Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.
Close
”Området är en extremt riskfylld arbetsplats för väktare och ordningsvakter”, konstaterar Arbetsmiljöverket om Rymdtorget som ligger i Bergsjön, Göteborg. Bilden är från Komettorget strax intill, och när två män skadades i skottlossning i somras.
Close

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Polisen har identifierat 23 områden i landet som särskilt utsatta. Där ska polisen fokusera på att stävja gängkriminalitet och bygga relationer med invånarna, enligt en rapport från i somras.

De senaste veckornas händelser på Rymdtorget i Göteborg har drivit på diskussionen om en gräns för när bevakningsföretagen och deras anställda bör och ska agera.

Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg, var först ut:

– Vi måste börja prata om var gränsen går för bevakningsbranschen och när samhället och politiken måste träda in, säger han.

– Det borde finnas ett tak när vi säger: ”Det här ingår inte i ordningsvakternas uppgift”.

Rimligt?

Även arbetsgivarna funderar kring detta.

– Jag jobbar med arbetsmiljö, och frågan har ställts om det finns områden då riskerna för en ordningsvakt överstiger vad som är rimligt, säger Karl Sandberg, HR-chef på Nokas.

Sandberg har tänkt en del kring rågången mellan polis och bevakningsanställda. Med ett batteri av frågor vill han att branschen – med facket inräknat – ska hitta en gemensam syn på ensamarbete och när flera måste patrullera tillsammans. Han vill diskutera samarbete med polisen och bevakningsföretagen emellan och med eventuella underentreprenörer, överfallslarm, skyddsutrustning och mycket annat.

– Lokalt är det inga konstigheter med att göra riskbedömningar, men vi behöver övergripande riktlinjer säger Karl Sandberg.

Li Jansson, branschchef på arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen, har grundinställningen att ordningsvakter behöver vara på plats även i de mest utsatta områdena. Men att arbetet måste utformas utifrån omständigheterna:

– Vi måste självklart samarbeta med polisen, men också vara en del av vardagstryggheten för människor. Ordningsvakter ska kunna jobba långsiktigt till exempel i skolorna.

Det är, enligt Li Jansson, en fråga att hantera när bevakning upphandlas. Upphandlande myndigheter måste göra en rimlig bedömning av hur stor bemanningen ska vara i de utsatta områdena.

Riskanalys

I den frågan får hon medhåll av Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman inom bevakning.

– Om upphandlarna inte gör ordentliga risk- och konsekvensanalyser måste bevakningsföretaget och skyddsombuden göra det innan ett uppdrag startar. Det handlar om liv och hälsa, säger han.

Jerker Nilsson anser att arbetsgivarna och skyddsombuden har två gränser att förhålla sig till:

– Det finns en miniminivå för hur ett uppdrag ska bemannas och vilka verktyg som behövs.

– Sedan finns det en övre gräns, och den är lite svårare. Om samhället har problem som polisen inte kan lösa – då går det inte att sätta in ordningsvakter. Det finns uppdrag som bevakningsbranschen inte kan ta, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mathias

En natt i tunnelbanan

Arbetsplats: Tunnelbanan. Mathias har blivit tv-kändis. I sju säsonger har Kanal 5 följt ordningsvakter i tunnelbanan. När serien sänds möter de mycket större förståelse för sitt ibland våldsamma jobb.

Transportarbetarens logga

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Så ska facket bli starkare igen

Facket. Den nordiska modellen är under attack. Det var de omkring 175 deltagarna på NTF:s kongress överens om. Vad ska facket göra? Gå tillbaka till rötterna och organisera! lyder motmedlet.

Konflikten i Göteborgs hamn

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Busschaufför åtalas efter Svegolyckan

Dödsolycka. Vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Med de misstankarna mot sig har chauffören som körde olycksbussen i Sveg åtalats. Om domstolen fäller honom kan straffet bli fängelse.

Strejkande lastbilschauförer blockerar motorväg i Brasilien.

Strejkande chaufförer får ner dieselpriset

Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.

Arvidsjaurs flygplats

”Vi är avskurna från omvärlden utan flyg”

Flyg. – Ett jävla elände. Och mest av allt är det Transportstyrelsens fel! Nextjet borde inte fått fortsätta flyga. Bolaget var ju nära att bli av med tillståndet redan i höstas.

Emelie Bergström, renhållningsarbetare i Eskilstuna

Så kan sopjobbet bli bättre

Miljöarbetare. Sänk tempot, bekämpa halkan och se till att sopgubbarna slutar hoppa ner från hytten. Utbilda cheferna i konfliktlösning och inflytande. Forskare har några handfasta förslag efter att ha granskat arbetsmiljön i sophämtningsbranschen.

Bussen som styrs av ett digitalt staket.

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Tidningsbud i Ystad

Fyra överfall mot bud under våren

Tidningsbud. Knivskärning, sparkar och rån har drabbat tidningsbud under våren. Inga vittnen finns till de fyra överfallen.

Marita Ulvskog

Lika lönprincipen – slutligt godkänd i EU

UPPDATERAD. EU har med stor majoritet beslutat att lika lön för lika arbete ska gälla i hela unionen. Med detta ska dumpning av arbetarnas villkor hejdas, enligt EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S). Transportsektorn är dock undantagen – där pågår diskussionerna fortfarande.