Ledare

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Uppdrag granskning tog i det timslånga avsnittet ställning för Hamnarbetarförbundet (HF) på ett sätt som reser frågan om Sveriges television levde upp till kravet i sändningstillståndet. Där sägs att rapporteringen ska vara saklig och opartisk.

En prövning i Granskningsnämnden för radio och tv hade varit intressant. Hela inslaget i Uppdrag granskning framstod som tendentiöst och på flera avgörande punkter valde reportrarna att inte redovisa fakta:

  • att Transport är landets största hamnfack och att Transport organiserar mer än en tredjedel av de anställda i APM Terminals.
  • att APM faktiskt inte hade fått fredsplikt om de valt att teckna avtal med HF. I så fall hade ju Transports medlemmar, över en tredjedel av personalstyrkan, varit avtalslösa och fria att ta till strejkvapnet.
  • att APM Terminals är med i arbetsgivareorganisationen Sveriges Hamnar och därmed bundet av det avtal som Sveriges Hamnar tecknat med Transport. Om APM i det läget skriver på, och tillämpar, ett separat avtal med HF riskerar bolaget en fällning i Arbetsdomstolen.

Jämförs med diktatur

I Uppdrag granskning utmålas svenska fackförbund, utom just HF, som toppstyrda. De jämförs med diktaturer.

I HF:s retorik ingår också att utmåla Transport som toppstyrt, med fackpampar som har makten. Vad är en fackpamp i så fall?

HF:s lokala avdelningsordförande i Göteborg, Peter Annerback, har i många år jobbat fackligt på heltid. Lönen har betalats av arbetsgivaren, som på senare år varit APM Terminals.

Annerback har för sitt fackliga uppdrag lyft 45 219 kronor i månaden från arbetsgivaren. Bolaget har gått med på detta – trots att HF inte tecknat avtal och inte varit bundet av fredsplikt. Enligt förtroendemannalagen är just kollektivavtal annars en förutsättning för att få jobba fackligt på betald tid.

Tjänar 7 000 mer

Enligt ett förhandlingsprotokoll från 2006 ska HF:s ordförande i Göteborgs hamn ha en fast lön ”som motsvarar genomsnittet för hamnarbetare föregående år”. Det innebär att de anställda i APM Terminals i snitt tjänade 45 219 kronor åren 2015–2016.

Deras lön – och Peter Annerbacks lön – ligger därmed mer än 7 000 kronor över slutlönen för en lokalombudsman i Transport.

När konflikten eskalerade på senhösten 2016 drog APM in lönen som Peter Annerback fått för det fackliga heltidsarbetet. HF hävdar att indragningen är ett brott mot hans personliga anställningsavtal och kontrade med en stämning till Arbetsdomstolen.

Domen har ännu inte fallit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    22 januari, 2018

    @Leif Holmgren; När jag valdes in i den lokala klubbstyrelsen på min dåvarande arbetsplats 2002 som suppleant, fanns det flera kollegor som började kalla en för just "fackpampen". Jag hade ingen facklig tid som arbetsgivaren eller det lokala facket betalade för utan hade min ordinarie låga lön och fackligt arbete skedde oftast på fritiden, kvällar och helger.

    Varför beskriver jag hur jag hade det? - Jo, det mindre smickrande epitetet "fackpamp" används i samhället slentrianmässigt och ligger i betraktarens ögon och vad vi enskilt tycker om uttrycket kan givetvis inte någon organisation svara på... Men så här beskriver Svenska Akademiens ordlista ordet "Pamp":

    pamp substantiv ~en ~ar
    1 ⟨ngt nedsätt.⟩ makt­fullkomlig mans­person ofta in­om fackförenings­rörelsen el. politiken

    Hur beskriver du en fackpamp?

  2. Jan Lindkvist:
    22 januari, 2018

    Jag är övertygad om att varken Hamnarbetarförbundets eller Transports företrädare är "fackpampar". Därför ogillar jag den sortens retorik och anklagelser. Dagens fackförbund verkar i ett samhälle där allt färre människor arbetar politiskt och fackligt, ideellt på sin fritid. Det har gjort att mycket av det fackliga arbetet (värva medlemmar, starta fackklubbar, biträda medlemmar som fått problem etc) måste bedrivas av anställd personal. Eller av fackliga förtroendemän som får ersättning.
    Jan Lindkvist

  3. Leif Holmgren:
    22 januari, 2018

    Vad är då en fackpamp enligt er?
    För ni menar väl inte seriöst att det bara är Hamnarbetarförbundet som har sådana?

  4. Burväktaren:
    22 januari, 2018

    @Emil Boss; Om den lokale ordförande för Hamnfyran i Göteborg tjänar 45000 kr i månaden och har 100 medlemmar borde den lokale ordförande för Transportfemman i Stockholm (största avdelningen i Transport) tjäna 1,2 miljoner kr i månaden...Om vi nu ska tala om jämförbara löner...(?)

    Att jämföra med Transports förbundsordförande är irrelevant då denne har ansvar för hela Sverige och samtliga kollektivavtal till skillnad från Hamnfyrans ordförande som har sin dominion innanför stängslet i just den hamnen.

  5. Jan Lindkvist:
    22 januari, 2018

    I Sverige tecknar LO-facken rikstäckande avtal för att motverka att arbetare tjänar olika mycket i olika delar av landet och olika mycket på olika arbetsplatser. Menar du att förbunden borde återgå till att teckna bara lokala avtal/företagsavtal? Med skiftande innehåll som följd...
    Dessutom finns det rätt mycket som talar för att HF faktiskt inte vill teckna avtal, avtal som binder dem vid fredsplikt, trots retoriken i media.
    Jan Lindkvist

  6. Emil Boss:
    20 januari, 2018

    Enligt Hamnarbetarförbundet organiserar msn 85% av arbetarens i Göteborgs hamn och är största fack bland hamnarbetare i majoriteten sv Sveriges stora hamnar. Hur ser du på det? Det talas mycket om risken med avtalsshopping men pågår inte just avtalsshopping i Göteborgs hamn? Arbetsgivaren väljer ju de facto att teckna avtal med minoritetsfacket. Sedan undrar jag varför Hamnarbetarförbundets ordförandepost jämförs med en lokalombudsman? Vad tjänar Transports ordförande?

  7. P-O:
    19 januari, 2018

    Johan, Inte för att det är en relevant fråga gällande artikeln, som förövrigt är väldigt bra. Men alla lokala ombudsmän som företräder hamnarbetarna i hela Sverige, har så klart jobbat som hamnarbetare.
    Men frågan vem som kallas för fackpamp, kan ju diskuteras. 45000kr i månaden för att jobba heltid fackligt och företräda 100 personer i en enda hamn. Måste ju bli mycket slack tid.

  8. Jan Lindkvist:
    19 januari, 2018

    Transports lokalombudsmän avlönas efter en lönestege som är lika för alla, med en slutlön som efter nio år ligger så som jag beskriver. Lönesättningen är inte individuell och baserar heller inte på vad du tjänat tidigare som exempelvis chaufför, väktare eller hamnarbetare.
    Jan Lindkvist

  9. Johan:
    19 januari, 2018

    Kan det vara så att transports lokala ombudsman aldrig jobbat som hamnarbetare i hamnen och därför inte får genomsnitts lönen för en hamnarbetare?

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Fredagslyssning!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.