Folkmassa i Visby.

Värsta veckan i Visby

Vi sitter som i ett akvarium bakom upphissade glasrutor. Utanför: ett ofantligt myller av människor – uppslukade av mobiler, reklamblad och budskapen från hundratals böneutropare. Vi är i en tusenårig stad, byggd för hästkärror.

Håkan Kraby svänger vänster ner mot Donners plats. Eller rättare sagt: försöker. Folkhavet saknar öron och rör sig som en oberäknelig trögflytande lavaström över kullerstenarna.

– Folk är inte rädda om livet precis, suckar Håkan när en man i solglasögon och Iphonelur tränger sig förbi den sakta rullande lastbilen.

År 2000 var Håkan Kraby klar med plugget och lumpen. Han fick praktik som lastbilschaufför på Gotlandsgods. Och kom inte därifrån, som han själv uttrycker det med ett snett leende.

Just den här torsdagen under Almedalsveckan har Håkan dragit en vinstlott. Han ska slippa Visby innerstad.

Dagen börjar redan klockan 04 och artar sig bra. Håkan kör gods till Ica och rullar därefter av ett halvt ton grillkorv hos Statoil – numera omdöpt till Circle  K. Efter det väntar Pressbyrån och en närbutik i Roma, ett litet samhälle mitt på ön, innan vi styr tillbaka hem till åkeriets egen terminal.

– Vad ska jag ta nu? undrar Håkan.

Transportledaren funderar lite. Jo, det måste bli en sväng in i Visby innerstad i alla fall. Håkan Kraby biter ihop och börjar samla ihop fraktsedlarna. En stund senare är vi på väg. I en mindre lastbil. På flaket står ett kylskåp, några lådor postordervin till privatpersoner och flera pallar rosé och annat bränsle som behövs för att hålla Almedalsandan i gång.

– Innerstan är ju inte drömmen direkt. Almedalsveckan är värst. Det är många gator som inte är anpassade för lastbilar, konstaterar han.

Håkan jobbar normalt heltid på Gotlandsgods, men just nu är han tjänstledig på halvtid för att jobba fackligt för Transport. Uppdraget är att värva fler medlemmar till förbundets överlägset minsta avdelning.

Arbetsmarknaden på Gotland är speciell, förklarar han:

– Vi har en del smååkerier med en eller två bilar. Men i princip finns det bara tre lite större transportföretag som slåss om de större köruppdragen. När kunderna upphandlar flyttas uppdragen mellan dem. Oftast får chaufförerna följa med över. Arbetsmarknaden är stabil på det sättet.

Den gotländska transportnäringen är relativt förskonad från den lönedumpning och osunda konkurrens som blivit en plåga i övriga landet. Håkan Kraby säger:

– Fast i byggbranschen har vi samma problem som ni på fastlandet. Hantverkare från östra Europa kommer hit och jobbar för låga löner.

– Kanske är gotlänningarna lite mer lokalpatrioter än andra. De som har sämst med pengar här brukar anlita lokala hantverkare från ön. De med mycket köper billiga tjänster av polacker och balter.

Klockan har blivit halv elva på förmiddagen när vi kör in genom ringmuren. Uppe vid Söderport är det lugnt, det mesta folkmyllret är koncentrerat till kvarteren nere vid hamnen.

Håkan Kraby lossar vid ett halvdussin platser. Det sista – en lastpall med vin – ska till en krog som ligger granne med SVT:s nyhetstält. En ordningsvakt kommer fram och klagar på bullret när pallvagnen rullar över flaket.

Håkan biter ihop och tillsammans med restaurangägaren bär han in lådorna, för hand.

Hur är det att jobba fackligt på en ö med bara 55 000 invånare, undrar jag när vi återigen sitter i hytten.

– Vi har nära till medlemmarna, kan man väl säga. Som facklig förtroendeman kan du aldrig gå in på Biltema en lördag och bara handla. Några frågor får du räkna med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.