Vart tog arbetsmiljön vägen, Tya?

I tidningen Tya-nytt porträtteras en anställd taxiförare i Stockholm. Det är ett mysreportage som hyllar chaufförernas frihet. Inget sägs om förarens arbetsdag, 11,5 timmar lång. Och inget om löneformen som är rakt ackord i trafiken. – Jag tänkte inte på de aspekterna, säger Bill Rehn som är ansvarig utgivare för Tya-nytt och vd på Tya, en organisation som jobbar med arbetsmiljö och trafiksäkerhet.

Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, ägs gemensamt av fack och arbetsgivare inom transportsektorn. Organisationen har en tidning, Tya-nytt, som utkommer tre, fyra gånger per år.

I det senaste numret finns ett fyra sidor långt reportage om taxiföraren Dan som kör för Taxi Stockholm. Artikeln skildrar hans arbetsdag timme för timme.

Dan går upp strax efter klockan 04 på morgonen och får sin första körning klockan 04.30. Arbetsdagen är slut först klockan 16.00. Det blir 11,5 timmar, minus eventuell rast. Hur lång rasten är sägs inte.

I artikeln framgår att taxi är ett branschområde som Tya arbetar med. Men inte ett ord sägs om Dans långa arbetsdag och ingenstans får läsaren veta att arbetstiderna är ett stort problem i hela taxinäringen. Tusentals chaufförer jobbar långt mer än vad arbetstidsreglerna medger.

Tya-nytt blundar också för att omkring 90–95 procent av alla taxichaufförer i Sverige har en löneform som innebär rakt ackord. Enligt EU:s regelverk är ackord förbjudet i yrkestrafik och Transport har länge försökt få bukt med problemet. Ytterst handlar det förstås om trafiksäkerheten.

Hur tänkte Tya-nytt när reportaget publicerades?

Ansvarige utgivaren Bill Rhen säger:

– Jag läste reportaget innan det gick i tryck. Men jag tänkte inte på de aspekterna du tar upp. Jag inser nu att jag borde ha gjort det.

– I Tya undviker vi kontroversiella frågor som handlar om parternas kollektivavtal, exempelvis löneformen. Men arbetsmiljön är ju en huvudfråga för oss, det är riktigt. Arbetstiderna kunde vi ha tagit upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.