”Växelhäxan” Anita startade eget taxibolag

Att bli uppsagd var som att dra undan mattan för den gamla inbitna ”växelhäxan” Anita Storm på Taxi Jönköping. Men hon tog mark och startade taxibolag. Ihop med sin gamla chef.

– Det var tur att jag inte visste hur fruktansvärt mycket jobb det var att få trafiktillstånd. Ångrar mig gör jag inte! Men det är en stor utmaning och otroligt lärorikt. Jag lär mig nytt hela tiden.

I november 2013 skrev Transportarbetaren om oron bland de 14 telefonisterna, när Fågelviksgruppen bestämt sig för att flytta växeln vid Taxi Jönköping till Göteborg. Samtliga varslades och fick gå i februari 2014. Anita blev kvar lite längre eftersom hon hade hand om utbildningen av taxichaufförer.

Bolaget talade om effektivisering. De anställda och taxiåkarna argumenterade för kompetens och väl inarbetad kund- och lokalkännedom. Åkarna var till och med beredda att ta över beställningscentralen, men Fågelviksgruppen gav kalla handen, minns Anita.

Hon jobbade tidigare fackligt för Transport, var ute och raggade medlemmar och stod i talarstolen på senaste kongressen. Nu är hon egen företagare och propert klädd i svart uniform med ljusblå slips. Anita rättar till jackslaget och säger att hon och hennes gamla platschef, som hon driver rörelsen med, är av den gamla stammen. Uniform ska det vara.

– Vi får mycket beröm för att vi har så välstädat i bilarna och alltid ringer och bekräftar förbeställda körningar.

Anita Storm har fått frågan ifall hon tänker konkurrera ut Taxi Jönköping. Svaret är att hon och uppstickar-kompanjonen börjar i försiktig skala. För att förhoppningsvis kunna växa. Kanske kommer hon att anställa någon framöver.

– Jag har redan tecknat hängavtal, taxiföraravtalet, med Transports avdelning i Jönköping. Bara för att jag gått över från anställd till företagsägare har jag inte ändrat grundsyn och värderingar. Jag vill att det ska gå rätt till!

Anita Storm har sitt kontor hemma, i smartphonen på fickan och är: Friåkare.

Ett ord som klingar rätt illa inom facket, där man strider mot nya företeelser som Uberpop, med förare som hämtar upp kunder i sina privatbilar, utan taxameter.

Anita ler och undrar om jag vet vad en taxameter kostar?

– 47 000 kronor betalade jag! Jag lämnar alltid kvitto och snart är vår hemsida klar också. Hur många friåkare har det?

– Jag pluggade mig blå för att klara de fyra proven till trafiktillståndet. Sedan såg jag på nätet att man kan köpa provsvaren för 1 500 kronor …

Anitas mor gick bort och hon ärvde en del pengar. Annars hade hon aldrig haft råd att pytsa in startkapitalet i rörelsen. Lön kan hon inte ta ut än och Anita tror inte att hon kan bli rik, men ändå få ihop till mat och husrum.

Men friåkare, det luktar ändå skatteflykt och svarta pengar?

– Jag kommer aldrig att ansluta mig varken till Taxi Jönköping eller Taxi kurir. Jag passar helt enkelt inte in i den organisationen. Jag vill ta hand om mina kunder själv!

Anita Storm närmar sig 60 år, hejar på bekanta på stan och sticker visitkort i näven på presumtiva kunder. Men en del av hennes hjärta finns kvar hos Transport och Taxi Jönköping.

– Jag jobbade där i över 15 år, flera av kollegorna i mer än 20 och en i över 30 år. Vi träffas fortfarande och alla saknar det gäng vi var så oerhört. Som tur är har de flesta hittat nya jobb.

Några har gått till kommunen, andra till handeln och privata buss- och distributionsbolag.

Finns det någon framtid för taxiväxeltelefonister?

– Ja, de kommer att finnas kvar, men bli färre med teknikens framfart och alla nya appar. Jag hoppas vid min gud att det blir totalförbud mot Uberpop!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.