Vårt öppna samhälle är hotat

Krönika. Ett dramatiskt år närmar sig sitt slut och det är tid att försöka sig på en sammanfattning.

Situationen i Mellanöstern och Nordafrika har drivit miljoner människor på flykt. Tiotusentals flyktingar har mött sitt öde i Medelhavets kalla vatten. Utnyttjade av skrupelfria människosmugglare som tjänar stora pengar på andra människors olycka.
Bilden av den döda pojken Aylan Kurdi på stranden i Turkiet berörde en hel värld.

Terrordåden runt om i världen är ett hot mot det öppna och toleranta samhälle vi vill ha. Det dröjer länge innan vardagslivet är tillbaka i Frankrike, Trollhättan och på många andra platser runt om i världen.

I Sverige har vi alltid tagit hand om människor som farit illa i krig eller varit förföljda för sina åsikters skull. Men under hösten fick vi en grym påminnelse om att alla som bor i vårt land inte är humanister. Bränderna på ett antal tilltänkta asylboenden är inget annat än en skamfläck för Sverige.

För att komma till rätta med ursprungsproblemen krävs politiska åtgärder på hög internationell nivå. Det måste bli ett slut på kriget i Syrien, Islamiska staten (IS) måste besegras, Turkiet måste besinna sig i sitt hat gentemot kurderna och Ryssland måste dra sig tillbaka från Ukraina. Demokratirörelserna i Nordafrika och Mellanöstern måste stärkas och utvecklas. Religionsfrihet måste respekteras av alla.

Världens ledare har ett ansvar som vi ständigt måste påminna dem om.

Det pågår en oroväckande utveckling runt om i världen, inte minst i Europa, där partier med öppet fascistiska och nazistiska ideologier tar allt större plats i de nationella parlamenten. I försvaret för ett öppet och demokratiskt samhälle är det viktigt att aldrig låta deras lögner stå oemotsagda.

I Sverige har debatten kring arbetslösheten och hur den ska bekämpas fortsatt, trots att den faktiskt har sjunkit. Krav på sänkta ingångslöner har framförts från en mängd olika debattörer, inte minst inför den kommande avtalsrörelsen. Men det är helt andra politiska åtgärder som behövs, exempelvis bättre matchning inklusive vuxenutbildningar som kan öka rörligheten på arbetsmarknaden. Höjningen av taket i arbetslöshetsförsäkringen är ett steg i rätt riktning.

För Transports vidkommande fortgår arbetet mot social dumpning inom både taxi- och åkerinäringarna. Målet med vårt engagemang i medborgarinitiativet Fair transport Europe är 75 000 namnunderskrifter senast den 14 september 2016. Initiativet leds av Europeiska transportarbetarfederationen. En miljon namnunderskrifter fördelade på EU-länderna krävs för att vi ska kunna tvinga EU kommissionen att vidta åtgärder mot det moras som i olika former återfinns inom alla transportslag.

Förbundets fokus på klimatfrågorna fortsätter att väcka beundran. Därför var det naturligt att Transport var representerat vid COP21 mötet i Paris. Glädjande nog lyckades man träffa ett avtal om den framtida miljöpolitiken. Förvisso inte så långtgående som var önskvärt, men det måste ändå betraktas som en stor framgång efter mer än tjugo års förhandlande.

Sist men inte minst vill jag passa på att önska er alla en god jul och ett gott nytt år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Transportarbetarens logga

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.