Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth var en av deltagarna på seminariet som handlade om internethandelns utveckling i Sverige. Han inledde med att slå fast att det inte finns några gratis frakter eller returer.

Det kostar. Och någon betalar priset, poängterade han:

– Kom ihåg att många av de företag som kör ut varor till kunderna inte är riktiga åkerier. De är gig-bolag, plattformsföretag, som utnyttjar människor. I mina ögon bedriver de slavhandel. Den som tror att man gör något bra genom att anlita dem är fel ute.

Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord, ingick också i panelen. Hon höll med Tommy Wreeth:

– Det är sådana frakter som driver ner priserna på transporter. Fyllnadsgraden är en fråga som ofta lyfts i transportsektorn. Vi har hög fyllnadsgrad i våra bilar, men låg inne i paketen.

Sofia Leffler Moberg beskrev hur Postnord är överhopat med e-handelspaket vissa dagar eller perioder under året. Det gäller inte minst köpfredagen i november, black friday, men också exempelvis jul och påsk.

– Våra burar är överfulla, våra lager är överfulla. Det är paket överallt, sa hon.

Seminariet arrangerades av tjänsteföretag i e-handelsbranschen. Bilden som gavs är att näthandeln växer mycket snabbt över hela världen och Sverige ligger i topp i Norden.

Det som handlas oftast är böcker följt av kläder och hemelektronik. En bedömare med insyn i H&M berättade att klädkedjan snart når en nivå där e-handeln står för hälften av alla köp.

Utvecklingen är inte oproblematisk. En talare med nästan vuxna barn återgav hur det kom två budbilar hem samma kväll, när ungdomarna handlat. I affären ingick att merparten av det beställda returnerades – efter provning.

Rena avarter förekommer. Vid en speciell sorts partyn samlas ungdomar i början av veckan. De beställer dyra kläder som används vid helgens fester. Sedan skickas allt tillbaka. Även de använda plaggen.

Skapar e-handeln fler eller färre transporter? Skonas miljön när budfirman kör ut hemleveranser till flera kunder samtidigt? Är det mer klimatsmart att åka fram och tillbaka till utlämningsstället med paketen, än att handla direkt på det gamla sättet – i butik eller varuhus?

Paneldeltagarna hade inga färdiga svar. En sak var de överens om. E-handelsföretagen måste börja ta betalt för transporterna. Och den verkliga fraktkostnaden måste synliggöras för konsumenten.

Jens Forsmark, sakkunnig på Naturskyddsföreningen, fick inga stormande applåder när han försökte plädera för en annan livsstil. Baserad på mindre konsumtion.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Transportarbetarens logga

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.