Kongress 2017

Vilka ska styra Transport?

Valet. Om en dryg vecka börjar Transports kongress. Då avgörs vilka som ska styra förbundet de kommande fem åren. Efter Lars Lindgrens avhopp är det sju personer som kämpar om tre – eller möjligen fyra – poster i ledningen. 21 personer är nominerade till de tio övriga stolarna i förbundsstyrelsen.

Kandidaterna syns på bilden: Markus Pettersson, Tommy Wreeth, Marcel Carlstedt, Matts Haglund, Lars Mikaelsson, Anna Ryding och Ulf Persson som alla är nominerade till olika poster i förbundets verkställande utskott.

–Vi har fått in nästan på pricken lika många namnförslag som vid förra kongressen, säger Dag Leander, ordförande i valberedningen både nu och vid kongressen 2012.

Han sänder ett tack till avdelningarna som varit flitiga med att nominera.

– Det gör att vi har många namn att jobba med, förtydligar han och avslöjar sedan att något enstaka återbud eventuellt är på ingång.

Nomineringsprocessen är heller inte helt avslutad. Det kan bli aktuellt att öppna för fler namnförslag på själva kongressen, enligt Dag Leander.

Transports kongress 2017 präglas annars av en lång uppmarsch där mycket handlat om vem som kunnat eller inte kunnat väljas till förbundsordförande. Ett tiotal motioner kom till slut in som ville öppna för omval av Lars Lindgren – trots att han enligt vissa regeltolkare fallit för åldersstrecket, 60 år.

Nu är Lindgren borta ur startfältet.

Innan själva valen kan hållas måste kongressen besluta ifall ledningen, alltså det verkställande utskottet (vu), ska bestå av tre eller fyra personer.

En motionär föreslår att Transport, i likhet med många andra fackförbund, inrättar en särskild avtalssekreterare – vid sidan av ordförande, förbundskassör och förbundssekreterare.

Sedan kongressen 1992 har ansvaret för avtalen i Transport legat på förbundsordföranden. Motiveringen har varit att väldigt mycket av makten och inflytandet i ett fackförbund är kopplat just till kollektivavtalen.

Redan i starten får kongressen välja väg här. I samma veva måste ombuden ta ställning till ett batteri motioner som handlar om ålder och valbarhet. Förslagen tog ursprungligen sikte på personer som har gamla anställningskontrakt i förbundet med lägre angiven pensionsålder än 65 år. På 1990-talet var 60 år legio för anställda ombudsmän i hela LO.

Ett dilemma är hur reglerna ska tolkas när riksdagen lagstiftat om att alla löntagare har rätt att jobba kvar till 67 år.

En annan fråga handlar om vilka som kan eller bör sitta i förbundsstyrelsen, på de övriga tio stolarna. En avdelning har skrivit en motion som efterlyser ”balans”.

Som det varit tidigare är det fritt fram att välja även anställda ombudsmän och regionala skyddsombud till förbundsstyrelsen. Under lång tid har en majoritet av styrelsen bestått av just lokalombudsmän. I dagens förbundsstyrelse är sju av tio ledamöter ombudsmän, bara tre är yrkesverksamma medlemmar.

I Transport går det också bra att vara förbundsrevisor och samtidigt anställd ombudsman, med tillhörande lojalitetsplikt mot arbetsgivaren. Under den gånga kongressperioden har en av revisorerna varit just lokalombudsman.

Transportarbetaren har gjort en enkät bland de övriga 13 LO-förbunden. I de flesta blir svaret att det är otänkbart att anställda ombudsmän sitter i förbundsstyrelsen. Samma sak gäller vid val av revisor. Bara Byggnads och Målarna har samma flexibla regler som Transport.

Vad motionären menar med ”balans” framgår inte. Just valbarhetshinder till förbundsstyrelsen har varit uppe på en rad Transportkongresser.

Försvararna av systemet brukar påpeka att det faktiskt är avdelningarna eller regionerna som nominerar namnen. Vill man ha in fler yrkesverksamma i förbundets styrelse finns inga hinder för det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jättevarsel på Arbetsförmedlingen

Politik. LO och Transport oroas över att nedskärningarna drabbar arbetsmarknadens mest utsatta.

Transportarbetarens logga

Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

Bengt Holmer

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.