Debatt

Vem som helst kan inte bli en bra yrkesförare

Lastbilschaufför i hytt (David Ericsson)
Close
Det krävs mer än fler utbildningsplatser för att komma tillrätta med den skriande chaufförsbristen, påpekar Cristian Bergvall i sitt och Norrbottenavdelningens debattinlägg.
Close

Debatt. Vem som helst kan inte bli yrkesförare, även om det råder skriande brist på chaufförer.

Yrkesförarens dag uppmärksammades den 9 september i år, liksom alla andra år.
Klockan är 04.52 och både släp och bil ska lastas, fraktsedlarna ska kontrolleras och pallar och skrindor ska ombord och förankras.
I dag är vikten inte i farozonen. Jag behöver bara ha koll på var mina olika kollin ska av och få fast dem i rätt ordning, för att underlätta vid lossning.
Kontrollerar belysningen och spolarvätskan, sen påbörjar jag resan som så många gånger förut, ensam med ljudböcker och kaffe i snöstorm eller solsken.
Första veckorna minns jag hur orolig man var över att bli stoppad och kontrollerad. Hade jag mina papper klara? Fraktsedlar, färdskrivarkort, YKB.
En resa genom landet innebär oftast ett flertal kontroller med risken att ha nått fel som renderar böter – både för mig som chaufför och för företaget jag jobbar åt.
Med åren kommer dock lugnet. Jag vet att jag har klara papper, jag vet var jag måste ta mina raster och pauser.
Men som ny var detta ett riktigt stressmoment.
En morgon för en lastbilschaufför kan se väldigt olika ut, men oftast ser man vilka som har hittat lugnet i sitt yrke och inte stressar, utan jobbar på i lugn takt och utför sina sysslor i ett hållbart tempo.
Att åkeribranschen står inför ett litet eldprov då den inom tio år behöver cirka 50 000 nya chaufförer börjar nu både branschen och regeringen få upp ögonen för. Men att kasta in vem som helst i ett så ansvarstyngt yrke, utan att förbereda hen om att det här krävs mer än att köra från A till B, känns som helt bortkastade pengar.
Yrket måste få upp statusen. En chaufför med erfarenhet av yrket och kunskap om lagar och regler som ska följas är värd så mycket mer än det som syns i de flesta lönekuvert inom branschen i dag.
Ett bra betalt yrke med mycket ansvar och kunskapskrav, det är dit vi bör komma. Fler utbildningsplatser kommer inte att ge oss bra och motiverade chaufförer, tyvärr.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Gdynia

”Ett hårt slag mot polsk åkerinäring”

Åkeri. Polen är en av de stater som konsekvent röstat nej till skärpta regler för åkerier och chaufförer som kör i andra EU-länder. Varför? Hur ser polska åkare på låglönekonkurrens, om de själva skulle drabbas? Vi tog färjan till Gdynia för att få svar.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .