Infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Dagens Industri.
Close
Infrastrukturminister Anna Johansson berättar om självkörande bilars fördelar i en intervju med Dagens Industri.
Close

Vd:n ansvarig när självkörande bil krockar

Nästa år kan hundra självkörande bilar fara runt på allmänna vägar i Göteborg. Ett försök med bussar är på gång i Stockholmsförorten Kista. Ansvarig för en olycka eller ett trafikbrott blir det företag som har fått tillståndet, föreslår en utredning som infrastrukturminister Anna Johansson tog emot i dag.

– I dag beräknas den mänskliga faktorn ligga bakom nio av tio trafikolyckor … så förmodligen är det farligare med en människa bakom ratten än en självkörande bil, säger Anna Johansson (S).

Självkörande bilar är inte längre science fiction. Tekniska lösningar som tillåter olika grader av passivitet hos den som sitter bakom ratten testas i Sverige och andra länder. I dag kom utredaren Jonas Bjelfvenstam med sina förslag till lagändringar som ska slå fast vad som gäller när försöken med självkörande och förarlösa fordon släpps ut på allmän väg.

En grund är att den som sitter i bilen ska kunna slumra till eller läsa tidningen utan att ställas till svars för en olycka. Förslaget innebär att när ett fordon är i självkörande läge finns ansvaret för hur den beter sig hos företaget som har fått tillstånd att framföra det. Det kan betyda att till exempel vd:n är den som straffas om det självkörande fordonet bryter mot trafikreglerna.

– Ansvaret har varit den svåraste knäckfrågan, säger Jonas Bjelfvenstam. Med dagens regler är det föraren, och det ska gälla även i fortsättningen – så länge bilen inte är i självkörande läge. Men när den tekniken kopplas in blir ju den som sitter bakom ratten en passagerare som inte kan vara ansvarig för hur fordonet förs fram.

Hans utredning handlar om självkörande på alla nivåer. Från fordon där föraren får teknisk hjälp att styra eller bromsa men håller reda på resten – till fordon där den mänskliga föraren kan stanna hemma. Utredningen tar fasta på att lagar och regler måste gälla för alla fordonstyper: lastbilar, bussar, personbilar.

Jonas Bjelfvenstams förslag är att Transportstyrelsen ska ta hand om prövningen nu när varje försök är begränsat och kräver ett speciellt tillstånd.

Nästa steg för utredningen är en remissrunda där myndigheter, organisationer och andra får säga sitt. Planen är att lagändringarna ska börja gälla den 1 maj nästa år.

Ett halvår senare ska Jonas Bjelfvenstam komma med sin slutrapport. I hans uppdrag ingår nämligen även att föreslå hur självkörande och förarlösa fordon ska introduceras i den vanliga trafiken. Det vill säga när försökstiden är över och inga specialtillstånd ska krävas för självkörande fordon.

Anna Johansson passar lite på frågan när självkörande bilar blir standard på de svenska vägarna. Men hon är övertygad om att den tiden kommer.

– Utmaningen blir under övergångsperioden, säger hon. När dagens förarstyrdra fordon och de självkörande ska samsas i trafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.