Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.
Close
”Området är en extremt riskfylld arbetsplats för väktare och ordningsvakter”, konstaterar Arbetsmiljöverket om Rymdtorget som ligger i Bergsjön, Göteborg. Bilden är från Komettorget strax intill, och när två män skadades i skottlossning i somras.
Close

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Polisen har identifierat 23 områden i landet som särskilt utsatta. Där ska polisen fokusera på att stävja gängkriminalitet och bygga relationer med invånarna, enligt en rapport från i somras.

De senaste veckornas händelser på Rymdtorget i Göteborg har drivit på diskussionen om en gräns för när bevakningsföretagen och deras anställda bör och ska agera.

Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg, var först ut:

– Vi måste börja prata om var gränsen går för bevakningsbranschen och när samhället och politiken måste träda in, säger han.

– Det borde finnas ett tak när vi säger: ”Det här ingår inte i ordningsvakternas uppgift”.

Rimligt?

Även arbetsgivarna funderar kring detta.

– Jag jobbar med arbetsmiljö, och frågan har ställts om det finns områden då riskerna för en ordningsvakt överstiger vad som är rimligt, säger Karl Sandberg, HR-chef på Nokas.

Sandberg har tänkt en del kring rågången mellan polis och bevakningsanställda. Med ett batteri av frågor vill han att branschen – med facket inräknat – ska hitta en gemensam syn på ensamarbete och när flera måste patrullera tillsammans. Han vill diskutera samarbete med polisen och bevakningsföretagen emellan och med eventuella underentreprenörer, överfallslarm, skyddsutrustning och mycket annat.

– Lokalt är det inga konstigheter med att göra riskbedömningar, men vi behöver övergripande riktlinjer säger Karl Sandberg.

Li Jansson, branschchef på arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen, har grundinställningen att ordningsvakter behöver vara på plats även i de mest utsatta områdena. Men att arbetet måste utformas utifrån omständigheterna:

– Vi måste självklart samarbeta med polisen, men också vara en del av vardagstryggheten för människor. Ordningsvakter ska kunna jobba långsiktigt till exempel i skolorna.

Det är, enligt Li Jansson, en fråga att hantera när bevakning upphandlas. Upphandlande myndigheter måste göra en rimlig bedömning av hur stor bemanningen ska vara i de utsatta områdena.

Riskanalys

I den frågan får hon medhåll av Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman inom bevakning.

– Om upphandlarna inte gör ordentliga risk- och konsekvensanalyser måste bevakningsföretaget och skyddsombuden göra det innan ett uppdrag startar. Det handlar om liv och hälsa, säger han.

Jerker Nilsson anser att arbetsgivarna och skyddsombuden har två gränser att förhålla sig till:

– Det finns en miniminivå för hur ett uppdrag ska bemannas och vilka verktyg som behövs.

– Sedan finns det en övre gräns, och den är lite svårare. Om samhället har problem som polisen inte kan lösa – då går det inte att sätta in ordningsvakter. Det finns uppdrag som bevakningsbranschen inte kan ta, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas.

Illustration framtidsspaning om bevakning

Nya vakter redan här?

Bevakning. I dörren, på gatan, vid höghusen, på torget. Ordningsvakternas ljusblå uniformer syns överallt och nya förordnanden kommer på löpande band. Vi ville spana mot bevakningsbranschens framtid. Men frågan är: Har framtiden redan kommit?

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.