Infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Dagens Industri.
Close
Infrastrukturminister Anna Johansson berättar om självkörande bilars fördelar i en intervju med Dagens Industri.
Close

Vd:n ansvarig när självkörande bil krockar

Nästa år kan hundra självkörande bilar fara runt på allmänna vägar i Göteborg. Ett försök med bussar är på gång i Stockholmsförorten Kista. Ansvarig för en olycka eller ett trafikbrott blir det företag som har fått tillståndet, föreslår en utredning som infrastrukturminister Anna Johansson tog emot i dag.

– I dag beräknas den mänskliga faktorn ligga bakom nio av tio trafikolyckor … så förmodligen är det farligare med en människa bakom ratten än en självkörande bil, säger Anna Johansson (S).

Självkörande bilar är inte längre science fiction. Tekniska lösningar som tillåter olika grader av passivitet hos den som sitter bakom ratten testas i Sverige och andra länder. I dag kom utredaren Jonas Bjelfvenstam med sina förslag till lagändringar som ska slå fast vad som gäller när försöken med självkörande och förarlösa fordon släpps ut på allmän väg.

En grund är att den som sitter i bilen ska kunna slumra till eller läsa tidningen utan att ställas till svars för en olycka. Förslaget innebär att när ett fordon är i självkörande läge finns ansvaret för hur den beter sig hos företaget som har fått tillstånd att framföra det. Det kan betyda att till exempel vd:n är den som straffas om det självkörande fordonet bryter mot trafikreglerna.

– Ansvaret har varit den svåraste knäckfrågan, säger Jonas Bjelfvenstam. Med dagens regler är det föraren, och det ska gälla även i fortsättningen – så länge bilen inte är i självkörande läge. Men när den tekniken kopplas in blir ju den som sitter bakom ratten en passagerare som inte kan vara ansvarig för hur fordonet förs fram.

Hans utredning handlar om självkörande på alla nivåer. Från fordon där föraren får teknisk hjälp att styra eller bromsa men håller reda på resten – till fordon där den mänskliga föraren kan stanna hemma. Utredningen tar fasta på att lagar och regler måste gälla för alla fordonstyper: lastbilar, bussar, personbilar.

Jonas Bjelfvenstams förslag är att Transportstyrelsen ska ta hand om prövningen nu när varje försök är begränsat och kräver ett speciellt tillstånd.

Nästa steg för utredningen är en remissrunda där myndigheter, organisationer och andra får säga sitt. Planen är att lagändringarna ska börja gälla den 1 maj nästa år.

Ett halvår senare ska Jonas Bjelfvenstam komma med sin slutrapport. I hans uppdrag ingår nämligen även att föreslå hur självkörande och förarlösa fordon ska introduceras i den vanliga trafiken. Det vill säga när försökstiden är över och inga specialtillstånd ska krävas för självkörande fordon.

Anna Johansson passar lite på frågan när självkörande bilar blir standard på de svenska vägarna. Men hon är övertygad om att den tiden kommer.

– Utmaningen blir under övergångsperioden, säger hon. När dagens förarstyrdra fordon och de självkörande ska samsas i trafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.