Annons:

Vårt öppna samhälle är hotat

Krönika. Ett dramatiskt år närmar sig sitt slut och det är tid att försöka sig på en sammanfattning.

Situationen i Mellanöstern och Nordafrika har drivit miljoner människor på flykt. Tiotusentals flyktingar har mött sitt öde i Medelhavets kalla vatten. Utnyttjade av skrupelfria människosmugglare som tjänar stora pengar på andra människors olycka.
Bilden av den döda pojken Aylan Kurdi på stranden i Turkiet berörde en hel värld.

Terrordåden runt om i världen är ett hot mot det öppna och toleranta samhälle vi vill ha. Det dröjer länge innan vardagslivet är tillbaka i Frankrike, Trollhättan och på många andra platser runt om i världen.

I Sverige har vi alltid tagit hand om människor som farit illa i krig eller varit förföljda för sina åsikters skull. Men under hösten fick vi en grym påminnelse om att alla som bor i vårt land inte är humanister. Bränderna på ett antal tilltänkta asylboenden är inget annat än en skamfläck för Sverige.

För att komma till rätta med ursprungsproblemen krävs politiska åtgärder på hög internationell nivå. Det måste bli ett slut på kriget i Syrien, Islamiska staten (IS) måste besegras, Turkiet måste besinna sig i sitt hat gentemot kurderna och Ryssland måste dra sig tillbaka från Ukraina. Demokratirörelserna i Nordafrika och Mellanöstern måste stärkas och utvecklas. Religionsfrihet måste respekteras av alla.

Världens ledare har ett ansvar som vi ständigt måste påminna dem om.

Det pågår en oroväckande utveckling runt om i världen, inte minst i Europa, där partier med öppet fascistiska och nazistiska ideologier tar allt större plats i de nationella parlamenten. I försvaret för ett öppet och demokratiskt samhälle är det viktigt att aldrig låta deras lögner stå oemotsagda.

I Sverige har debatten kring arbetslösheten och hur den ska bekämpas fortsatt, trots att den faktiskt har sjunkit. Krav på sänkta ingångslöner har framförts från en mängd olika debattörer, inte minst inför den kommande avtalsrörelsen. Men det är helt andra politiska åtgärder som behövs, exempelvis bättre matchning inklusive vuxenutbildningar som kan öka rörligheten på arbetsmarknaden. Höjningen av taket i arbetslöshetsförsäkringen är ett steg i rätt riktning.

För Transports vidkommande fortgår arbetet mot social dumpning inom både taxi- och åkerinäringarna. Målet med vårt engagemang i medborgarinitiativet Fair transport Europe är 75 000 namnunderskrifter senast den 14 september 2016. Initiativet leds av Europeiska transportarbetarfederationen. En miljon namnunderskrifter fördelade på EU-länderna krävs för att vi ska kunna tvinga EU kommissionen att vidta åtgärder mot det moras som i olika former återfinns inom alla transportslag.

Förbundets fokus på klimatfrågorna fortsätter att väcka beundran. Därför var det naturligt att Transport var representerat vid COP21 mötet i Paris. Glädjande nog lyckades man träffa ett avtal om den framtida miljöpolitiken. Förvisso inte så långtgående som var önskvärt, men det måste ändå betraktas som en stor framgång efter mer än tjugo års förhandlande.

Sist men inte minst vill jag passa på att önska er alla en god jul och ett gott nytt år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hendrik Kloots har kört utlandstrafik sedan slutet på 1980-talet då han bodde i Nederländerna. Numera blir han rastlös om han har för lång ledighet mellan utlandskörningarna.

Sista svenska utlandsförarna

Åkeri. Allt färre svenska chaufförer kör på utlandet, utkonkurrerade av lönedumpande öststatsåkerier. När Hendrik Kloots en fredag kör in i Paris med flyttbilen är han en av de sista med hela Europa som arbetsfält. Denna gång har han uppdrag i fyra länder och kör 780 mil.

Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.