”Växelhäxan” Anita startade eget taxibolag

Att bli uppsagd var som att dra undan mattan för den gamla inbitna ”växelhäxan” Anita Storm på Taxi Jönköping. Men hon tog mark och startade taxibolag. Ihop med sin gamla chef.

– Det var tur att jag inte visste hur fruktansvärt mycket jobb det var att få trafiktillstånd. Ångrar mig gör jag inte! Men det är en stor utmaning och otroligt lärorikt. Jag lär mig nytt hela tiden.

I november 2013 skrev Transportarbetaren om oron bland de 14 telefonisterna, när Fågelviksgruppen bestämt sig för att flytta växeln vid Taxi Jönköping till Göteborg. Samtliga varslades och fick gå i februari 2014. Anita blev kvar lite längre eftersom hon hade hand om utbildningen av taxichaufförer.

Bolaget talade om effektivisering. De anställda och taxiåkarna argumenterade för kompetens och väl inarbetad kund- och lokalkännedom. Åkarna var till och med beredda att ta över beställningscentralen, men Fågelviksgruppen gav kalla handen, minns Anita.

Hon jobbade tidigare fackligt för Transport, var ute och raggade medlemmar och stod i talarstolen på senaste kongressen. Nu är hon egen företagare och propert klädd i svart uniform med ljusblå slips. Anita rättar till jackslaget och säger att hon och hennes gamla platschef, som hon driver rörelsen med, är av den gamla stammen. Uniform ska det vara.

– Vi får mycket beröm för att vi har så välstädat i bilarna och alltid ringer och bekräftar förbeställda körningar.

Anita Storm har fått frågan ifall hon tänker konkurrera ut Taxi Jönköping. Svaret är att hon och uppstickar-kompanjonen börjar i försiktig skala. För att förhoppningsvis kunna växa. Kanske kommer hon att anställa någon framöver.

– Jag har redan tecknat hängavtal, taxiföraravtalet, med Transports avdelning i Jönköping. Bara för att jag gått över från anställd till företagsägare har jag inte ändrat grundsyn och värderingar. Jag vill att det ska gå rätt till!

Anita Storm har sitt kontor hemma, i smartphonen på fickan och är: Friåkare.

Ett ord som klingar rätt illa inom facket, där man strider mot nya företeelser som Uberpop, med förare som hämtar upp kunder i sina privatbilar, utan taxameter.

Anita ler och undrar om jag vet vad en taxameter kostar?

– 47 000 kronor betalade jag! Jag lämnar alltid kvitto och snart är vår hemsida klar också. Hur många friåkare har det?

– Jag pluggade mig blå för att klara de fyra proven till trafiktillståndet. Sedan såg jag på nätet att man kan köpa provsvaren för 1 500 kronor …

Anitas mor gick bort och hon ärvde en del pengar. Annars hade hon aldrig haft råd att pytsa in startkapitalet i rörelsen. Lön kan hon inte ta ut än och Anita tror inte att hon kan bli rik, men ändå få ihop till mat och husrum.

Men friåkare, det luktar ändå skatteflykt och svarta pengar?

– Jag kommer aldrig att ansluta mig varken till Taxi Jönköping eller Taxi kurir. Jag passar helt enkelt inte in i den organisationen. Jag vill ta hand om mina kunder själv!

Anita Storm närmar sig 60 år, hejar på bekanta på stan och sticker visitkort i näven på presumtiva kunder. Men en del av hennes hjärta finns kvar hos Transport och Taxi Jönköping.

– Jag jobbade där i över 15 år, flera av kollegorna i mer än 20 och en i över 30 år. Vi träffas fortfarande och alla saknar det gäng vi var så oerhört. Som tur är har de flesta hittat nya jobb.

Några har gått till kommunen, andra till handeln och privata buss- och distributionsbolag.

Finns det någon framtid för taxiväxeltelefonister?

– Ja, de kommer att finnas kvar, men bli färre med teknikens framfart och alla nya appar. Jag hoppas vid min gud att det blir totalförbud mot Uberpop!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.