Vårt öppna samhälle är hotat

Krönika. Ett dramatiskt år närmar sig sitt slut och det är tid att försöka sig på en sammanfattning.

Situationen i Mellanöstern och Nordafrika har drivit miljoner människor på flykt. Tiotusentals flyktingar har mött sitt öde i Medelhavets kalla vatten. Utnyttjade av skrupelfria människosmugglare som tjänar stora pengar på andra människors olycka.
Bilden av den döda pojken Aylan Kurdi på stranden i Turkiet berörde en hel värld.

Terrordåden runt om i världen är ett hot mot det öppna och toleranta samhälle vi vill ha. Det dröjer länge innan vardagslivet är tillbaka i Frankrike, Trollhättan och på många andra platser runt om i världen.

I Sverige har vi alltid tagit hand om människor som farit illa i krig eller varit förföljda för sina åsikters skull. Men under hösten fick vi en grym påminnelse om att alla som bor i vårt land inte är humanister. Bränderna på ett antal tilltänkta asylboenden är inget annat än en skamfläck för Sverige.

För att komma till rätta med ursprungsproblemen krävs politiska åtgärder på hög internationell nivå. Det måste bli ett slut på kriget i Syrien, Islamiska staten (IS) måste besegras, Turkiet måste besinna sig i sitt hat gentemot kurderna och Ryssland måste dra sig tillbaka från Ukraina. Demokratirörelserna i Nordafrika och Mellanöstern måste stärkas och utvecklas. Religionsfrihet måste respekteras av alla.

Världens ledare har ett ansvar som vi ständigt måste påminna dem om.

Det pågår en oroväckande utveckling runt om i världen, inte minst i Europa, där partier med öppet fascistiska och nazistiska ideologier tar allt större plats i de nationella parlamenten. I försvaret för ett öppet och demokratiskt samhälle är det viktigt att aldrig låta deras lögner stå oemotsagda.

I Sverige har debatten kring arbetslösheten och hur den ska bekämpas fortsatt, trots att den faktiskt har sjunkit. Krav på sänkta ingångslöner har framförts från en mängd olika debattörer, inte minst inför den kommande avtalsrörelsen. Men det är helt andra politiska åtgärder som behövs, exempelvis bättre matchning inklusive vuxenutbildningar som kan öka rörligheten på arbetsmarknaden. Höjningen av taket i arbetslöshetsförsäkringen är ett steg i rätt riktning.

För Transports vidkommande fortgår arbetet mot social dumpning inom både taxi- och åkerinäringarna. Målet med vårt engagemang i medborgarinitiativet Fair transport Europe är 75 000 namnunderskrifter senast den 14 september 2016. Initiativet leds av Europeiska transportarbetarfederationen. En miljon namnunderskrifter fördelade på EU-länderna krävs för att vi ska kunna tvinga EU kommissionen att vidta åtgärder mot det moras som i olika former återfinns inom alla transportslag.

Förbundets fokus på klimatfrågorna fortsätter att väcka beundran. Därför var det naturligt att Transport var representerat vid COP21 mötet i Paris. Glädjande nog lyckades man träffa ett avtal om den framtida miljöpolitiken. Förvisso inte så långtgående som var önskvärt, men det måste ändå betraktas som en stor framgång efter mer än tjugo års förhandlande.

Sist men inte minst vill jag passa på att önska er alla en god jul och ett gott nytt år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Transportarbetarens logga

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

Och så sorgen

Davids krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.