Infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Dagens Industri.
Close
Infrastrukturminister Anna Johansson berättar om självkörande bilars fördelar i en intervju med Dagens Industri.
Close

Vd:n ansvarig när självkörande bil krockar

Nästa år kan hundra självkörande bilar fara runt på allmänna vägar i Göteborg. Ett försök med bussar är på gång i Stockholmsförorten Kista. Ansvarig för en olycka eller ett trafikbrott blir det företag som har fått tillståndet, föreslår en utredning som infrastrukturminister Anna Johansson tog emot i dag.

– I dag beräknas den mänskliga faktorn ligga bakom nio av tio trafikolyckor … så förmodligen är det farligare med en människa bakom ratten än en självkörande bil, säger Anna Johansson (S).

Självkörande bilar är inte längre science fiction. Tekniska lösningar som tillåter olika grader av passivitet hos den som sitter bakom ratten testas i Sverige och andra länder. I dag kom utredaren Jonas Bjelfvenstam med sina förslag till lagändringar som ska slå fast vad som gäller när försöken med självkörande och förarlösa fordon släpps ut på allmän väg.

En grund är att den som sitter i bilen ska kunna slumra till eller läsa tidningen utan att ställas till svars för en olycka. Förslaget innebär att när ett fordon är i självkörande läge finns ansvaret för hur den beter sig hos företaget som har fått tillstånd att framföra det. Det kan betyda att till exempel vd:n är den som straffas om det självkörande fordonet bryter mot trafikreglerna.

– Ansvaret har varit den svåraste knäckfrågan, säger Jonas Bjelfvenstam. Med dagens regler är det föraren, och det ska gälla även i fortsättningen – så länge bilen inte är i självkörande läge. Men när den tekniken kopplas in blir ju den som sitter bakom ratten en passagerare som inte kan vara ansvarig för hur fordonet förs fram.

Hans utredning handlar om självkörande på alla nivåer. Från fordon där föraren får teknisk hjälp att styra eller bromsa men håller reda på resten – till fordon där den mänskliga föraren kan stanna hemma. Utredningen tar fasta på att lagar och regler måste gälla för alla fordonstyper: lastbilar, bussar, personbilar.

Jonas Bjelfvenstams förslag är att Transportstyrelsen ska ta hand om prövningen nu när varje försök är begränsat och kräver ett speciellt tillstånd.

Nästa steg för utredningen är en remissrunda där myndigheter, organisationer och andra får säga sitt. Planen är att lagändringarna ska börja gälla den 1 maj nästa år.

Ett halvår senare ska Jonas Bjelfvenstam komma med sin slutrapport. I hans uppdrag ingår nämligen även att föreslå hur självkörande och förarlösa fordon ska introduceras i den vanliga trafiken. Det vill säga när försökstiden är över och inga specialtillstånd ska krävas för självkörande fordon.

Anna Johansson passar lite på frågan när självkörande bilar blir standard på de svenska vägarna. Men hon är övertygad om att den tiden kommer.

– Utmaningen blir under övergångsperioden, säger hon. När dagens förarstyrdra fordon och de självkörande ska samsas i trafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.