Infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Dagens Industri.
Close
Infrastrukturminister Anna Johansson berättar om självkörande bilars fördelar i en intervju med Dagens Industri.
Close

Vd:n ansvarig när självkörande bil krockar

Nästa år kan hundra självkörande bilar fara runt på allmänna vägar i Göteborg. Ett försök med bussar är på gång i Stockholmsförorten Kista. Ansvarig för en olycka eller ett trafikbrott blir det företag som har fått tillståndet, föreslår en utredning som infrastrukturminister Anna Johansson tog emot i dag.

– I dag beräknas den mänskliga faktorn ligga bakom nio av tio trafikolyckor … så förmodligen är det farligare med en människa bakom ratten än en självkörande bil, säger Anna Johansson (S).

Självkörande bilar är inte längre science fiction. Tekniska lösningar som tillåter olika grader av passivitet hos den som sitter bakom ratten testas i Sverige och andra länder. I dag kom utredaren Jonas Bjelfvenstam med sina förslag till lagändringar som ska slå fast vad som gäller när försöken med självkörande och förarlösa fordon släpps ut på allmän väg.

En grund är att den som sitter i bilen ska kunna slumra till eller läsa tidningen utan att ställas till svars för en olycka. Förslaget innebär att när ett fordon är i självkörande läge finns ansvaret för hur den beter sig hos företaget som har fått tillstånd att framföra det. Det kan betyda att till exempel vd:n är den som straffas om det självkörande fordonet bryter mot trafikreglerna.

– Ansvaret har varit den svåraste knäckfrågan, säger Jonas Bjelfvenstam. Med dagens regler är det föraren, och det ska gälla även i fortsättningen – så länge bilen inte är i självkörande läge. Men när den tekniken kopplas in blir ju den som sitter bakom ratten en passagerare som inte kan vara ansvarig för hur fordonet förs fram.

Hans utredning handlar om självkörande på alla nivåer. Från fordon där föraren får teknisk hjälp att styra eller bromsa men håller reda på resten – till fordon där den mänskliga föraren kan stanna hemma. Utredningen tar fasta på att lagar och regler måste gälla för alla fordonstyper: lastbilar, bussar, personbilar.

Jonas Bjelfvenstams förslag är att Transportstyrelsen ska ta hand om prövningen nu när varje försök är begränsat och kräver ett speciellt tillstånd.

Nästa steg för utredningen är en remissrunda där myndigheter, organisationer och andra får säga sitt. Planen är att lagändringarna ska börja gälla den 1 maj nästa år.

Ett halvår senare ska Jonas Bjelfvenstam komma med sin slutrapport. I hans uppdrag ingår nämligen även att föreslå hur självkörande och förarlösa fordon ska introduceras i den vanliga trafiken. Det vill säga när försökstiden är över och inga specialtillstånd ska krävas för självkörande fordon.

Anna Johansson passar lite på frågan när självkörande bilar blir standard på de svenska vägarna. Men hon är övertygad om att den tiden kommer.

– Utmaningen blir under övergångsperioden, säger hon. När dagens förarstyrdra fordon och de självkörande ska samsas i trafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.