Vi ser nu hur Moderaterna har återtagit sin gamla form och helt hämningslöst ger sig på vanligt folk i sin strävan att skapa större otrygghet på svensk arbetsmarknad och urholka den svenska modellen. Jag är övertygad om att vi bör gå i helt motsatt riktning; att vi behöver fler trygga anställningar och att vi ska utveckla den svenska modellen.

Transport har presenterat ett fempunktsprogram med frågor som vi kommer att driva fram till valet i september:

 

  • Trygg bevakningspersonal ger ett tryggare samhälle.
  • Rädda svensk åkerinäring.
  • Stoppa taxifusket.
  • Dumpa inte våra villkor med skattepengar.
  • För ett bättre Sverige.

 

Först ut i vår valkampanj är frågan om trygghet för bevakningspersonal.

I Sverige arbetar 20 000 personer i bevakningsbranschen. Det är 20 000 personer som i sitt jobb, som exempelvis ordningsvakter, väktare och flygplatskontrollanter, bidrar till att vanligt folk ska kunna känna sig trygga. Vi ser att bevakningspersonal kan vara med och bidra ytterligare till att polisen frigör mer resurser till brottsbekämpning, men för att det ska vara möjligt måste de kunna känna sig trygga på jobbet.

Stärkt skydd vid våld mot tjänsteman och bättre utbildning ser Transportarbetareförbundet som två nyckelfaktorer för tryggheten i branschen, och det är frågor som vi kommer att lyfta under årets valrörelse.

I slutet av december skickade vi ut vår enkät rörande sexuella trakasserier inom förbundets verksamhet till 2 200 anställda och förtroendevalda. Det här är en oerhört viktig fråga på så många plan och jag är glad att närmare 500 personer svarade på enkäten.

Transport är en del av samhället och det hade varit naivt att tro att vi är förskonade från den här typen av beteende. Det är vi inte heller och även om varje fall är allvarligt så är inte resultatet i sin helhet alarmerande.

Dock finns det tydliga saker att arbeta med och det kommer vi att göra med full kraft. Några faktorer som är grundläggande är att man ska kunna definiera vad som är sexuella trakasserier, att man vågar prata om det man blivit utsatt för och att man vet vem man ska vända sig till.

Vi måste hjälpas åt att belysa frågan om sexuella trakasserier inom Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Robert Savela

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Bringbilar på parkering

Hur stoppar vi lönedumpningen ?

Åkeri. Överallt där det är gratis att parkera en dragbil ser du dem. Låglönehjonen som håller Sverige i gång. Som ser till att företag som Ikea får ut sitt gods så billigt som möjligt. – Lönedumpningen blir bara värre och värre, säger Transports lokalombudsman Tommy Jonsson.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.