Folkmassa i Visby.

Värsta veckan i Visby

Vi sitter som i ett akvarium bakom upphissade glasrutor. Utanför: ett ofantligt myller av människor – uppslukade av mobiler, reklamblad och budskapen från hundratals böneutropare. Vi är i en tusenårig stad, byggd för hästkärror.

Håkan Kraby svänger vänster ner mot Donners plats. Eller rättare sagt: försöker. Folkhavet saknar öron och rör sig som en oberäknelig trögflytande lavaström över kullerstenarna.

– Folk är inte rädda om livet precis, suckar Håkan när en man i solglasögon och Iphonelur tränger sig förbi den sakta rullande lastbilen.

År 2000 var Håkan Kraby klar med plugget och lumpen. Han fick praktik som lastbilschaufför på Gotlandsgods. Och kom inte därifrån, som han själv uttrycker det med ett snett leende.

Just den här torsdagen under Almedalsveckan har Håkan dragit en vinstlott. Han ska slippa Visby innerstad.

Dagen börjar redan klockan 04 och artar sig bra. Håkan kör gods till Ica och rullar därefter av ett halvt ton grillkorv hos Statoil – numera omdöpt till Circle  K. Efter det väntar Pressbyrån och en närbutik i Roma, ett litet samhälle mitt på ön, innan vi styr tillbaka hem till åkeriets egen terminal.

– Vad ska jag ta nu? undrar Håkan.

Transportledaren funderar lite. Jo, det måste bli en sväng in i Visby innerstad i alla fall. Håkan Kraby biter ihop och börjar samla ihop fraktsedlarna. En stund senare är vi på väg. I en mindre lastbil. På flaket står ett kylskåp, några lådor postordervin till privatpersoner och flera pallar rosé och annat bränsle som behövs för att hålla Almedalsandan i gång.

– Innerstan är ju inte drömmen direkt. Almedalsveckan är värst. Det är många gator som inte är anpassade för lastbilar, konstaterar han.

Håkan jobbar normalt heltid på Gotlandsgods, men just nu är han tjänstledig på halvtid för att jobba fackligt för Transport. Uppdraget är att värva fler medlemmar till förbundets överlägset minsta avdelning.

Arbetsmarknaden på Gotland är speciell, förklarar han:

– Vi har en del smååkerier med en eller två bilar. Men i princip finns det bara tre lite större transportföretag som slåss om de större köruppdragen. När kunderna upphandlar flyttas uppdragen mellan dem. Oftast får chaufförerna följa med över. Arbetsmarknaden är stabil på det sättet.

Den gotländska transportnäringen är relativt förskonad från den lönedumpning och osunda konkurrens som blivit en plåga i övriga landet. Håkan Kraby säger:

– Fast i byggbranschen har vi samma problem som ni på fastlandet. Hantverkare från östra Europa kommer hit och jobbar för låga löner.

– Kanske är gotlänningarna lite mer lokalpatrioter än andra. De som har sämst med pengar här brukar anlita lokala hantverkare från ön. De med mycket köper billiga tjänster av polacker och balter.

Klockan har blivit halv elva på förmiddagen när vi kör in genom ringmuren. Uppe vid Söderport är det lugnt, det mesta folkmyllret är koncentrerat till kvarteren nere vid hamnen.

Håkan Kraby lossar vid ett halvdussin platser. Det sista – en lastpall med vin – ska till en krog som ligger granne med SVT:s nyhetstält. En ordningsvakt kommer fram och klagar på bullret när pallvagnen rullar över flaket.

Håkan biter ihop och tillsammans med restaurangägaren bär han in lådorna, för hand.

Hur är det att jobba fackligt på en ö med bara 55 000 invånare, undrar jag när vi återigen sitter i hytten.

– Vi har nära till medlemmarna, kan man väl säga. Som facklig förtroendeman kan du aldrig gå in på Biltema en lördag och bara handla. Några frågor får du räkna med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning anmäls för inslag om hamnkonflikten

Hamn. Uppdrag gransknings timslånga avsnitt om hamnkonflikten i Göteborg har anmälts till Granskningsnämnden för radio och tv. Tre olika anmälningar har skickats in och personerna bakom anser att inslaget var partiskt och ensidigt.

lastbilar i kö efter dikeskörning

Vägen är blockerad

Chaufförer. I fyra timmar stod trafiken stilla. Vägen var blockerad av en lastbil som behövde bärgas upp ur diket – och som sedan inte kunde komma i gång för egen maskin. Strax därpå gick nästa trailerdragare ner i diket.

Sverige kritiserar EU-förslag om arbetsrätt

EU. Det är viktigt att skapa tydliga och förutsägbara arbetsvillkor. Men EU ska inte tassa in på enskilda länders system, som den svenska modellen där parterna gör upp om villkoren. Det anser den svenska riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

AD-dom i sopkonflikten skjuts upp på nytt

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen som rör sommarens stora sopkonflikt ytterligare en gång. Utslaget, som gäller 49 miljöarbetare på Renonorden, skulle ha kommit den 7 februari. AD förlängde fristen – först till den 28 februari. Och nu till den 7 mars.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.