Debatt

Vem som helst kan inte bli en bra yrkesförare

Lastbilschaufför i hytt (David Ericsson)
Close
Det krävs mer än fler utbildningsplatser för att komma tillrätta med den skriande chaufförsbristen, påpekar Cristian Bergvall i sitt och Norrbottenavdelningens debattinlägg.
Close

Debatt. Vem som helst kan inte bli yrkesförare, även om det råder skriande brist på chaufförer.

Yrkesförarens dag uppmärksammades den 9 september i år, liksom alla andra år.
Klockan är 04.52 och både släp och bil ska lastas, fraktsedlarna ska kontrolleras och pallar och skrindor ska ombord och förankras.
I dag är vikten inte i farozonen. Jag behöver bara ha koll på var mina olika kollin ska av och få fast dem i rätt ordning, för att underlätta vid lossning.
Kontrollerar belysningen och spolarvätskan, sen påbörjar jag resan som så många gånger förut, ensam med ljudböcker och kaffe i snöstorm eller solsken.
Första veckorna minns jag hur orolig man var över att bli stoppad och kontrollerad. Hade jag mina papper klara? Fraktsedlar, färdskrivarkort, YKB.
En resa genom landet innebär oftast ett flertal kontroller med risken att ha nått fel som renderar böter – både för mig som chaufför och för företaget jag jobbar åt.
Med åren kommer dock lugnet. Jag vet att jag har klara papper, jag vet var jag måste ta mina raster och pauser.
Men som ny var detta ett riktigt stressmoment.
En morgon för en lastbilschaufför kan se väldigt olika ut, men oftast ser man vilka som har hittat lugnet i sitt yrke och inte stressar, utan jobbar på i lugn takt och utför sina sysslor i ett hållbart tempo.
Att åkeribranschen står inför ett litet eldprov då den inom tio år behöver cirka 50 000 nya chaufförer börjar nu både branschen och regeringen få upp ögonen för. Men att kasta in vem som helst i ett så ansvarstyngt yrke, utan att förbereda hen om att det här krävs mer än att köra från A till B, känns som helt bortkastade pengar.
Yrket måste få upp statusen. En chaufför med erfarenhet av yrket och kunskap om lagar och regler som ska följas är värd så mycket mer än det som syns i de flesta lönekuvert inom branschen i dag.
Ett bra betalt yrke med mycket ansvar och kunskapskrav, det är dit vi bör komma. Fler utbildningsplatser kommer inte att ge oss bra och motiverade chaufförer, tyvärr.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

husbilen

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Vi kör rakt in i vildsvinsflocken

Ledare. Fredag kväll. Kolmörker. Det är 70-väg genom Roslagen och ganska mycket trafik. Plötsligt rusar de ut på vägbanan, bara några meter framför vår bil. En hel flock vildsvin. I ögonvrån hinner jag uppfatta minst två vuxna djur och en hoper små. En hundradels sekund senare plöjer vi in i klungan.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?