En Volvo Brage årgång 1955.
Close
En Volvo Brage årgång 1955 auktionerades ut på årets Elmiamässa. Lastbilen har ett förflutet i det militära.
Close

Veteranlastbil på auktion gav 130 000 till Kollegahjälpen

Volvo lastvagnar sålde i helgen en veteranlastbil på en av nätets auktionssajter och skänkte pengarna till Kollegahjälpen. Under den sista minutens budgivning steg priset med tiotusentals kronor innan den klubbades för över 130 000.

Inom Kollegahjälpen jublar man över det oväntade tillskottet av resurser. En stor del av verksamheten är ideell. Kollegor i transportbranschen hjälper kamrater som varit med om trafikolyckor, rånats eller något annat traumatiskt.

Maria Vigren på Tya, som ansvarar för Kollegahjälpen, ser ett stort behov av tillskottet.

– Vi har ett ständigt behov av marknadsföring och information om Kollegahjälpen så att förarna på våra väger vet att vi finns. Det är en sak vi kan använda pengarna till.

Hur kända är ni?

– Det är svårt att svara på. Vi deltog på Elmiamässan med en egen monter. Den ena dagen kunde vi mötas av kommentarer som ”nej, vad är det?”, medan den andra dagen kände besökarna mycket väl till vår verksamhet. Många tycker att det är fantastisk bra att vi finns.

Hur många stöder ni under ett år?

– Vi brukar ha runt ett 30-tal ärenden.

På Elmiamässan visades även den sålda veteranlastbilen av märket Volvo Brage upp. I lördags klockan 13.00 stängdes auktionen, men strax före satte budgivningen ordentlig fart och bara under sista minuten steg priset med flera tiotusentals kronor.

När bilen klubbades blev priset 131 100 kronor!

Köpare blev det finländska företaget Eurotank.

– Vi har sedan en tid letat efter en veteranlastbil som vi kan bygga om till tidstypisk tankbil. Denna Volvo Brage passar perfekt och vi kommer att använda den på mässor och kundträffar, säger vd Rainer Vänni, i ett pressmeddelande.

Kollegahjälpen är ett nätverk av företagare och chaufförer i transportbranschen som stöder lastbilschaufförer efter till exempel svåra olyckor. Kollegahjälparna har gått en särskild utbildning och lärt sig förstå chockreaktioner och övat sig i olika samtalstekniker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).