Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth var en av deltagarna på seminariet som handlade om internethandelns utveckling i Sverige. Han inledde med att slå fast att det inte finns några gratis frakter eller returer.

Det kostar. Och någon betalar priset, poängterade han:

– Kom ihåg att många av de företag som kör ut varor till kunderna inte är riktiga åkerier. De är gig-bolag, plattformsföretag, som utnyttjar människor. I mina ögon bedriver de slavhandel. Den som tror att man gör något bra genom att anlita dem är fel ute.

Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord, ingick också i panelen. Hon höll med Tommy Wreeth:

– Det är sådana frakter som driver ner priserna på transporter. Fyllnadsgraden är en fråga som ofta lyfts i transportsektorn. Vi har hög fyllnadsgrad i våra bilar, men låg inne i paketen.

Sofia Leffler Moberg beskrev hur Postnord är överhopat med e-handelspaket vissa dagar eller perioder under året. Det gäller inte minst köpfredagen i november, black friday, men också exempelvis jul och påsk.

– Våra burar är överfulla, våra lager är överfulla. Det är paket överallt, sa hon.

Seminariet arrangerades av tjänsteföretag i e-handelsbranschen. Bilden som gavs är att näthandeln växer mycket snabbt över hela världen och Sverige ligger i topp i Norden.

Det som handlas oftast är böcker följt av kläder och hemelektronik. En bedömare med insyn i H&M berättade att klädkedjan snart når en nivå där e-handeln står för hälften av alla köp.

Utvecklingen är inte oproblematisk. En talare med nästan vuxna barn återgav hur det kom två budbilar hem samma kväll, när ungdomarna handlat. I affären ingick att merparten av det beställda returnerades – efter provning.

Rena avarter förekommer. Vid en speciell sorts partyn samlas ungdomar i början av veckan. De beställer dyra kläder som används vid helgens fester. Sedan skickas allt tillbaka. Även de använda plaggen.

Skapar e-handeln fler eller färre transporter? Skonas miljön när budfirman kör ut hemleveranser till flera kunder samtidigt? Är det mer klimatsmart att åka fram och tillbaka till utlämningsstället med paketen, än att handla direkt på det gamla sättet – i butik eller varuhus?

Paneldeltagarna hade inga färdiga svar. En sak var de överens om. E-handelsföretagen måste börja ta betalt för transporterna. Och den verkliga fraktkostnaden måste synliggöras för konsumenten.

Jens Forsmark, sakkunnig på Naturskyddsföreningen, fick inga stormande applåder när han försökte plädera för en annan livsstil. Baserad på mindre konsumtion.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Transportarbetarens logga

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.